علائم خارش پستانها در بارداری


علائم خارش پستانها در بارداری

یکی از مشکلاتی که مادران شیرده در دوران شیردهی مواجه می شوند خارش پستان یا نوک سینه است.

یکی از مشکلاتی که مادران شیرده در دوران شیردهی مواجه می شوند خارش پستان یا نوک سینه است. دلایل مختلفی برای بروز خارش سینه در دوران شیردهی می شوند از جمله: برفک، اگزما و... که درمان های متعددی وجود دارد.
زنانی که به تازگی مادر شده است، هنگام شیر دادن با مشکلاتی روبرو می شوند و خارش پستان یا نوک سینه یکی از آنهاست. در بیشتر موارد، این مسئله مشکل جدی نیست اما گاهی می تواند در شیردهی مداخله کند. از آنجایی که شیر مادر برای تغذیه کودک ضروری است، باید هر گونه مانعی برای آن را سریعاً برطرف کنید. در اینجا تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد خارش سینه هنگام شیردهی، دلایل و نحوه جلوگیری از آن را به شما می گوییم.

چه عواملی باعث ایجاد خارش در پستان مادران شیرده می شود؟
دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود سینه شما در دوران شیردهی دچار خارش می شود. برخی موارد متداول است.
برفک
برفک یک عفونت قارچی در نوک سینه است. نام بیولوژیکی آن مخمر کاندیدا است و نوعی قارچ است. کاندیدا معمولاً بی ضرر است و در قسمت های مختلف بدن یافت می شود. اما قارچ می تواند تکثیر شود و باعث ایجاد عفونت در قسمت های مرطوب بدن شود، مانند اطراف نوک سینه. برفک اغلب علت شایع خارش سینه و نوک پستان در مادران شیرده است.
علائم
مخمر در درجه اول بر روی نوک پستان و هاله اطراف آن اثر می گذارد که اغلب مرطوب می ماند. خارش نوک پستان با احساس سوزش یا درد همراه است، خصوصاً بعد از شیر دادن به نوزاد.
همچنین ممکن است دردهای عمیقی درون بافت سینه تجربه کنید.
در بعضی موارد برفک، زبان نوزاد دچار لایه ای از پوشش مواد سفید می شود. نوزادان ممکن است دچار سوختگی ناشی از پوشک شوند. ممکن است عفونت از کودک به شما رسیده باشد یا ممکن است شما به عفونت مخمری واژنی مبتلا بوده باشید و بیماری به طور نا آگاهانه در هنگام زایمان طبیعی منتقل شده باشد.
ورم پستان
ورم پستان به دلیل احتباس شیر در مجاری شیر ایجاد می شود. باکتری ها می توانند از طریق ترک های نوک پستان وارد مجاری شیر شوند، این باکتری ها مجاری و بافت چربی را آلوده کنند، در نتیجه باعث عفونت پستان می شود.
علائم
مشکل در خروج شیر؛ تب بالا؛ علائم شبه آنفولانزا که با ایبوپروفن برطرف نمی شود، برخی از علائم هستند که همراه با خارش تجربه می شوند.
همچنین بافت پستان نیز گرم و قرمز خواهد شد.
اگزما
اگزما می تواند روی پوست پستان و نوک سینه تاثیر بگذارد. اگزما طبقه ای از بیماری هاست که می تواند باعث التهاب، خارش و قرمزی پوست شود. این گروه از اگزمای پوستی از نظر پزشکی درماتیت نامیده می شود. بخاطر ساییدگی مکرر ناشی از شیر خوردن نوزاد، این نوع از درماتیت ها می توانند پستان را تحت تاثیر قرار دهد.
علائم
اگزما باعث خشکی و حساس شدن پوست می شود. این احساس خارش قابل تحمل و خودداری نیست اما با خاراندن بیشتر، وضعیت بدتر می شود.
اگر اگزما روی نوک سینه و هاله آن باشد، متوجه مناطقی از پوست که دچار خشکی و پوسته پوسته شدن است می شوید.
اگر اگزما غیر مسری است، بنابراین لازم نیست نگران انتقال آن به کودک خود باشید
ترک خوردگی پوست سینه
سینه های شما در طول شیردهی از شیر پر می شود که باعث می شود پوست اطراف آن به سرعت باز شود و ترک خوردگی های پوستی روی آن ایجاد شود که منجر به خارش می شود.
علائم
خطوط صورتی ریز روی سینه ها.
پوست کشیده، خشک و تحریک پذیر می شود. مرطوب کردن پوست می تواند به کاهش این وضعیت کمک کند.
عفونت های پوستی
بسیاری از عفونت های پوستی می تواند باعث خارش پوست شود. چند نمونه از آن جرب و کرم های حلقه ای است که می تواند روی پوست سینه ها اثر بگذارد.
علائم
جرب می تواند باعث زخم های ریز شود با خطوط قرمزی که نشان دهنده مسیر انگل جرب است. این علائم احتمالاً روی پوست نزدیک نوک سینه دیده می شود.
کرم حلقه ای یک عفونت قارچی است و در اثر کرم ایجاد نمی شود. این عفونت منجر به ایجاد زخم های دایره ای شکل در قسمت های گرم و مرطوب بدن می شود. پوست زیر پستان یکی از مکان های رایج برای ابتلا به کرم حلقوی است.
اگر خارش ناشی از هر یک از موارد ذکر شده در اینجا باشد، درمان آن به کاهش خارش پوست کمک می کند.

چه وقت باید برای خارش سینه باید به پزشک مراجعه کرد؟
چندین مورد از خارش سینه نیاز به تشخیص و درمان ندارند. اما در برخی از موارد، فرد باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد:
خارش سینه در توانایی شما برای شیردهی مداخله می کند. شما نمی توانید به اندازه مناسب به کودک شیر بدهید و او گرسنه می ماند.
متحمل خارش و درد شدید می شوید.
مایعی خونی، زرد یا شفاف (متفاوت از شیر) از نوک سینه تراوش می شود.
روی سینه احساس توده ای سفت می کنید.
شکل سینه ها تغییر می کند. نوک سینه دچار خارش زیادی شده، قرمز می شود و شکل آنها تغییر می کند.

چگونه در هنگام تغذیه کودک با شیر مادر، خارش سینه را درمان کنیم؟
درمان خارش سینه به علت اصلی بیماری بستگی دارد. اغلب موارد نیاز به مداخله کمتری دارند و به خودی خود می توانند برطرف شوند. با این حال، برخی موارد شدید، نیاز به دارو دارد. گزینه های درمانی برای چنین شرایطی عبارتند از:
داروهای درمانی: پزشک شما می تواند داروهای ضد قارچ، که برای مادران شیرده بی خطر است را برای درمان برفک و کرم حلقوی تجویز کند. اگر شما جرب دارید، باید رژیم درمانی را با داروهایی که انگل جرب را از بین می برد، رعایت کنید. همچنین ممکن است کودک شما از نظر علائم بررسی شود، زیرا انگل جرب می تواند از طریق تماس پوست به پوست منتقل شود.
آنتی بیوتیک ها: اگر به عفونت باکتریایی پستان مبتلا باشید، نیاز به مصرف یک دوره آنتی بیوتیک دارید. این داروها با شیردهی مادر سازگاری دارند و نمی تواند هیچ تاثیری روی سلامت کودک داشته باشد.
کرم ها و لوسیون ها برای درماتیت: اگر مبتلا به اگزما هستید، پزشک می تواند پمادها و لوسیون هایی را توصیه کند که در فروکش کردن بیماری موثر باشد. اگزما معمولاً بدون دارو قابل درمان است و پزشک می تواند نکاتی را در مورد آن به شما ارائه دهد. از آنجایی که درماتیت مسری نیست، نیازی به معاینه کودک شما نیست.
کنترل علل اصلی در خانه نیز روش خوبی برای کاهش و همچنین جلوگیری از خارش سینه است.

چگونه خارش سینه را کنترل و از آن جلوگیری کنیم؟
در اینجا نحوه مهار و جلوگیری از خارش سینه ها را می گوییم.
سینه های خود را خشک نگه دارید: پدهایی را درون سینه بند خود قرار دهید تا شیر اضافی نوک سینه یا هر ترشح دیگر را بگیرد. همچنین می توانید از پودر ضد قارچ بدون نسخه در زیر سینه های خود بمالید تا این ناحیه خشک بماند و کمتر مستعد قارچ باشد.
بعد از هر بار شیر دادن به نوزاد، پستان خود را تمیز و خشک کنید: از یک پارچه نرم و مرطوب شده با آب گرم استفاده کنید تا بعد از هر بار شیردهی سینه های خود را تمیز کنید. این به از بین بردن بزاق کودک کمک می کند، زیرا اگر مدت طولانی روی سینه بماند می تواند پوست را تحریک کند. همچنین یک روش عالی برای تمیز نگه داشتن نوک سینه است. همچنین می توانید مقداری از شیر خود را روی آن بمالید.
در صورت خشک شدن نوک پستان از مرطوب کننده استفاده کنید: اگر نوک پستان شما دچار خشکی و ترک خوردگی می شود، از یک مرطوب کننده استفاده کنید، ترجیحاً بعد از آخرین وعده روزانه شیردهی کودک این کار را انجام دهید. همیشه قبل از مصرف مرطوب کننده، نوک سینه ها را بشویید.
پوشیدن لباس گشاد: یک سینه بند و لباس تنگ می تواند رطوبت زیادی را نگه دارد. همچنین در صورت ابتلا به اگزما ممکن است باعث سوزش پوست شود. بنابراین لباس هایی را انتخاب کنید که گشاد و راحت باشد. پارچه های طبیعی مانند پنبه را انتخاب کنید زیرا قابل تهویه است و عرق را جذب می کند.
یک برنامه شیردهی ثابت را دنبال کنید: یک برنامه شیردهی تهیه کنید و به آن بچسبید. به این ترتیب به موقع شیردهی انجام می شود و از تجمع شیر و ترکیدگی نوک سینه جلوگیری می شود. همچنین، کودک خود را به تدریج از شیر بگیرید تا به طور ناگهانی تجمع شیر در سینه شما ایجاد نمی شود.
این مراحل در به حداقل رساند احتمال ابتلا به ورم پستان یا عفونت پستان، که یکی از دلایل خارش پستان است، کمک می کند. مرطوب کردن پوست نیز در به حداقل رساندن سوزش ناشی از علائم ترک های پوستی مفید است.
خارش سینه ها در طول شیردهی به نوزاد، می تواند نگران کننده باشد وقتی دلیل آن قارج یا عفونت انگلی باشد. اما این بیماری ها قابل درمان هستند. دلایل دیگر خارش سینه با درمان مناسب از بین می رود. پس از رفع خارش، می توانید کودک خود را به طول معمول شیر بدهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !