دانشگاه بجنورد تشنگی رودخانه اترک را مطالعه می‌کند 


دانشگاه بجنورد تشنگی رودخانه اترک را مطالعه می‌کند 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: انجام مطالعه بر روی میزان اختصاص حقابه رودخانه اترک در دستور کار کارگروه احیای این رودخانه است که توسط محققان دانشگاه بجنورد اجرایی خواهد شد.

مهدی اله پور، روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون، مشخص نشده که حقابه این رودخانه، به عنوان شریان حیات و آبادانی استان چه میزان است و چه مقدار آب برای زنده ماندن و پویایی این رود، نیاز است، بر این اساس تعیین حقابه این رودخانه، نخستین اقدامی بود که کارگروه احیای رودخانه اترک به آن مبادرت کرد.

وی افزود: در حالی که بخش های صنعت، سد، کشاورزی و دیگر حوزه ها، سهم خود را از این رودخانه دریافت کرده اند اما سهم خود رودخانه از آب آن مشخص و تعیین نشده است.

اله پور با اشاره به مشکلات و دغدغه ها برای پویایی رودخانه اترک گفت: یکی از دغدغه ها، بررسی تغییرات دبی روخانه، بررسی میزان رسوب و آورد سیلاب از بالادست، میزان تاثیر فرسایش خاک در بالادست بر رودخانه و بررسی تخریب و تصرف بستر و حریم رودخانه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: کارگروه احیای رودخانه اترک، هرچند با تاخیر بسیار زیاد، شکل گرفت و تلاش داریم تا با کمک دستگاه های اجرایی مختلف مشکلات این رود را شناسایی کرده و کاهش دهیم.

وی گفت: با توجه به اینکه رودخانه، جزو مناطق چهارگانه محیط زیست نبوده است، این اداره کل برای صیانت از آن، به خوبی ورود پیدا نکرده است اما با پیگیری های انجام شده، تالاب آق قشلاق به عنوان نخسین تالاب بین المللی استان برای ثبت معرفی شده است.

اله پور گفت: یکی دیگر از نگرانی ها، رهاسازی فاضلاب در رودخانه است، پایش آلودگی هم در این کارگروه، آغاز شده است و نمونه برداری از آب رودخانه انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: فاضلاب انسانی، زهاب کشاورزی و راه یافتن کود و سموم کشاورزی از منابع آلاینده این رودخانه است.

رودخانه اترک از دامنه‌های جنوبی ارتفاعات هزارمسجد در حدفاصل شهرستان‌های قوچان و چناران سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش‌های میانی شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب‌های حاشیه دریای خزر (تالاب آلاگل) می‌ریزد.

روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قرارداد امری تا 2027 تمدید شد