پیشرفت‌های عمده در پنج درمان بالقوه کرونا


پیشرفت‌های عمده در پنج درمان بالقوه کرونا

گرچه در ابتدای پاندمی کرونا پزشکان عملا هیچ دارویی برای بیماری کووید-19 در دست نداشتند، اکنون چند درمان برای موارد شدید این بیماری تایید شده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر پزشکان در حال حاضر می‌توانند دگزامتازون، یک داروی کورتونی ارزان و ژنریک را افراد مبتلا به شکل بسیار شدید بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید تجویز کنند و بررسی‌ها نشان داده‌اند که این دارو می‌تواند به طور قابل‌توجهی میزان مرگ را در بیماران در وضعیت بحرانی کاهش دهد.

یک بررسی اخیر بوسیله سازمان جهانی بهداشت نشان داد که به طور کلی داروهای کورتونی می‌توانند میزان‌های مرگ در میان این بیماران را پایین بیاورد.

در افرادی که بیماری شدید کووید-۱۹ را دارند، اما شدت بیماری در آن حد نیست که نیاز به اتصال بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی باشد، پزشکان دو گزینه درمانی در اختیار که سازمان غذا و داروی آمریکا آنها را تایید کرده است: یکی داروی ضد ویروسی رمدسیویر (که در اصل برای درمان ابولا ساخته شده بود) و دیگری پلاسمای خون بهبودیافتگان (که حاوی آنتی‌بادی ضد کروناویروس است).

پژوهشگران هنوز در حال جستجوی برای افزودن درمان‌هایی به این مجموعه هستند- به خصوص هنگامی موضوع درمان کردن موارد کمتر شدید کرونا وجود دارد. صدها درمان تجربی برای کووید-۱۹ در حال تولید و آزمایش است.

اخیرا نتایج امیدوارکننده‌ای در دو زمینه به دست آمده است: یکی داروهای جدید متشکل از آنتی‌بادی و دیگری داروهای ضدالتهابی که در اصل برای درمان التهاب روماتیمسی مفاصل (آرتریت روماتوئید) به کار می‌روند و در بیماران کووید-۱۹ هم موثر بوده‌اند.

بررسی‌ها نشان دادند یک داروی آنتی‌بادی ساخت شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی الای لیلی احتمال بستری شدن بیماران کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد. کارآزمایی بالینی یک داروی آنتی‌بادی دیگر ساخت شرکت آمریکایی رجنرون هم هفته پیش شروع شد.

داروهای درمان‌کننده آرتریت‌ روماتوئید ساخت شرکت‌های داروسازی الای لیلی و شرکت داروسازی سوئیسی روش هم توجه‌ها را به خود جلب کرند. بررسی‌ها نشان دادند داروی باریسیتینیب، ساخت الای لیلی هنگامی که با داروی رمدیسیویر همراه می‌شود، بهبودی بیماران کووید-۱۹ را تسریع می‌کند. داروی آکتمرا ساخت شرکت روش نیز ظاهرا احتمال متصل شدن بیماران به دستگاه تنفس مصنوعی را کاهش می‌دهد.

اما داده‌های برخی از این بررسی‌ها هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده‌اند و از طرف دیگر داروهایی مانند آکتمرا که در گذشته برای بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ تجویز شده‌اند، نتوانسته‌اند تاثیر قابل‌توجه درمانی ایجاد کنند. بنابراین پژوهش‌های بیشتری لازم است تا این شرکت‌ها بتوانند از سازمان غذا و داروی آمریکا تقاضا کنند داروهایشان برای مصرف اضطراری در بیماران کرونا تایید شود.

کد خبر 551835

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت