حدود 17 هزار تن انواع کالاهای صادراتی از مرز چذابه به عراق صادر شد


حدود 17 هزار تن انواع کالاهای صادراتی  از مرز چذابه به عراق صادر شد

اهواز- ایرنا- دبیر کل اتاق بازرگانی اهواز گفت: در طول هفته جاری 16 هزار و 919 تن انواع کالاهای ایرانی در زمینه های مصالح ساختمانی، تولیدات کشاورزی و مواد خوراکی از مرز چذابه به کشور عراق صادر شد.

محمد نجفیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تعداد یک هزار و ۱۴۲ کامیون ایرانی این میزان کالا را وارد مرز چذابه کردند.

وی با اشاره به اینکه کالاهای حمل شده به مرز چذابه از طریق ۴۷۷ کامیون عراقی به داخل خاک این کشور بارگیری شد، بیان‌داشت: تفاوت موجود بین کامیون‌های ورودی و خروجی به‌دلیل نحوه بارگیری آنها و افزایش تناژ این خودروها است.

دبیر کل اتاق بازرگانی اهواز تصریح‌کرد: این کالاها در بخش مصالح ساختمانی عمدتا شامل کاشی سرامیک، ایزوگام، دیوارپوش، سیمان سفید، گچ، سنگ مرمر و گرانیت هستند.

وی با اشاره به محدودیت واردات ۲۹ قلم محصولات کشاورزی از طریق مرزهای جنوبی کشور عراق، گفت: به‌همین دلیل بیشتر صادرات محصولات کشاورزی از طریق مرز چذابه شامل پیاز و میوه است.

نجفیان همچنین مواد کالاهای صادراتی در بخش مواد خوراکی را رب گوجه فرنگی، خیارشور و ترشی، کشمش، بیسکویت و شکلات عنوان‌کرد و ادامه‌داد: همچنین دیکر محصولاتی که طی این مدت به کشور عراق صادر شده را می‌توان ظروف شیشه‌ای و بلور، اکسید آهن، موکت و گلیم فرش، رول پلاستیکی، مصنوعات پلاستیکی، یونولیت، گرانول و مبلمان اعلام کرد.

دوی یادآورشد: طی روزهای اخیر تعلیق کارت‌های بازرگانی برخی تجار ایرانی فعال در مرز چذابه به‌دلیل عملی نشدن بخشی از تعهدات آنها در بازگشت ارز صاداراتی مربوط به سال‌های ۹۷ و ۹۸ ، باعث کاهش میزان فعالیت صادراتی در این مرز شد.

فرآیند ثبت‌نام صادرکننده نمونه در خوزستان

نجفیان همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برنامه ریزی‌های انجام شده برای برگزاری روز ملی صادارات در استان خوزستان اشاره‌کرد و گفت: امسال مسئولیت برگزاری این رویداد به اتاق بازرگانی اهواز واگذار شده است.

وی بیان‌داشت: در همین راستا از صادرکنندگان استان خوزستان که دارای شرایط لازم هستند خواسته می‌شود با مراجعه به سامانه http://ed.iccima.ir ضمن ثبت مشخصات خود، در فرآیند ثبت نام صادرکننده نمونه استان شرکت کنند.

به گفته دبیر کل اتاق بازرگانی اهواز، مهلت ثبت نام برای متقاضیان شرکت در این رویداد تا ۱۵ مهرماه تعیین شده است.

نجفیان یکی از الزامات برای متقاضیان را ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان مربوط به سال‌های ۹۷ و ۹۸ عنوان‌کرد و افزود: میزان رفع تعهدات ارزی برای شرکت‌های تولیدی، دارویی، دانش بنیان و همچنین شرکت‌های بازرگانی، ۷۰ درصد از ارز حاصل از صادرات تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی مربط به برگزاری روز ملی صادرات، این رویداد باید طی فاصله زمانی ابتدای آذر تا پایان بهمن‌ماه در استان‌ها برگزار شود. تصمیم‌گیری درباره تعیین زمان قطعی برگزاری روز ملی صادرات در خوزستان بعد از پایان مهلت ثبت‌نام از متقاضیان انجام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد