علت آتش‌سوزی در کارخانه میهن چه بود؟ | کمک 200 آتش‌نشان از 10 شهر برای مهار آتش


علت آتش‌سوزی در کارخانه میهن چه بود؟ | کمک 200 آتش‌نشان از 10 شهر برای مهار آتش

آتش‌سوزی بزرگ در معروف‌ترین کارخانه لبنیات ٨٠ خودروی آتش‌نشانی را به محل حادثه کشاند؛ حادثه‌ای که از عصر روز سه‌شنبه شروع شد و به سرعت گسترش یافت. با این حال براساس اعلام آتش‌نشانی این حریق بزرگ هیچ مصدومی نداشت و پس از چند ساعت نیز خاموش شد.

به ‌گزارش همشهری آنلاین، آتش‌سوزی در کارخانه میهن ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه (اول مهر) آغاز شد. به گفته شاهدان عینی، ابتدا صدای انفجاری مهیب به گوش رسید و پس از آن دود غلیظی که از محل انبارهای کارخانه میهن در جاده شورآباد به هوا بلند شده بود، مشاهده شد.

آتش، ۲ سوله بزرگ از این انبارها را در برگرفته بود. سوله‌هایی که محل دپوی مواد اولیه برای تولید بستنی و همچنین مواد اولیه بسته‌بندی بودند. دود غلیظ و شعله‌های گسترده نیز به‌دلیل اشتعال سریع همین مواد شیمیایی بودند که صحنه‌ای هولناک را به‌وجود آورده بودند.

یوسف منطقی، رئیس آتش‌نشانی اسلامشهر در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: آتش‌سوزی ساعت ۱۸:۲۸ به ما گزارش شد. یعنی با چند دقیقه تأخیر. علت آن هم این بود که چون کارخانه میهن نیروهای آتش‌نشان دارد، ابتدا خودشان تلاش کرده بودند حریق را مهار کنند، اما سرعت توسعه آن باعث شده بود که نتوانند موفق شوند.

او ادامه می‌دهد: ما به‌عنوان نخستین تیم‌های آتش‌نشانی، ظرف مدت ۵دقیقه به محل حادثه رسیدیم، اما زمانی که وارد محوطه شدیم، حریق هر ۲ سوله بزرگ را کاملا در برگرفته بود. شدت آتش‌سوزی به حدی بود که بلافاصله درخواست کمک کردیم و با توجه به وسعت گسترده حریق، تیم‌های آتش‌نشانی از ۱۰ شهر دیگر ازجمله تهران، رباط‌کریم و باقرشهر به کمک ما آمدند.

به گفته رئیس آتش‌نشانی اسلامشهر، تنها از تهران حدود ۱۶۰ آتش‌نشان و امدادگر به همراه ٨٠ خودروی آتش‌نشانی راهی محل حادثه شدند و در مجموع بیش از ۲۰۰ آتش‌نشان در تلاش بودند تا آتش را خاموش کنند. تلاشی که پس از چند ساعت نتیجه‌ داد و در نهایت حوالی ساعت ۱۰ همان شب آنها توانستند حریق را مهار کنند.

منطقی گفت: اینکه آتش‌سوزی از کدام قسمت و به چه علت آغاز شده و کارخانه میهن چقدر خسارت دیده، هنوز مشخص نیست و کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند، اما خوشبختانه این حریق تلفات جانی نداشت و فقط چند نفر از آتش‌نشان‌ها به‌دلیل انتشار گازهای سمی یا سرخوردگی و ... دچار صدمات جزئی دیدند که همه آنها سرپایی درمان شدند.

خسارت مالی سنگین روی دوش کارخانه

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران نیز در گفتگو با روزنامه شهروند درباره جزئیات آتش‌سوزی گسترده در کارخانه میهن اسلامشهر گفت: در مجاورت محل آتش‌سوزی ۳ سوله بزرگ دیگر نیز وجود داشت و با توجه به وجود سردخانه و منبع گاز آمونیاک بیم آن می‌رفت که آتش و حرارت به مخزن گاز آمونیاک سرایت کند و انفجار رخ دهد که در آن صورت بحران ایجاد می‌شد. اما آتش‌نشانان با اتخاذ تدابیر عملیاتی بسیار خوب و از خودگذشتگی از بروز چنین واقعه‌ای جلوگیری کردند.

جلال ملکی گفت: در این حادثه مورد مصدومیت نگران‌کننده و حاد نداشتیم. البته یکی از عوامل آتش‌نشانی اسلامشهر دچار مصدومیت جزئی شد که تحویل عوامل اورژانس شد اما این حادثه خسارات مالی سنگینی بر جا گذاشت.

سرهنگ مهدی سرپناه، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران هم توضیحاتی را پیرامون حریق رخ‌داده در کارخانه میهن ارایه و اعلام کرد که در صورت لزوم تحقیقات پلیسی در مورد این حادثه انجام خواهد شد.

او درباره حریق رخ‌داده در کارخانه لبنیات میهن گفت: دو سوله که انبار نگهداری از مواد اولیه نظیر روغن و غیره بود در کارخانه میهن دچار حریق شد که بلافاصله عوامل انتظامی برای تأمین امنیت و نظم در محل حاضر شده و عوامل آتش‌نشانی از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اسلامشهر و ایستگاه‌های کمکی از تهران و چند شهر دیگر نیز در محل حاضر شده و عملیات اطفای حریق را آغاز کردند.

او با بیان اینکه در حال حاضر آتش در این کارخانه اطفا شده است، گفت: طبق گزارش‌های اولیه دریافتی این حادثه مورد خسارت جانی نداشته، اما خسارات ریالی در پی حریق به این کارخانه وارد شده که باید ارزیابی نهایی شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران با بیان اینکه علت قطعی وقوع این حادثه هنوز مشخص نشده و از سوی کارشناسان آتش‌نشانی در حال بررسی است، گفت: در صورتی که تشخیص علت وقوع حادثه نیازمند ورود پلیس و انجام بررسی‌ها و تحقیقات پلیسی باشد، این آمادگی از طرف پلیس وجود دارد، اما در حال حاضر باید منتظر گزارش علت وقوع حریق باشیم.

مسعود مرسلپور، فرماندار اسلامشهر نیز درباره این حادثه گفت: بلافاصله پس از اطلاع از وقوع حادثه به دستور استاندار تهران، شهرداری تهران و تمام شهرداری‌های غرب به اعزام تیم‌های تخصصی برای مهار آتش ملزم شدند. حدود ٨٠ دستگاه ماشین آتش‌نشانی به همراه تیم‌های تخصصی از ١٥ ایستگاه آتش‌نشانی تهران، شهریار و دیگر شهرهای تهران در محل حادثه حضور یافتند و در اطفای حریق کمک کردند.

مرسلپور گفت: این حادثه خسارت جانی در بر نداشت اما خسارت‌های مالی در بر دارد که باید برآورد شود.

کد خبر 551848

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا