پیشنهاد روسیه برای ارائه واکسن کرونا مجانی به کارکنان سازمان ملل


پیشنهاد روسیه برای ارائه واکسن کرونا مجانی به کارکنان سازمان ملل

پوتین اعلام کرد روسیه واکسن ساخت این کشور برای بیماری کووید-19 را به‌طور رایگان در اختیار کارکنان سازمان ملل قرار خواهد داد. این در حالی است که هنوز واکسن اسپوتنیک-وی کارآزمایی بالینی را به‌طور کامل طی نکرده است.

پوتین اعلام کرد روسیه واکسن ساخت این کشور برای بیماری کووید-۱۹ را به‌طور رایگان در اختیار کارکنان سازمان ملل قرار خواهد داد. این در حالی است که هنوز واکسن اسپوتنیک-وی کارآزمایی بالینی را به‌طور کامل طی نکرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی برگزار شد، اعلام کرد که واکسن کرونای این کشور را به صورت رایگان به کارکنان سازمان ملل ارائه خواهد داد. سازمان جهانی بهداشت هنوز اظهار نظری مبنی بر موافقت یا مخالفت خود با این پیشنهاد را اعلام نکرده است.

واکسن کرونای روسیه اسپوتنیک-وی نام دارد و هنوز به‌طور کامل از لحاظ ایمنی مورد بررسی قرار نگرفته و آزمایش‌های بالینی را برای میزان اثرگذاری به اتمام نرسانده است. به احتمال زیاد برخی از کارکنان سازمان ملل در حال فراگیری زبان روسی هستند تا به شکلی مؤدبانه بگویند: «نیازی نیست، خیلی ممنون».

پوتین اظهار داشت که پیشنهاد او به دلیل درخواست‌های مکرر مردم است و خاطرنشان کرد:

«بسیاری از همکاران ما در سازمان ملل متحد، خواستار دریافت این واکسن هستند و ما نسبت به آنها بی‌تفاوت نخواهیم بود.»

پوتین ماه گذشته پس از اعلام خبر تأیید اسپوتنیک-وی از سوی وزارت بهداشت این کشور خبرساز شده بود. به گفته وی، واکسن روسی مجوز استفاده به صورت محدود را دریافت کرده و نخستین کشور در جهان است که به این موفقیت دست می‌یابد. همچنین پوتین با افتخار اعلام کرد که یکی از دختران او اولین دوز واکسن را دریافت کرده است.

پیشنهاد روسیه برای ارائه واکسن کرونا مجانی به کارکنان سازمان ملل

کارشناسان و پزشکان مختلف به سرعت نسبت به اقدام روسیه در استفاده گسترده از واکسن واکنش نشان دادند. آن‌ها کار پوتین را صرفاً نوعی تبلیغات سیاسی می‌دانند که فقط برای نمایش پیروزی در مسابقه تولید واکسن علیه ویروس کرونا انجام شده است. واکسن روسی فقط در دو کارآزمایی بالینی کوچک آزمایش شده است که تنها ۷۶ نفر را شامل می‌شود. هرچند که تا الان نتایج این آزمایش‌ها منتشر نشده بود.

محققان روسی به‌تازگی این داده‌ها را در مجله The Lancet منتشر کردند. نتایج نشان می‌دهد که واکسن اسپوتنیک-وی پاسخ ایمنی مناسبی ایجاد کرده است و هیچ عارضه جانبی شدیدی ایجاد نمی‌کند. با این حال سایر محققان در جهان، نتایج این آزمایش را غیرمعمول توصیف کرده‌اند. به گفته آن‌ها اطلاعات ارائه شده در مورد نتایج برخی آزمایش ها بر روی داوطلبان یکسان است که طبیعی نیست.

روسیه در حال حاضر مشغول بررسی و آزمایش اسپوتنیک-وی در گروه بزرگ‌تری با چند ده هزار داوطلب است. این آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا واکسن مورد بحث در برابر ویروس کرونا مقاومت ایجاد می‌کند و بر روی سایر افراد هم به صورت ایمن عمل می‌کند یا خیر. به احتمال زیاد نتایج این آزمایش در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد. با این حال به نظر نمی‌رسد آقای پوتین که از توزیع رایگان واکسن برای کارمندان سازمان ملل خوشحال بود، نگرانی خاصی بابت کمبود داده مورد اطمینان داشته باشد.

پوتین در سخنرانی ضبط شده‌ای که به صورت مجازی پخش شد بیان کرد:

«هر فردی ممکن است به این ویروس خطرناک مبتلا شود. کارکنان سازمان ملل متحد در هیچ کشور و منطقه‌ای از این ویروس در امان نبوده‌اند. روسیه آماده است تا به آن‌ها کمک‌های مورد نیاز و شایسته‌ای را ارائه دهد. به ویژه ما پیشنهاد می‌کنیم واکسن خود را به‌طور رایگان در اختیار کارکنان سازمان ملل و شرکت‌های تابعه آن که داوطلب واکسینه شدن هستند، قرار دهیم.»

استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:

«ما از رئیس جمهور پوتین به خاطر پیشنهاد سخاوتمندانه‌اش تشکر می‌کنیم. این موضوع توسط پزشکان متخصص ما بررسی خواهد شد.»

دکتر مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب