آیا خوردن چای برای کودکان ضرر دارد؟


آیا خوردن چای برای کودکان ضرر دارد؟

گفته می شود که چای دارای مزایای زیادی برای سلامتی است. اما همچنین حاوی کافئین و گاهی هم همراه با شکر اضافه شده است.

گفته می شود که چای دارای مزایای زیادی برای سلامتی است. اما همچنین حاوی کافئین و گاهی هم همراه با شکر اضافه شده است، که به مقدار زیاد برای کودکان مناسب نیست. بنابراین، آیا می توانید به بچه ها چای بدهید؟ این مطلب به شما می گوید که آیا چای برای کودکان بی خطر است، سن مناسب برای معرفی نوشیدنی ها به آنها چیست، فواید احتمالی و عوارض جانبی احتمالی چای برای کودکان چیست؟

آیا مصرف چای برای کودکان بی خطر است؟
در حالت ایده آل، چای به دلیل دارا بودن کافئین طبیعی آن برای کودکان توصیه نمی شود. طبق اظهارات دکتر سیندی گلنر از دانشگاه علوم بهداشتی یوتا, "نوشیدن مقادیر زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار شیرین شده می‌ تواند منجر به کرم‌ خوردگی دندان در کودکان شود."

کافئین ادرارآور است که می تواند باعث ادرار کردن کودکان شود
ممکن است چای کافئین دار را جایگزین چای گیاهی کنید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که مواد موجود در چای برای کودک شما مضر نیست. به عنوان مثال، برخی از گیاهانی که مناسب یک کودک هستند ممکن است برای دیگری مناسب نباشد.

سن مناسب برای شروع نوشیدن چای توسط کودکان چیست؟
هیچ مطالعه ای انجام نشده است که سن کودک را برای نوشیدن چای مشخص کند. تا زمانی که مصرف چای متوسط باشد و حد کافئین تحت کنترل باشد، خطرات قابل توجهی وجود ندارد. با این حال، دانستن حد کافئین برای کودکان خوب است. آکادمی اطفال آمریکا اظهار داشت: "کودکان و نوجوانان هنگام مصرف نوشیدنی های کافئین دار باید مراقب باشند. نوجوانان بین 12 تا 18 سال ممکن است 100 میلی گرم کافئین (حدود یک یا دو فنجان چای) در روز مصرف کنند. اما برای کودکان زیر 12 سال، آنها هیچ آستانه ایمنی را نمی گویند. قبل از صرف چای به کودک خود، فواید سلامتی و عوارض جانبی چای برای کودکان را در نظر بگیرید.

آیا نوشیدن چای برای کودکان فایده ای هم دارد؟
گاهی اوقات یک فنجان چای کافئین دار معمولی ممکن است مزایای کوتاه‌ مدت برای کودکان داشته باشد.
چای می تواند آرامش بخش باشد و اگر کودک تب داشته باشد می تواند درجه حرارت را پایین بیاورد.
ممکن است درد بدن و درد شکم را تسکین دهد.
ممکن است به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک کند.
ممکن است به هیدراته نگه داشتن کودک کمک کند.
ممکن است مجبور باشید چای را به شیوه ای مناسب برای کودک درست کنید تا از مزایای بالا لذت ببرید.

نکاتی برای تهیه یک فنجان چای برای کودکان
اگر قصد دارید گاهی اوقات یک فنجان چای معمولی به کودک بدهید، در اینجا روش انجام آن وجود دارد. برای تهیه یک چای سبک از برگهای چای کمتری استفاده کنید. همچنین می توانید با دم کردن چای به مدت دو تا چهار دقیقه یک چای سبک درست کنید. اگر چای غلیظ شد، مقداری آب به آن اضافه کنید. چای را ولرم یا خنک سرو کنید, چای خیلی گرم سرو نکنید.

اثرات جانبی احتمالی چای برای کودکان
مصرف زیاد چای ممکن است منجر به عوارض جانبی زیر برای کودکان شود.
کافئین موجود در چای ممکن است بر رشد، رفتار و خواب کودک شما تأثیر بگذارد.
یک مطالعه تحقیقاتی نتیجه گرفت که مصرف مرتب چای یا قهوه توسط کودکان خطر ابتلا به دیابت نوع یک را در آنها افزایش می دهد.
مصرف کافئین توسط کودکان می‌تواند اولویت برای نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین را افزایش دهد. چنین الگوهای غذایی می‌توانند خطر چاقی را افزایش دهند.
کافئین در حد افراط می تواند مسبب بیقراری, لرزش و عصبانیت در کودکان باشد.
کافئین و قند موجود در چای ممکن است با مشکلات اضافه وزن در کودکان همراه باشد.
نوشیدن چای شیرین به مقدار زیاد می تواند باعث کالری بیشتر باشد، که ممکن است منجر به بیماری های قلبی، پوسیدگی دندان ها و حتی دیابت نوع 2 شود.

مصرف چای های گیاهی به عنوان درمان های خانگی برای کودکان
موارد زیر می تواند برخی از گزینه های دیگر چای باشد که ممکن است به عنوان درمان‌های خانگی برای برخی بیماری‌های رایج استفاده کنید.
چای بابونه: در یک مطالعه مشخص شد که بابونه برای درمان تب، خروسک و قولنج در کودکان استفاده می شود. طبق اظهارات دانشگاه علوم بهداشتی نیومکزیکو، چای بابونه ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند. حتی به دلیل اثر آرامش بخش بر معده نیز شناخته شده است. اما اگر فرزند شما نسبت به گل های همیشه بهار، پیر گیاه، بابونه ها و گل داودی حساسیت دارد، از مصرف این چای خودداری کنید.
چای زنجبیل: یک فنجان چای زنجبیل می‌تواند ایده خوبی برای تسکین درد شکم کودک باشد. ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند.
چای رازیانه: به کاهش علائم قولنج کمک می کند. همچنین ممکن است با شل کردن دستگاه گوارش در خلاص شدن از گاز معده کمک کند.
می توانید گزینه های فوق را در نظر بگیرید یا حتی به هیچ وجه چای را به کودک ندهید.

جایگزین های سالم چای برای کودکان
کودکان به جای اینکه به چای اعتیاد پیدا کنند، ممکن است نوشیدنی‌های سالم مانند آب میوه های تازه تهیه شده خانگی، شیر یا آب طعم دار (که با مواد طبیعی ساخته شده اند و قند اضافی ندارند) را در نظر بگیرند. این کار به آنها کمک می کند تا هیدراته بمانند و مواد مغذی حیاتی را برای بدن فراهم می کنند. جایگزین‌های سالم برای کودکان بهتر هستند. با این حال، گاهی اوقات یک فنجان چای مضر نیست. چای گیاهی ممکن است مزایایی برای کودک به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور