8 شهرستان فارس در وضعیت قرمز کرونایی


8 شهرستان فارس در وضعیت قرمز کرونایی

شیراز -ایرنا- هفت ماه از درگیری شیراز با کرونا می گذرد و این کلانشهر همچنان با این ویروس گ دست به گریبان است و راهکار گذر بی خطر از این گذرگاه مرگ، شستن دستان ، پرهیز از آمد و شدهای غیر ضروری و بهره‌گیری از ماسک است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در هفت ماه گذشته بارها مرزبندی ها و محدودیتهای سختگیرانه در شیراز به کار بسته شده است و این شهر تا کنون برای دومین و سومین بار به مرز شرایط قرمز و هشدار کرونا رفته و بازگشته است ، آلودگی استان های همجوار با فارس و آمد و شد شهروندان از این استان ها به شیراز یکی از عواملی است که موجب می شود مرگ و میر کرونا در شیراز تا کنون پایانی نداشته باشد.

در این هفت ماه ، شیوه نامه‌های بهداشتی و نظارت‌ها بر نحوه اجرای درست مصوبات ستاد کرونا گاه بسیار سختگیرانه بوده است ، شاید اگر همین سختگیری ها نبود شرایط کنونی شیراز و استان فارس بسیار بدتر از شرایط کنونی بود ، بنا بر این بهتر است همچنان از رفتارهای سلیقه‌ای پرهیز شود تا بیشتر بتوان به شکست کرونا امید داشت ، استان فارس که بیشتر مناطق آن همچنان در وضعیت هشدار و قرمز کرونا قرار دارد باید به سمت اجرای سختگیرانه بازرسی های بهداشتی به پیش می رود.

قوانین موثری در ستاد استانی و ملی کرونا مصوب شده است که اگر به درستی و کامل اجرا شود، مدیریت و مهار ویروس کرونا به صورت مطلوبی امکانپذیر می‌شود. به هر میزان در اجرای قانون جدی باشیم به همان اندازه می‌توانیم به سلامت و امنیت جامعه کمک کنیم اما اگر جدیت لازم را نداشته باشیم و با رفتارهای سلیقه‌ای و کدخدامنشی بخواهیم موضوعات کرونا را پیش ببریم، با چالش مواجه خواهیم شد.

ستاد مدیریت دانشگاهی بیماری کرونا در شیراز نیز در نشست روز چهارشنبه موفقیت نسبی شیراز و استان فارس در مدیریت بیماری کرونا را یاد آوری کرد و بر لزوم تداوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاکید ورزید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز چهارشنبه در نشست ستاد دانشگاهی روزانه مدیریت بیماری کووید ۱۹، از هفت ماه تلاش شبانه روزی مجموعه دانشگاه در مقابله با کروناویروس قدردانی کرد.

مهرزاد لطفی با اشاره به جایگاه شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور و منطقه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز همیشه در حوزه های مختلف به عنوان دانشگاه پیشرو بوده که توانسته موفقیت های مطلوبی به دست آورد تا جایی که برخی از دستاوردهای آن در سطح ملی الگوبرداری شده است.

او با بیان اینکه مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بحران های اخیر همچون سیل و زلزله خوش درخشید افزود: با شیوع ویروس منحوس کرونا، تمامی مجموعه دانشگاه در حوزه های مختلف دست به دست هم دادند تا اکنون این دانشگاه بار دیگر در مدیریت بزرگترین و خطرناکترین بیماری قرن موفق باشد.

رییس دانشگاه با تقدیر از خانواده بزرگ علوم پزشکی شیراز به پاس همکاری در پیشبرد اهداف دانشگاه تاکید کرد: لازم است دانشگاهیان کماکان با همدلی، همکاری و مشارکت در مبارزه با کرونا و ترویج فرهنگ استفاده از ماسک و رعایت دستورات بهداشتی، در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس و قطع زنجیره انتقال این بیماری سهیم باشند و مردم را به استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی مرتب دست ها تشویق کنند.

لطفی همچنین بار دیگر بر اهمیت سلامت کارکنان به ویژه تیم های درمانی تاکید کرد و نقش آنان را در ارایه خدمات مناسب و باکیفیت ارزشمند خواند.

رییس دانشگاه در این نشست ضمن بررسی آخرین وضعیت مبتلایان و جانباختگان در استان، بر ضرورت پیگیری تیم های بهداشتی درمانی ستاد دانشگاه با توجه به افزایش ابتلا و فوت ناشی از بیماری کووید۱۹ در شهرستان ها تاکید کرد.

لطفی همچنین با بررسی روند انجام تست های pcr در مراکز ۱۶ ساعته، فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی کووید۱۹، اجرای مصوبات قبلی و ارزیابی میزان اشغال تخت های بیمارستان ها، اقدامات کارگروه های مختلف ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹ را ارزیابی کرد.

در این نشست معاونان و مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در خصوص فعالیت حوزه های مختلف مانند روند پذیرش بیماران عادی و مشکوک به کروناویروس، فرآیندهای مراقبت بهتر از بیماران، وضعیت بیماران بستری کووید۱۹، اقدامات کارگروه های مختلف و پیگیری مصوبات ستاد، درصد اشغال تخت های عادی و ویژه، وضعیت ابتلا در شهرستان های مختلف استان و روند انجام تست های تشخیصی توضیحاتی ارائه کردند.

کرونا ۴۴۴ جان شیرین از شهروندان شیراز ستاند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست اظهار داشت : از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون، ۴۴۴ نفر در شیراز بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

عبدالرسول همتی گفت: متاسفانه ۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست دادند که با این موارد جدید، تاکنون آمار موارد فوتی به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در فارس به ۹۵۱ نفر رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه ۹۵۱ مورد فوتی استان بر اثر ابتلا به کروناویروس از شروع تاکنون را ۴۴۴ مورد مربوط به شیراز؛ ۶۴ مورد مرودشت؛ ۴۶ مورد کازرون؛ ۲۴ مورد لامرد؛ ۲۲ مورد آباده؛ ۲۱ مورد داراب؛ ۱۷ مورد قیروکارزین؛ ۱۳ مورد کوار؛ زرین دست و پاسارگاد هر کدام ۹ مورد؛ ۸ مورد ممسنی؛ زرقان و اقلید هر کدام ۷ مورد؛ خرم بید و ارسنجان هر کدام ۶ مورد؛ فیروزآباد، مهر و استهبان هر کدام ۵ مورد؛ سپیدان و سروستان هر کدام ۴ مورد؛ نی ریز و رستم هر کدام ۳ مورد؛ کوه چنار و بیضا هر کدام ۲ مورد؛ فراشبند، خرامه، سرچهان و بوانات یک نفر عنوان کرد و مابقی جانباختگان را نیز مربوط به دیگر دانشگاه ها و دانشکده های استان اعلام کرد.

او اظهار کرد: در استان فارس از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون، بیش از ۲۸۱ هزار نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت دار تهیه شده است که از این تعداد، ۵۰ هزار و ۸۷۱ مورد مثبت شناسایی شده است.

همتی همچنین آمار بهبودیافتگان بیمارستانی و ایزوله خانگی استان را ۴۷ هزار و ۳۲۶ نفر اعلام کرد.

این مقام مسوول در دانشگاه ادامه داد: هم اکنون ۷۷۳ بیمار مشکوک و علامت دار در بیمارستان های استان بستری هستند، همچنین از این تعداد، ۸۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های سطح استان بستری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کماکان استان فارس در وضعیت هشدار به سر می برد، یادآور شد: ۸ شهرستان فارس در وضعیت قرمز، ۲۵ شهرستان زرد و سه شهرستان در وضعیت احتیاط یا سفید به سر می برند.

او به شهروندان توصیه کرد: آمار ابتلا و بستری در استان نسبت به هفته گذشته روند افزایش داشته است، بنابراین رعایت دستورات بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری فیزیکی و شست و شوی دست ها را جدی بگیرند.

از دیروز تا امروز ۲ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۶۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۳۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسیده است، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفر رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط