کدک LC3 به‌زودی در هدفون‌های بی‌سیم عرضه می‌شود


کدک LC3 به‌زودی در هدفون‌های بی‌سیم عرضه می‌شود

کدک LC3 با مصرف انرژی بهبودیافته و کیفیت خروجی بهتر به‌زودی در هدفون‌های بی‌سیم عرضه می‌شود.

اخیرا سازمان استاندارد بلوتوث (SIG)، گروه مسئول تبیین استانداردهای جدید دستگاه‌های مرتبط با بلوتوث، کدک صوتی جدیدی معرفی کرده است که موجب افزایش شارژدهی هدفون‌های بی‌سیم می‌شود و کیفیت صدای خروجی را نیز بهبود می‌بخشد. کدک ارائه‌شده Low Complexity Communication Codec نام گرفته است که آن را به‌اختصار LC3 می‌گویند. این کدک می‌تواند صدا را بدون افت کیفیت درخورتوجه درمقایسه‌با کدک SBC در بیت‌ریت کمتری منتقل کند. توسعه‌ی این کدک جدید نخستین‌بار در رویداد CES 2020 معرفی شده بود.

ارائه‌ی صدای شنیدنی در بیت‌ریت کمتر بدین‌معنا خواهد بود که هدفون انرژی کمتری مصرف می‌کند؛ بنابراین، شارژدهی هدفون افزایش می‌یابد. این موضوع به‌خصوص برای ایربادهای بی‌سیم اهمیت دارد؛ زیرا این دسته از هدفون‌ها به‌سختی تعادل بین اندازه، وزن، شارژدهی و کیفیت صدا را حفظ می‌کنند. طبق محاسبات سازمان استاندارد بلوتوث، کدک LC3 فرایند انتقال صدا را تقریبا با یک‌دوم بیت‌ریت کدک SBC انجام می‌دهد و نکته‌ی مهم‌تر این است که کاهش بیت‌ریت کیفیت صدا را آن‌چنان دستخوش تغییر نمی‌کند و افت آن در کیفیت‌های معمولی به‌هیچ‌عنوان ملموس نیست. با‌ این ‌تفاسیر، بهینه‌سازی در انتقال صدا دو نتیجه به‌همراه خواهد داشت: ۱. به‌دلیل ایجاد امکان کاهش اندازه‌ی باتری‌ها، اندازه‌ی ایربادها کاهش می‌یابد؛ ۲. اگر اندازه‌ی ایربادها تغییر نکند، شارژدهی باتری آن با حفظ اندازه طولانی‌تر می‌شود.

برای شنیدن صدا و مقایسه بین کدک‌های LC3 و SBC می‌توانید ازطریق این لینک اقدام کنید و آهنگی را با کدک‌ها و در کیفیت‌های مختلف بشنوید. با مقایسه‌ی بین دو کدک، متوجه می‌شوید که SBC صدا را حتی در 192kbps با کیفیت مناسبی منتقل نمی‌کند؛ درحالی‌که LC3 حتی در 128kbps نیز کیفیت درخورتوجهی دارد. در حالت پخش با کیفیت 96kbps، کدک LC3 افت کیفیت واضحی دارد؛ اما باتوجه‌به افزایش شارژدهی باتری یا کاهش اندازه‌ی ایرباد، کاملا درک‌کردنی است و می‌توان آن را نادیده گرفت.

کدک LC3 یکی از فناوری‌های جدیدی است که به‌عنوان بخشی از استاندارد LE Audio بلوتوث خواهد بود. استانداری LE Audio عبارتی است که مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید مرتبط با بلوتوث را شامل می‌شود. از ویژگی‌های مهم این استاندارد می‌توان به پشتیبانی از قابلیت سمعک و توانایی ارسال صدا به چند دستگاه به تعداد نامحدود اشاره کرد.

همچنین، یکی دیگر از قابلیت‌های استاندارد LE Audio توانایی ارسال هم‌زمان چندگانه‌ی صدا به دو دستگاه است. برای مثال، این قابلیت زمانی کاربرد دارد که کاربر قصد داشته باشد به هر گوشی از یک جفت ایرباد بی‌سیم صدا را به‌صورت مستقل ارسال کند. به‌طور پیش‌فرض، منبع بلوتوث داده‌های صدا را به یک ایرباد می‌فرستد و آن ایرباد مجددا داده‌ها را برای ایرباد دیگر ارسال می‌کند. اپل و کوالکام قبلا این قابلیت را در نرم‌افزار اختصاصی بلوتوث خود به‌کار برده بودند؛ اما اکنون این ویژگی در حال تبدیل‌ به بخشی از مشخصات فنی هدفون‌های بلوتوث است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی