نمد یکی از انواع وسایل ساده و ارزان می باشد که می توان با استفاده از آن با بکارگیری کمی هنر و خلاقیت کارهای هنری تزیینی و کاربردی بسیار زیبایی ساخت و مورد استفاده قرار داد، در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به شما عزیزان نحوه هویه کاری روی نمد را به روشی بسیار ساده و راحت آموزش دهیم.

آموزش هویه کاری روی نمد با دست

هنرهای مختلفی برای تزیین پارچه و لباس وجود دارد که از جذاب ترین آنها می توان به سنگ دوزی، پته دوزی، جواهر دوزی، هویه کاری، تکه دوزی، سوزن دوزی و… اشاره نمود که هر یک زیبایی خاص خود را دارند. با برخی از این هنرها در مطالب قبلی آشنا شدید حال می خواهیم روش کار با هویه روی پارچه نمد را معرفی کنیم. بسیاری از بانوان هنرمند با توجه به سلیقه و هنری که دارند با استفاده از نمد اقدام به ساخت دست سازه های جالبی می کنند که می تواند جنبه تزیینی یا کاربردی داشته باشد. با توجه به کم هزینه بودن نمد و راحتی استفاده از آن اغلب بانوان برای اجرای کارهای هنری خود از آن استفاده می کنند. هویه کاری روی نمد یکی از انواع کارهای جالبی است که می توان در این زمینه انجام داد.

هویه کاری روی نمد با آموزش ساده و روشی متفاوت و جالب

با استفاده از این ایده می توانید کارهای هنری جالبی را در قالب کیف نمدی، رومیزی، زیر بشقابی، پادری، زیر لیوانی و زیر قابلمه ای در طرح ها و رنگ های دلخواه بسازید و مورد استفاده قرار دهید و از هنر دست خود لذت ببرید. در ادامه برای آشنایی شما عزیزان یک نمونه هویه کاری زیبا را به روشی ساده آموزش داده ایم.

وسایل لازم :

هویه نمدهایی در رنگ های دلخواه با ضخامت ۴ میلی متر شابلون قیچی دم باریک صفحه شیشه ای

قبل از شروع به کار باید با یک سری نکات آشنا شوید که برای یادگیری افراد مبتدی بسیار ضروری و مفید می باشد. برای استفاده از هویه باید به قسمت سر هویه توجه داشته باشید و سر هویه هایی که برای اجرای کار هنری انتخاب می کنید باید کاملا تیز باشد تا بدین گونه کار شما ظریف تر و تمیز تر انجام گیرد. برای پاک کردن سر هویه هر چند دقیقه یک بار از سوهان استفاده کنید که می توانید آن را از خرازی ها تهیه نمایید.

هویه کاری روی نمد با آموزش ساده و روشی متفاوت و جالب

شابلون ها در طرح ها و سایزهای مختلف وجود دارند که می توانید هر کدام از آن ها را که می خواهید از بازار تهیه نمایید. برای افرادی که در انجام این کار تازه وارد هستند بهترین کار این است که از نمد هایی با ضخامت ۴ میلی متر استفاده کنند. این کار بر روی نمدهای نازک نیز قابل اجرا می باشد ولی افرادی که مبتدی و بدون تجربه هستند امکان دارد که نمد را بسوزانند و آن را از بین ببرند.

در هنگام انجام کار باید زیر دست شما محکم باشد و در اثر حرارت دیدن از طریق هویه دچار آسیب نشود، بدین ترتیب بهترین راهکار استفاده از یک صفحه شیشه ای است که برای این کار نمد را بر روی آن قرار داده و سپس کار با هویه را آغاز نمایید.

هویه کاری روی نمد با آموزش ساده و روشی متفاوت و جالب

مراحل انجام کار :

اکنون که با وسایل مورد نیاز برای اجرای این کار آشنا شدید می توانید کار را آغاز نمایید. باید به این نکته توجه داشته باشید که پیش از انجام کار باید حتما هویه را به برق زده باشید تا در زمان استفاده به طور کامل داغ شده باشد و بتواند طرح شابلون را بر روی نمد انتقال دهد.

در مرحله اول ابتدا باید شابلون موردنظر را بر روی نمد بگذارید و هویه را به شکل عمودی بر روی نمد حرکت بدهید. با توجه به این که در تهیه نمد از الیاف و پشم استفاده می شود در نتیجه با گذاشتن هویه و حرارت ناشی از آن سریع می سوزد و از قسمت های دیگر جدا می شود.

هویه کاری روی نمد با آموزش ساده و روشی متفاوت و جالب

طریقه حرکت دادن هویه بر روی نمد باید آرام و محکم باشد. برای انجام این کار می توانید در ابتدا اطراف شابلون را با هویه بکشید، سپس بخش های داخلی شابلون را انجام دهید. در صورتی که در محل هایی از کار دچار مشکل شدید جهت حرکت دادن هویه را تغییر بدهید تا بدین گونه کار شما یکدست و ظریف انجام گیرد. در هر جایی از کار که نمد حالت چروکیده به خود گرفت جهت دست خود را عوض نمایید.

پس از این که اطراف شابلون را انجام دادید به سراغ قسمت های داخلی کار بروید. برای این کار هویه را بر روی نمد کشیده تا بخش های داخلی نیز با استفاده از هویه تشکیل شوند.

هویه کاری روی نمد با آموزش ساده و روشی متفاوت و جالب

در صورتی که هویه کاملا داغ باشد پس از پایان کار نمد خودش به راحتی جدا می شود. در صورتی که مشاهده کردید بخش هایی از نمد به راحتی جدا نمی شوند می توانید از یک قیچی دم باریک برای جدا سازی و برش دادن نمد کمک بگیرید. این تکنیک و راهکار موجب می شود کار شما شکل ظریف تری به خود بگیرد.

برای انجام این کار شما می توانید از یک یا دو رنگ نمد به دلخواه استفاده نمایید و در پایان کار دو قسمت را به همدیگر کوک بزنید. نحوه دوخت در نمد به شکل دوخت دندان موشی یا دوخت زیگزاگ می باشد که باید به شکل یکدست و یکنواخت در تمام قسمت های نمد زده شود.

هویه کاری روی نمد با آموزش ساده و روشی متفاوت و جالب

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه هویه کاری روی نمد به طور کامل آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید کارهای هنری جالبی را در طرح ها و مدل های دلخواه بسازید و مورد استفاده قرار دهید.