پایین بودن سود بانکی یعنی فرار سرمایه‌های مردم از بانک‌ها


پایین بودن سود بانکی یعنی فرار سرمایه‌های مردم از بانک‌ها

یک کارشناس مسائل اقتصادی در کشور با بیان اینکه اگر مردم سپرده‌های خود را وارد بانک‌ها نکنند، سپرده‌ها از بازار پول خارج می‌شود عنوان کرد: زمانی که نرخ سپرده‌های بانکی در مقایسه با نرخ تورم حاکم بر کشور کمتر باشد، سرمایه‌های مردم به سمت سایر بازار‌های موازی دیگر سوق پیدا می‌کند.

پایین بودن سود بانکی یعنی فرار سرمایه‌های مردم از بانک‌ها
به گزارش خبرنگار پول نیوز، نرخ ۱۵ درصدی سود بانکی با وجود تورم ۴۰ درصدی موجود در کشور همخوانی ندارد در چنین شرایطی سپرده گذاران با توجه به این موضوع سود ۱۵ درصدی منفی از سپرد‌های خود در بانک‌ها دریافت می‌کنند، یعنی ارزش پول آن‌ها روز به روز کاهش می‌یابد.

در همین رابطه هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: هرگاه که نرخ سود سپرده‌ها کمتر از نرخ تورم باشد، انگیزه برای سپرده گذاری مردم ایجاد نمی‌کند.
وی افزود: در صورتی که مردم سپرده‌های خود را وارد بانک‌ها نکنند، سپرده‌ها از بازار پول خارج و به سراغ سایر بازار‌های موازی دیگری مانند بازار سرمایه، سکه، خودرو و دلار می‌رود یعنی هر بازاری که ارزشمند باشد، سرمایه‌های مردم به آن سمت سوق پیدا می‌کند.

حق شناس مطرح کرد: در برخی از موارد یکی از مواردی که مالکین مسکن تمایل به گرفتن رهن دارند و یا برعکی تمایل به گرفتن اجاره دارند، به نرخ سپرده‌های بانکی برمی گردد.

وی با بیان اینکه به لحاظ علمی باید نرخ سود سپرده بیش از نرخ تورم باشد تا کسانی که در بانک سرمایه گذاری می‌کنند تنبیه نشوند، ابراز کرد: رفتار همه‌ی مردم در اقتصاد کشور عقلایی است و عقل حکم می‌کند که سرمایه خود را در بازاری سرمایه گذاری کنند که نه تنها آن سرمایه ارزش خود را از دست ندهد بلکه منجر به ایجاد ارزش افزوده شود یا پول حداقل ارزش خود را حفظ کند که این قاعده درستی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: انتخاب سود بیشتر توسط متولی بازار پول یک انتخاب نیست بلکه یک اجتناب است و تا زمانی که چنین سیاستی را به کار نگرفته است، این جریان و سیل نقدینگی بازار‌های مختلف را تخریب می‌کند.

ویبیان کرد: بانک مرکزی باید به عنان متولی بازار پول و مقام پولی در کشور، نرخ تورم را کنترل و پول کشور را حفظ کند یا بگذارد بازار نرخ را تعیین کند.

حق شناس خاطر نشان کرد: پایین بودن نرخ سود بانکی منجر به این می‌شود که تقاضا برای گرفتن وام افزایش یابد که در این تقاضا رانت، فساد‌های مالی بسیار ایجاد می‌شود. زمانی که نرخ بهره در کشور واقعی نیست، پول از بانک‌ها خارج شده و هجوم سرمایه‌های مردم به سایر بازار‌ها باعث می‌شود که باقی شاخص‌ها تخریب شوند همچنین غیر واقعی بودن نرخ پول، عاملی است برای گرانی و تورم در کشور.


گفتگو از سحر گلی زاده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا