500 هکتار از باغ‌های میاندوآب‌ به آبیاری نوین تجهیز شده است


500 هکتار از باغ‌های میاندوآب‌ به آبیاری نوین تجهیز شده است

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی، گفت: حدود 500 هکتار از باغ‌های این شهرستان به آبیاری قطره‌ای تجهیز شده ‌است.

علی دیانتی روز پنج‌شنبه در آیین نمادین برداشت انگور و سیب در میاندوآب که در روستای "آغکند" از توابع بخش باروق این شهرستان با حضور کارشناس مسوول امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی و مسوولان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: تغییر روش‌های سنتی آبیاری و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند مصرف آب را در تولید محصولات باغی در حد قابل توجهی کاهش دهد.

وی افزود: در کنار آن، مهم‌ترین نهاده‌ها برای تولید محصولات کشاورزی آب و دانش است که برای رقابت با بازارهای جهانی باید تولیدکنندگان بخش کشاورزی برای نهاده دانش نیز هزینه پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: همچنین تجربه و هنر مدیریت کشاورزان در کنار علم و دانش متخصصان بخش کشاورزی، افزایش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی را میسر می‌سازد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در ادامه اظهار داشت: این شهرستان با سطح زیر کشت ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع محصولات باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

500 هکتار از باغ‌های میاندوآب‌ به آبیاری نوین تجهیز شده است

وی بیان کرد: همچنین سه هزار و ۱۶۳ هکتار از باغات شهرستان به انگور اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال با ۲۶ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته، بیش از ۴۷ هزار تن محصول انگور از تاکستان‌های شهرستان برداشت شود.

وی با بیان اینکه همچنین پنج هزار و ۲۸۳ هکتار از باغ‌های میاندوآب را باغات سیب تشکیل می‌دهد افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۸۳ هزار تن محصول سیب از باغات شهرستان برداشت شود.

دیانتی گفت: به منظور فرآوری و افزایش انبارداری محصولات باغی، سه واحد تولید کشمش و میوه خشک‌کنی و یک کارگاه خانگی جهت فرآوری محصولات باغی به ویژه انگور، ۲ واحد سورتینگ و بسته‌بندی میوه و ۲۱ واحد سردخانه با ظرفیت ۸۰ هزار تن در شهرستان میاندوآب فعالیت دارد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای تولید انواع محصولات کشاورزی در میاندوآب و ضرورت سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی اظهار داشت: حدود ۱۰ درصد از سیب تولیدی در میاندوآب بنا به دلایل طبیعی، ژنتیکی و مدیریتی به سیب صنعتی (زیر درختی) تبدیل می‌شود که جهت جمع‌آوری و عرضه بهداشتی آن به کارخانجات کنسانتره، ۶ مرکز خرید و جمع‌آوری سیب صنعتی با اخذ مجوزهای بهداشتی در نقاط مختلف شهرستان ایجاد شده‌است که از باغداران انتظار می‌رود سیب زیردرختی خود را به این مراکز تحویل دهند.

500 هکتار از باغ‌های میاندوآب‌ به آبیاری نوین تجهیز شده است

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب بیان کرد: همچنین در راستای اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، طرح‌های اصلاح و احیای باغات درجه ۲ در سطح ۵۰ هکتار و حذف و جایگزینی باغات درجه سه در سطح ۲۸ هکتار با اعتبار هشت میلیارد ریال در شهرستان اجرا شده‌است.

در ادامه کارشناس مسوول امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی به بیان نکات فنی و توصیه‌های علمی در خصوص تغییر الگوی کشت و توسعه محصولات کم آب‌بر، احداث باغات و فیزیولوژی برداشت محصولات باغی پرداخت.

حکمت جعفری با اشاره به احداث ۳۷۰ هکتار باغ پسته در سطح استان و مثبت ارزیابی کردن توسعه کشت محصولات کم آب‌بر با ارزش اقتصادی بالا در استان افزود: در سال ۱۴۱۰ استان آذربایجان‌غربی به یکی از استان‌های صادر کننده پسته در کشور تبدیل خواهد شد.

500 هکتار از باغ‌های میاندوآب‌ به آبیاری نوین تجهیز شده است

وی همچنین اضافه کرد: رقم اکبری و احمد آقایی پسته بهترین ارقام سازگار با استان است که به علت دیر گل دادن، مناسب جهت کشت در آذربایجان غربی است.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۱۲ هزار و ۶۱۰ هکتار از این میزان را باغ و مابقی را اراضی زراعی تشکیل می‌دهد؛ سیب و انگور عمده‌ترین محصولات باغی و گندم، جو، چغندرقند و یونجه نیز محصولات زراعی عمده این شهرستان را تشکیل می‌دهد.

بیش از ۵۰ نوع محصول کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی