معاون هواشناسی فارس: مدیریت مصرف آب در برخی نقاط استان ضروری است


معاون هواشناسی فارس: مدیریت مصرف آب در برخی نقاط استان ضروری است

شیراز-ایرنا-معاون اداره کل هواشناسی فارس گفت: با وجود بارش‌های 2 تا سه سال گذشته در این استان اما قسمت‌های جنوب، جنوب شرق، غرب و شمال غرب همچنان با خشکسالی مواجه است و کاهش موجودی آب در این نقاط برطرف نشده، بنابراین مدیریت مصرف آب در این نقاط بسیار ضروری است.

اردشیر افشاری، چهارشنبه در حاشیه نشست مدیریت بحران آب در جمع خبرنگاران افزود: سال ۹۸ ما از نظر پهنه‌بندی خشکسالی، شاهد ترسالی در استان فارس بودیم و تمام نقاط این استان از وضعیت طبیعی (نرمال) به بالا بوده و در برخی نقاط ترسالی شدید هم داشته‌ایم اما این به معنای جبران خشکسالی سال‌های گذشته نیست.
وی ادامه داد: در مهرماه ۹۹ هم در قسمت شمالی استان فارس، بارش‌ها کمتر خواهد شد و در آبان‌ماه این کاهش گسترده‌تر خواهد بود و در شمال، مرکز و غرب به سمت جنوب استان نیز از میزان بارش‌ها کاسته خواهد شد.
او اضافه کرد: در آذرماه هم کاهش بارش در قسمت‌های شمالی به ویژه شمال غرب بین ۲۰ تا ۴۰ درصد خواهیم داشت.
معاون اداره کل هواشناسی فارس، با اشاره به پیش‌بینی افزایش دما در پاییز و زمستان پیش‌رو گفت: مهمترین اثر این افزایش دما تغییر در نوع بارش‌ها از جامد به مایع است و این موضوع خطر سیلاب را افزایش می‌دهد.
افشاری بیان داشت: در حال حاضر در نابهنجاری‌های اقلیمی قرار داریم و بارش‌های ما رگباری است که خطر پذیری این بارش‌ها بسیار بالا است و باید به این مساله توجه شود.
وی، در مورد میزان بارش‌ها در سال زراعی گذشته نیز گفت: در سال زراعی گذشته در استان شاهد بارش ۴۶۱ میلی‌متر باران بودیم که این میزان در سال قبل از آن که سال پُر بارشی هم بود ۳۹۵ میلی‌متر بوده است.
او اظهار داشت: البته بارش‌ها در استان یکسان نبوده و بیشترین بارش در اردکان با ۸۳۲ میلی‌متر و کمترین در ایزدخواست با ۲۰۲ میلی‌متر بوده است.
معاون اداره کل هواشناسی فارس بیان کرد: در طول هشت سال از ۱۰ سال اخیر بارش‌ها زیر خط نرمال بوده و در ۲ سال پایانی بارش‌ها به سمت بیش از نرمال سوق یافته است.
افشاری افزود: پیش‌بینی ما برای فصل پاییز در قسمت شمال غرب به سمت شمال کاهش پنج تا ۱۰ درصدی بارش و در برخی نقاط دیگر نیز کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بارش نسبت به میانگین خواهد بود.
وی ادامه داد: در مجموع بارش پاییزی در استان افت خواهد داشت و بارش موثر از نیمه‌های آذرماه ۹۹ آغاز خواهد شد و بارش‌ها در زمستان نرمال خواهد بود و نیمه دوم زمستان مطلوب تر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز