تقاضای بالای گیمرها بازهم دردسر ساز شد؛ کمبود موجودی Xbox Series X و PlayStation 5


تقاضای بالای گیمرها بازهم دردسر ساز شد؛ کمبود موجودی Xbox Series X و PlayStation 5

کنسول‌های بازی Xbox Series X و PlayStation 5 نیامده به مشکلاتی برخورد خواهند کرد؛ همانند کارت گرافیک RTX 3080 که سفارش‌هایی فراتر از تصور را دریافت کرده است، این دو کنسول بازی نیز تحت تقاضای بالا بدون شک با مشکلاتی روبرو خواهند بود. آیا احتمال افزایش قیمت از سوی فروشندگان سودجو وجود دارد؟ آیا پای این دو کنسول به بازار ایران تا پایان سال جاری باز...

کنسول‌های بازی Xbox Series X و PlayStation 5 نیامده به مشکلاتی برخورد خواهند کرد؛ همانند کارت گرافیک RTX 3080 که سفارش‌هایی فراتر از تصور را دریافت کرده است، این دو کنسول بازی نیز تحت تقاضای بالا بدون شک با مشکلاتی روبرو خواهند بود. آیا احتمال افزایش قیمت از سوی فروشندگان سودجو وجود دارد؟ آیا پای این دو کنسول به بازار ایران تا پایان سال جاری باز خواهد شد؟

همان‌طور که می دانید، سونی در هفته گذشته پیش فروش کنسول PS5 را آغاز کرد؛ موجودی اولیه که برای پیش فروش در نظر گرفته شده بود، به سرعت به اتمام رسید. به نظر می‌رسد که پیش فروش کنسول Xbox Series X نیز با همین روند، در کسری از زمان به پایان موجودی اولیه ختم شود. چندی پیش، بلومبرگ گزارش کرده بود که کمبود موجودی کنسول پلی استیشن 5 می‌تواند تا اوایل سال 2020 ادامه یابد؛ مسئله که سونی به آن واکنش نشان داده و اعلام کرد که جای هیچ نگرانی در این بخش وجود ندارد.

اما ظاهراً بر خلاف تکذیب سونی، تقاضای بالا و مشکلاتی که در بخش تولید APUهای نیمه سفارشی Xbox Series X و PlayStation 5 وجود دارد، منجر به کمبود موجودی تا اواسط سال 2021 خواهد شد. یکی از مشکلات پیش روی AMD، Sony و Microsoft، بازدهی پایین تراشه‌های پردازشی مورد استفاده در کنسول‌های نسل نهم است؛ جالب است بدانید که میزان بازدهی و تولید تراشه‌های سالم برای این دو کنسول، در حال حاضر تنها 58 درصد است.

تقاضای بالای گیمرها بازهم دردسر ساز شد؛ کمبود موجودی Xbox Series X و PlayStation 5

در نتیجه نزدیک به نیمی از تراشه‌های تولید شده عملکرد مناسبی را ارائه نکرده و در نهایت دور ریخته می‌شوند. با وجود حذف گسترده تراشه‌های خراب، به نظر می‌رسد که طبق گزارش جدید Commercial Times، موجودی کنسول‌های بازی نسل نهم تا اواسط سال 2021 با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده و زنجیره تأمین موانع بزرگی را پیش رو خواهد داشت.. تراشه‌های پردازشی مورد استفاده در این دو کنسول، توسط AMD طراحی شده و در لیتوگرافی 7 نانومتری به تولید می‌رسد.

از سوی دیگر، سفارش تراشه‌های 7 نانومتری MediaTek به TSMC لغو شده است؛ چرا که به دلیل تحریم‌ها، امکان فروش تراشه به کمپانی Huawei وجود ندارد. این مسئله به AMD اجازه می‌دهد تا برای تولید 13 هزار ویفر جدید تا دسامبر سال جدید، برنامه ریزی کند؛ بخش اعظم این تراشه‌های 7 نانومتری، برای استفاده در کنسول‌های بازی نسل نهم مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

برای درک بهتر، بد نیست بدانید که 13 هزار ویفر به تولید 1 میلیون و 352 هزار APU مورد استفاده در کنسول‌های نسل نهم ختم خواهد شد. این تنها بخش کوچکی از 102 هزار ویفر سفارش داده شده توسط AMD، برای کنسول‌های بازی نسل نهم است که در نیمه دوم سال 2020 به ثبت رسیده است. در نتیجه تولید تراشه‌های سفارش داده شده توسط AMD تا پایان سال جاری افزایش خواهد یافت؛ با این وجود تقاضای بالای گیمرها، معادلات این سه کمپانی را متحول ساخته و اینک Commercial Times نیز اعتقاد دارد که موجودی کنسول‌های بازی نسل نهم تا اواسط سال 2021 ادامه خواهد یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی