14 میلیون لیتر سوخت کشت پاییزه در خراسان شمالی تامین شد


14 میلیون لیتر سوخت کشت پاییزه در خراسان شمالی تامین شد

بجنورد- ایرنا- 14 میلیون لیتر نفت گاز برای سوخت ماشین‌آلات بخش کشاورزی خراسان شمالی در فصل پاییز تامین شده است که بتدریج با توجه به سطح زیر کشت بین کشاورزان توزیع می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس محاسبه های انجام شده به طور میانگین مصرف سوخت فصل پاییز به ازای هر هکتار ۴۴ لیتر تعیین شده است که توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی توزیع می شود.

جواد تشکری افزود: این میزان سهمیه در نظر گرفته شده بر اساس نوع تراکتور و سطح زیر کشت در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: کشت پاییزه گندم، جو و کلزا در سطح ۲۰۰ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی از اواخر شهریور آغاز شده است که بیشترین سطح مربوط به محصول گندم است.

تشکری گفت: از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: از مجموع این اراضی که برای کشت در نظر گرفته شده، ۷۹ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی آبی و ۱۲۱ هزار هکتار دیم است.

وی گفت: ۷۹.۵ درصد عملیات زراعی و ۱۳ درصد فعالیت حوزه باغی خراسان شمالی با ماشین‌آلات کشاورزی انجام می‌شود.

وی افزود: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان ۱.۹ اسب بخار در هر هکتار است.

تشکری گفت: مکانیزاسیون به مفهوم کاربرد ماشین در فرایند کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی است و در جهت کاهش هزینه‌های تولید، اقتصادی کردن تولید، انجام به موقع عملیات کشاورزی، پایین آوردن هزینه کارگری است که در نهایت به تولید انبوه و اقتصادی محصولات کشاورزی منجر می‌شود.

خراسان شمالی بیش از ۶۰ هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات در بخش های مختلف کشاورزی دارد که حدود ۵۰ درصد این ناوگان فرسوده است.

از مجموع ماشین آلات بخش کشاورزی ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه تراکتور و هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین است.

به طور متوسط برای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور و برای هر ۸۵۰ هکتار کشتزار غله یک دستگاه کمباین در استان وجود دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خصوصی های بازیگر آقای قاضی که نمی دانستید + عکس خانوادگی و بیوگرافی بهزاد خلج