تلاش علمی جوانان در دفاع مقدس بسیاری از کمبودها را جبران می‌کرد


تلاش علمی جوانان در دفاع مقدس بسیاری از کمبودها را جبران می‌کرد

اصفهان- ایرنا- معاون تحقیقات جهاد سازندگی دوران دفاع مقدس گفت: فعالیت‌های علمی و دانشگاهی جوانان در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس بسیاری از کمبودها برای نبرد با دشمن را جبران می‌کرد.

یوسف شریف زاده روز پنجشنبه در گفت‌ و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: دانشجویان و افراد خلاق و علمی توسط جهاد سازندگی در دوران جنگ شناسایی شدند و برای فعالیت های علمی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

وی بیان ‌کرد: با توجه به محدودیت زمان و امکانات به دلیل نیاز و اراده قوی جوانان در هشت سال دفاع مقدس، نیازهای جنگی کشور در جبهه‌ها و پشت جبهه ساخته می‌شد و در اختیار رزمندگان قرار می‌گرفت.

این رزمنده دفاع مقدس ساخت "خودرو بدنه زره ای" برای انتقال فرماندهان را یکی از ابتکارات جوانان آن زمان برشمرد و اظهارداشت: شهید اعتباری سرگروه ساخت این ماشین بود و از ظرفیت دانشگاه صنعتی اصفهان در این خصوص استفاده کرده بود.

وی با بیان اینکه جابه جایی فرماندهان، راهبردی برای کشور محسوب می‌شد، تصریح کرد: شهادت یک فرمانده موجب شکست یک لشکر و خسارت به حوزه مدیریتی جنگ بود به این دلیل حفظ جان این افراد اهمیت زیادی داشت و ساخت این خودرو در این امر بسیار کمک کرد.

وی ساخت خودرو "نفر بر" برای انتقال نیروی به جبهه‌ها را از دیگر ابتکارات دوران دفاع مقدس بیان‌ و اضافه کرد: با این خودروها امکان نقل و انتقال 30 نفر از رزمندگان فراهم می شد که حفظ امنیت جان آن‌ها و جابه جایی سریع از ویژگی‌های خودرو نفربر محسوب می‌شود.

شریف زاده پروژه سنجاقک را از دیگر فعالیت‌های علمی آن دوران معرفی‌ و خاطرنشان‌کرد: در این پروژه مواد منفجر زیر تانک‌های دشمن قرار می‌گرفت و عملکرد آن مشابه پهبادهای امروز بود.

وی با اشاره به حمله شیمیایی دشمن و خسارت‌های زیاد آن یادآورشد: جوانان نخبه علمی و دانشگاهی در آن دوران با کمک جهاد سازندگی سیستم شناسایی این دسته از ابزارهای دشمن را که همانند فیلتر عمل می کرد را تهیه و در اختیار رزمندگان قرار دادند.

به گفته این رزمنده توان علمی دانشجویان در دوران دفاع مقدس بسیار کارآمد بود و بسیاری از کمبودها و نیازهای کشور در دوران جنگ را با جبران می کردند.

در اطلاعات منتشره وزارت جهاد سازندگی سابق آمده است که در طول هشت سال دفاع مقدس 540 هزار نیروی جهادگر رزمنده جهادی و مردمی از طریق ستاد های پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استانهای کشور به جبهه های جنگ تحمیلی اعزام شدند.

همچنین در دوران هشت سال دفاع مقدس جهاد سازندگی سه هزار و ‎ 100شهید و ‎ 23هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

انتخاب واژه "سنگرسازان بی‌سنگر" بیانگر عمق فداکاری و اخلاق جوانان جهادی بود که زیرباران گلوله و دید مستقیم دشمن، به احداث خاکریز، پل، سنگر و استحکامات می‌پرداختند.

عبور رزمندگان اسلام از رودخانه‌ی مرزی اروند و غافلگیری نیروهای ارتش صدام در عملیات والفجر هشت از شاخص‌ترین عملیات مهندسی رزمی جهاد سازندگی محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا