کنارگذاشتن درمان رایج؛ چالش پیش‌روی بیماران سرطانی


کنارگذاشتن درمان رایج؛ چالش پیش‌روی بیماران سرطانی

همدان- ایرنا- پزشکان معتقدند کنارگذاشتن دستاوردهای پزشکی رایج برای درمان سرطان و اکتفا به طب‌سنتی یا یکی از روش‌های طب مکمل برای درمان بیمار یا جایگزین کردن طب‌سنتی به جای روش‌های درمان استاندارد پزشکی یکی از اشتباهات رایج بیماران سرطانی است.

به گزارش ایرنا؛سرطان بیماری است که بشر از گذشته‌های دور با آن مواجه بوده و در طب‌های کهن نیز درباره این بیماری صحبت و درمان هایی برای آن بیان و تجویز شده است.

تعداد موارد سرطان‌هایی که امروز بشر با آن آشنا شده بسیار بیشتر از سرطان‌هایی که در گذشته شناخته شده بود، در واقع نظر گذشتگان درباره سرطان تنها وجود یک توده در بدن بود.

اما هم اینک سرطان‌هایی را می شناسیم که تنها به شکل ایجاد توده در بدن نیستند بلکه با تغییرات سلولی در یک نقطه از بدن که تغییرات بدخیمی است تشخیص داده می‌شوند در طب‌های کهن نظیر طب سنتی ایران نیز تا حدودی تعدادی از سرطان‌ها شناخته شده بودند.

با وجود دستاوردهای جدید و پیشرفت های پزشکی در زمینه سرطان این سوال برای مردم و کارشناسان مطرح است که آیا طب سنتی می‌تواند جایگاهی در درمان این بیماری داشته باشید یا خیر؟ که برخی معتقدند به طور حتم در صورت رعایت اصول ششگانه حفظ تندرستی، طب سنتی در پیشگیری از بروز سرطان جایگاه بسیار مهمی خواهد داشت.

در بخش درمان باید عنوان کرد که به طور کلی در جهان درمان سرطان مجموعه‌ای از تخصص‌ها را می‌طلبد و در واقع یک درمان چند رشته‌ای نیاز دارد یعنی حتی در پزشکی رایج و انواع تخصص‌های جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، روان درمانی و بازتوانی نیاز بوده و در جهان نیز از انواع روش های طب مکمل برای درمان بیماران سرطانی استفاده می‌شود.

درمان سرطان مجموعه‌ای از تخصص‌ها و یک درمان چند رشته‌ای شامل انواع تخصص‌های جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، روان درمانی و بازتوانی را می طلبد.

بنابراین می‌توان گفت در واقع طب تلفیقی که انواع روش‌های طب سنتی و مکمل برای درمان سرطان هست یکی از روش‌های رایج برای درمان سرطان در دنیا به شمار می‌رود.

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اعتقاد به کنار گذاشتن دستاوردهای پزشکی رایج برای درمان سرطان و اکتفا به طب سنتی یا یکی از روش‌های طب مکمل برای درمان بیمار یا جایگزین کردن طب سنتی به جای روش‌های درمان استاندارد پزشکی رایج، امری به طور کامل اشتباه است.

کنارگذاشتن درمان رایج؛ چالش پیش‌روی بیماران سرطانی

دکتر مامک هاشمی ادامه داد: طب‌های سنتی و مکمل می تواند در کنار پزشکی رایج به بیماران سرطانی کمک زیادی بکنند چراکه بیماران سرطانی همواره با عوارض زیادی مواجه بوده و طب سنتی می‌تواند برای رفع عوارض و بهبود کیفیت زندگی آنها بسیار موثر واقع شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم به خاطر ترس از تشخیص احتمالی بعضی از بدخیمی ها، در صورت وجود یک سری علائم و نشانه‌هایی در بدن و ضرورت بررسی وضعیت جسمی در این مرحله، روش‌های تشخیصی را انجام نداده و به سراغ طب‌های سنتی و مکمل می روند و درصدد درمان سرطان از این طریق هستند.

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان تاکید کرد: یک زمان طلایی برای درمان بسیاری از بدخیمی‌ها وجود دارد که به تاخیر افتادن تشخیص بیماری در طول عمر فرد تاثیرگذار است.

تاخیر در مراجعه به پزشک و از دست دادن زمان طلایی تشخیص و در ادامه درمان بسیاری از بدخیمی‌ها در طول عمر فرد تاثیرگذار است.

هاشمی ادامه داد: هر چند عنوان می‌شود طب‌های سنتی و مکمل می‌توانند در کنار پزشکی رایج کمک قابل توجهی به بیماران سرطانی بکنند اما نباید باعث به تاخیر افتادن مراحل تشخیصی بیماری شوند چراکه احتمال پیشرفت بیماری در بدن فرد و عوارض جبران‌ناپذیر ناشی از آن و تاثیر بر کاهش طول عمر بیمار بسیار زیاد است.

وی گفت: افرادی که بیماری آنها بدخیم تشخیص و یک برنامه درمانی همچون جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی به آنها توصیه شده در این مرحله با وجود تشخیص نحوه درمان، همچنان اصرار به کنار گذاشتن درمان رایج دارند و به روش‌های درمانی که افراد غیر پزشک و متخصص تجویز می کند روی می آورند که این کار اشتباه و خطرآفرین است.

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان اضافه کرد: تاکنون روش قطعی درمان سرطان جایگزین روش‌های پزشکی رایج وجود نداشته است بنابراین هر گونه ادعا و تبلیغ درمان قطعی سرطان ، فریبکاری و ارائه اطلاعات دروغ به بیماران است.

هاشمی بیان کرد: برخی بیماران در کنار درمان رایج سرطان از دیگر روش‌ها از جمله مصرف خودسرانه فرآورده‌های گیاهی، داروهای گیاهی و گیاهان دارویی نیز استفاده می کنند تا با استفاده از داروهای طبیعی و روش‌های طب سنتی مسیر درمان را شتاب ببخشند.

کنارگذاشتن درمان رایج؛ چالش پیش‌روی بیماران سرطانی

وی افزود: این قبیل بیماران خودسرانه و بدون تجویز پزشک، به توصیه دوستان و آشنایان یا مطالعه مطالبی در رسانه‌ها و فضای مجازی اقدام به خوددرمانی و مصرف مقادیری از این داروهای گیاهی و گیاهان دارویی می کنند این در حالیست که احتمال می رود مصرف این گیاهان دارویی با روند درمان بیمار تداخل دارویی ایجاد کرده و با مصرف آنها، شیمی درمانی تحت الشعاع قرار گیرد.

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب بیماران معتقدند که گیاهان دارویی بی خطر هستند نسبت به اطلاع رسانی مصرف این قبیل گیاهان به پزشک معالج امتناع می‌کنند در حالیکه مصرف خودسرانه داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی در حین درمان‌های رایج سرطان کار درستی نیست.

بیشتر بیماران سرطانی با اعتقاد به بی خطر بودن استفاده گیاهان دارویی مصرف این قبیل گیاهان را به پزشک معالج اطلاع نمی دهند در حالیکه مصرف خودسرانه داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی در حین درمان‌های رایج سرطان کار درستی نیست.

دکتر هاشمی گفت: رعایت اصول حفظ تندرستی، بهره گیری از طب سنتی و مکمل در صورت تایید پزشک معالج و در کنار طی درمان های رایج و پزشکی استاندارد، در کاهش و پیشگیری از سرطان نقش موثری دارد و در این راستا باید از خود درمانی پرهیز کرد.

وی افزود: بیماران نباید به واسطه امید به تاثیر طب سنتی در درمان سرطان، مراحل تشخیص بیماری را تأخیر بیندازند بلکه باید درمان رایج را ادامه داده و با نظر متخصص از روش‌های طب سنتی و مکمل هم استفاده کنند.

باورهای غلط آسیب حوزه درمان

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: وجود یکسری باورهای غلط بین مردم برای درمان سرطان به این بیماری دامن می زند که مشهورترین آن باور غلط تاثیر برخورد چاقو جراحی به توده سرطانی و راه افتادن این بیماری در بدن و گسترش آن است.

دکتر هاشمی با بیان اینکه برخی شهروندان با این باور عوامانه و غلط حتی بیمارانی که قصد جراحی دارند را از این کار منع می کنند افزود: در کهن‌ترین منابع طب سنتی موجود هم عنوان شده که در مراحل پیشرفته سرطان تنها راه پیشگیری از این بیماری جراحی و بریدن توده است.

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان ادامه داد: مخالف بودن طب سنتی با جراحی نیز یک تصور اشتباه است و منطبق با منابع و کتاب های طب سنتی موجود نیست.

هاشمی بیان کرد: در منابع طب سنتی از بیماری سرطان به عنوان بیماری «عُسر الاعلاج» با درمان بسیار سخت و مشکل یاد شده است حتی در بعضی موارد سرطان قابل درمان نبوده یا در صورتی که به یک عضوی بدن تاثیر گذاشته و قطع کردن آن منافاتی با حیات انسان نداشته باشد باید آن عضو بریده شود.

کنارگذاشتن درمان رایج؛ چالش پیش‌روی بیماران سرطانی

وی افزود: بنابراین باورهای غلطی مبنی بر اینکه در طب سنتی گفته شده که نباید بیمار سرطانی جراحی شود و این بیماری با دارو قابل درمان است به طور کامل اشتباه بوده و منطبق با متون طب سنتی نیست.

خدمات طب‌سنتی را از غیرپزشکان دریافت نکنید

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان تاکید کرد: توصیه جدی برای مردم این است که برای گرفتن خدمات طب سنتی به غیر پزشکان مراجعه نکنند.

دکتر هاشمی مثال زد: بانوی جوان همدانی که به سرطان پستان مبتلا بود در صورت طی روند عادی درمان بهبود می‌یافت اما این زن درمان رایج را کنار گذاشته و به یک غیر پزشک مراجعه می کند.

وی اظهار داشت: این فرد نیز با ارائه داروهایی توصیه به زالو درمانی کرده اما این اقدام موجب پیشرفت بیماری و در نهایت مرگ این زن جوان شد.

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: تبلیغات کذبی نیز درباره درمان بیماری از طریق طب سنتی وجود دارد و متخلفان که رشته آنها هیچ ارتباطی به علوم پزشکی ندارد عنوان می کنند با استفاده از این روش ها و داروهایی که آنها تولید کردند می توان انواع سرطان را به طور کامل ریشه کن کرد.

درباره درمان سرطان از طریق طب سنتی توسط افرادی که رشته آنها هیچ ارتباطی به علوم پزشکی ندارد مشکلاتی را برای بیماران به همراه داشته است.

هاشمی اضافه کرد: تولید و پخش این قبیل برنامه‌ها در رسانه ملی و گفت و گو با این افراد در یک برنامه پُر بیننده موجب اعتماد بیماران به آنها شده در حالیکه ادعای این فرد هنوز ثابت نشده است و این برنامه تبلیغی موجب حضور مردم در مطب او شده و با وجود مصرف داروهای مورد تایید این فرد، تاثیری در پیشگیری از بیماری نمی گذارد.

وی تفکراتی نظیر وجود دیگر راه حل‌ها به جز روش‌های رایج برای درمان سرطان و درمان قطعی سرطان با استفاده از طب سنتی را سبب تاخیر در درمان و تشخیص بیماری دانست و گفت: برخی بیماران سرطانی با مراجعه به پزشکان متخصص طب سنتی دنبال راه حلی برای کنار گذاشتن درمان رایج و استفاده از سایر شیوه ها برای درمان این بیماری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...