پیش بینی برداشت پنج هزار تن کلزا در لرستان


پیش بینی برداشت پنج هزار تن کلزا در لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: 2 هزار هکتار از زمین ‌های استان امسال به کشت کلزا اختصاص یافته و برداشت پنج هزار تن از این محصول ‍ پیش‌بینی شده است.

اسفندیار حسنی مقدم روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر ۸۴ درصد روغن مصرفی کشور از واردات تامین می‌شود کشت کلزا به خود اتکایی در تولید روغن کمک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: ۴۵ درصد وزن دانه های برداشت شده کلزا تبدیل به روغن و این گیاه در تناوب با سایر محصولات زراعی باعث ۱۰ درصد افزایش عملکرد محصولات می شود و آفات و بیماری‌ها را در تناوب کشت کاهش می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: با توجه به اینکه کشت کلزا پاییزه است برای آبیاری آن از باران استفاده می شود بنابراین کشاورزان می توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و یا مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها مشاوره لازم را جهت فعالیت در خصوص دریافت کنند.

حسنی مقدم با اشاره به امکان کاشت لوبیا، سیب زمینی یا ذرت علوفه ای پس از برداشت کلزا گفت: کاشت این محصول از تراکم بیماری ها،آفات و علف های هرز کاسته و با توجه به اینکه کشت آن پاییزه است امکان استفاده از تمام بارش های فصلی را داشته و کمترین میزان مصرف و زحمت آبیاری را دارد.

وی گفت: حدود چهار میلیارد دلار سالیانه صرف واردات روغن خام، کنجاله و سویا می‌شود و با توجه به اینکه کنجاله دام نیز وابسته به دانه های روغنی است اگر آن نیز از منابع داخلی تامین نشود باید سالانه ۳ تا ۴ میلیون تن علوفه برای تولید مرغ ،تخم مرغ و گوشت وارد شود.

وی ادامه داد: با افزایش کشت کلزا واردات روغن کاهش یافته و میزان ارز کمتری از کشور خارج می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس