کتاب‌ها راویان دفاع مقدس برای نسل تازه


کتاب‌ها راویان دفاع مقدس برای نسل تازه

تهران- ایرنا- دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان نسل امروز که آن دوران را ندیده‌اند خاطره‌ای ندارد اما با زبان کتاب‌ می‌توان قصه‌های آن دوران را برای این نسل بازگو کرد.

هفته دفاع مقدس، برای کودکان و نوجوانان نسل امروز که آن سال‌ها را ندیده‌اند، تنها یک رویداد ملی است اما می‌توان لابه‌لای صفحات کتاب‌ها، روایت‌هایی را یافت که ۸ سال دفاع مقدس را برای کودکان و نوجوانان، بازگو می‌کنند.

اژدها در جبهه جنگ

داوود امیریان، راوی شوخ طبع روزگار سخت جنگ است، او در آثارش که بیشتر برای نوجوانان نوشته شده‌اند، روزهای دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد و به بیانی شیرین و شیوا بازگو می‌کند.

ایرج خسته است، یکی از کتاب‌های خواندنی امیریان است که در سال‌های نزدیک به جنگ که هنوز شوخی با این واقعه بزرگ مرسوم نبود، منتشر شد.

این کتاب روایت نوجوان ۱۵ ساله‌ خیال پردازی به نام ایرج است که با اصرار به جبهه می‌رود، چون پسر ته تغاری یک خانواده پرجمعیت بوده و ۷ خواهر از خودش بزرگتر دارد، لوس و یک دنده بزرگ شده است، او که در محله خود، اهل دعوا و درگیری بود، حالا شبیه پسربچه‌ای شده که رزمندگان گاهی سر به سرش می‌گذارند و همیشه موضوعی برای به هم ریختن خاکریز دارد.

ایرج یک بچه گربه را با خود به خط مقدم می‌برد که ماجراهای زیادی را می‌سازد و با یک آفتاب پرست، بلوایی در گردان به پا می‌کند و می‌گوید اژدها آمده تا همه ما را بخورد.

داوود امیریان، کتاب ایرج خسته است را در ۶ فصل با عنوان‌های ایرج خسته است!، اژدها، سگ‌های لاشه‌خوار، می‌مانم، پیشی و قیس ابن اکبر سیاه! و پرواز نوشته که در ۶۴ صفحه منتشر شده است. چاپ این اثر را انتشارات سوره مهر بر عهده داشته است.

کتاب‌ها راویان دفاع مقدس برای نسل تازه

روایت جنگ در بیان یک روح لطیف

نویسنده‌ای که او را به به قلم رویایی و حریرگونش می‌شناسیم، شخصیتی که راوی عاشقانه‌ها و لحظات زیبای زندگی است، از جبهه های دفاع مقدس چگونه روایت می کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، می توانید به کتاب با سرودخوان جنگ، در خطه نام و ننگ، نگاهی بیندازید.

نادر ابراهیمی، نویسنده آثاری چون بار دیگر شهری که دوستش داشتم و آتش بدون دود، در سفری که در میانه جنگ به خاکریزهای جنوب داشته است، یادداشت‌هایی را می‌نویسد که بعدها به نام با سرودخوان جنگ در خطه نام و ننگ منتشر می شود.

او با عنوان نویسنده و محقق آزاد به همراه علی کلیج، ابراهیم حاتمی‌کیا و کمال تبریزی با هدف پژوهش مقدماتی برای تهیه گزارشی، که هرگز انجام نمی‌گیرد، در فرودین ماه ۱۳۶۵ به خطه جنوب ایران سفر می‌کند و با نوای جنگ صادق آهنگران هم‌ساز می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

این خوش‌ترین و باشکوه‌ترین شب تمام زندگی پنجاه ساله من است؛ شبی که در اردوگاهی می‌مانیم – در کنار رزمنده‌ها، در اتاق‌های آن‌ها، سر سفره آن‌ها، و روی پتوهای زبر آن‌ها می‌خوابیم...

در اینجاست که با یکی از شفاف‌ترین چهره‌های این نبرد تاریخی روبرو می‌شوم: مشهدی حسن، که او را «عمو حسن» می‌نامند، و همچون وطواطی کوچک است و پیر اما قبراغ و چه مهربان، چه شاد، چه لبریز از شور. شگفتا شگفتا، که اگر این پیر است، آن‌ها که ساعت‌ها و ساعت‌ها در پارک‌های شهر بزرگ، روی صندلی‌ها، تنگ هم می‌نشینند و چرت می‌زنند و پیوسته از گرانی مرغ و جنس مرغ و پزا و ناپزا بودن مرغ و کوپن تازه مرغ سخن می‌گویند و حد پرواز ذهن‌های علیل‌شان به قدر پرواز مرغ‌های پر کنده آمریکایی ست، چه هستند؟

خدایا! مگر می شود که در یک سرزمین، هم «عمو حسن»‌ها باشند و هم آن باغ ملی نشین‌های دائماً خسته دائماً بیمار همیشه ناراضی؟

با سرودخوان جنگ، در خطه نام و ننگ، نوشته نادر ابراهیمی، در ۱۱۲ صفحه، توسط انتشارات روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده و نشر روزبهان، ناشر ویژه آثار ابراهیمی، به زودی چاپ جدید آن را منتشر خواهد کرد.

کتاب‌ها راویان دفاع مقدس برای نسل تازه

جهان درگیر است

برای کودکان نمی‌توان از جنگ گفت اما از دفاع می‌توان برایشان سخن گفت، در جهان درگیری‌هایی وجود دارد که بچه‌ها هم باید از آن آگاه باشند، تا شخصیتی اجتماعی داشته پیدا کنند.

دنیای امروز ما پر از آسیب‌ها و مسایل پیچیده مانند جنگ، فقر و تبعیض است که در اخبار، گفتگو و تجربه‌های روزانه مرتب مطرح می‌شوند و بسیاری از کودکان ناخودآگاه در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند. کودکان درباره‌ی این مسایل نمی‌دانند و شنیدن آن‌ها مضطرب‌شان می‌کند. مجموعه کتاب «کودکان در دنیای ما» سعی می‌کند با زبانی ساده این موضوعات را برای کودکان توضیح دهد.

گاهی وقت‌ها فهمیدن کلمه‌هایی که در خبرها می‌شنویم، برایمان سخت است. گاهی هم نمی‌دانیم چه تأثیری روی ما می‌گذارند. اما کتاب درگیری‌های جهانی، با تصویرهایی زیبا و توضیح‌هایی روشن، به پرسش‌ها و نگرانی‌های کودکان درباره‌ این موضوع پاسخ مناسبی می‌دهد. کودکان در این کتاب با انواع جنگ سرد، جنگ نظامی و نتایج مخرب آن‌ها، علت جنگ‌ها و مطالبی از این دست آشنا می‌شوند.

این کتاب نوشته لوییس اسپیلزبری از نویسندگان پرکار کتاب‌های کودکان است که تاکنون کتاب‌هایی با موضوعات مختلف علمی، جغرافیا، هنر و تاریخ منتشر کرده است و تصویرگری آن را حنانه کای تصویرگری اهل لبنان برعهده داشته است و تاکنون جوایز مختلفی از جمله جایزه‌ی بولونیا در بخش افق‌های تازه را در سال ۲۰۱۶ دریافت کرده است.

درگیری‌های جهانی در ۳۲ صفحه توسط انتشارات فاطمی منتشر شده است.

کتاب‌ها راویان دفاع مقدس برای نسل تازه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان اراک و ساوه