147 هزار تن مواد و صنایع معدنی از قم صادر می‌شود


147 هزار تن مواد و صنایع معدنی از قم صادر می‌شود

قم - ایرنا - رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: بر اساس راهبرد تعیین ‌شده در سال جهش تولید، 147 هزار تن مواد و صنایع معدنی از قم به بازارهای بین‌المللی صادر خواهد شد.

محمود سیجانی روز پنجشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: ارزش صادرات این محصولات بیش از ۱۱۲ میلیون دلار است و نقش موثری در تحقق برنامه‌های توسعه تجارت استان دارد.

وی افزود: قم در حوزه معدن دارای ظرفیت‌های بسیاری است که تسهیل شرایط بهره‌برداری مطلوب از آن می‌تواند درآمد فراوانی را برای استان به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در همین رابطه، راهبرد سازمان صنعت، معدن و تجارت قم حمایت از بهره‌برداران این حوزه برای فعال‌سازی هرچه بیشتر معادن و همچنین شناسایی ظرفیت‌های معدنی استان در بخش‌های مختلف استان با کمک سازمان‌های تخصصی همچون ایمیدرو است.

سیجانی گفت: توسعه و تکمیل اکتشافات طلا،‌ مس و آهن در سطح استان،‌ ایجاد واحدهای فرآوری در کنار معادن و ارتقا بهره‌وری و فعال‌سازی معادن کوچک و راکد،‌ ازجمله برنامه‌های موردنظر برای تحقق جهش تولید و تقویت ارزش‌افزوده اقتصادی استان قم در این حوزه مهم اقتصادی است.

وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات برای نوسازی ماشین‌آلات مورداستفاده در معادن و واحدهای فرآوری مواد معدنی استان نیز از دیگر برنامه‌های سازمان صمت قم برای ارتقا کمی و کیفی این بخش است.

اکنون ۹۸ معدن با سرمایه‌گذاری بیش از یکهزار و ۶۵ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یکهزار و ۲۹۴ تن در استان فعال است.

۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صنعت،‌معدن و تجارت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.

‌مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید