معاون استاندار: کرونا صادرات قم را 16 درصد کاهش داد


معاون استاندار: کرونا صادرات قم را 16 درصد کاهش داد

قم - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به تاثیر منفی بیماری کرونا بر موضوع صادرات و واردات این استان گفت: صادرات کالاهای تولیدی قم در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد کاهش یافته است.

مهرداد غضنفری روز چهارشنبه در پایان جلسه کارگروه توسعه صادرات قم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: واردات کالا به استان نیز در همین مدت حدود ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ورود کالا به قم در ۶ ماهه اول امسال به ارزش ۱۰۶ میلیون دلار را مورد توجه قرار داد و گفت: کاهش صادرات و واردات این استان دلایل متعددی دارد که تبیین دقیق آن نیازمند تحلیل داده ای می باشد.

غضنفری شیوع ویروس کرونا را عمده ترین علل این کاهش ذکر کرد و گفت: در سه ماهه آغازین سال جاری به دلیل بسته شدن مرزها عملیات مبادله صادرات و واردات در استان نداشتیم.

معاون استاندار قم تصریح کرد: در این جلسه تاکید شد تکلیف بخش های دولتی و خصوصی در مورد هدف گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری صادرات امسال استان مورد رصد قرار بگیرد و تلاش مضاعفی نیز انجام شود.

غضنفری با اشاره به مطرح شدن موضوع ابلاغ سیاست های بازگشت ارز گفت: خوشبختانه بخشی از پیشنهادهایی که استان در این زمینه داده بود اجرا و در قالب بخشنامه ها به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده و بخشی از آن که محل نقد داشت نیز مقرر شد کمیته ای با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قم تشکیل گردد و ابهام هایی که برای بخش خصوصی موجود است برطرف و ابلاغ و اطلاع رسانی شود.

وی اضافه کرد: آنچه را هم که به نظر صادرکنندگان مانع رونق صادرات است باید مشخص شود، از این رو پیشنهاد داده شد تا جلسه بعدی کارگروه توسعه صادرات استان با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و حتی وزارتخانه هایی که در تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی استان نقش دارند، تشکیل شود.

وی با اشاره به وجود مشکل هایی که در تامین مواد اولیه واحدهای تولیدکننده محصول های پتروشیمی استان وجود دارد افزود: این موضوع باید با محوریت بخش خصوصی پیگیری شود.

معاون استاندار قم خاطرنشان کرد: بخشی از این مباحث مربوط به زمان تولید است، ابتدا باید موانع تولید را برطرف کنیم که بتوانیم تولید داشته باشیم، بعد برای صادراتمان تدبیر نماییم.

وی همچنین برگزاری نمایشگاه ساخت داخل را از موضوع های دیگر مطرح شده در این جلسه کارگروه توسعه صادرات استان عنوان کرد و گفت: در این جلسه موضوع تکمیل نمایشگاه بین المللی در حال احداث استان و همچنین تامین آب و برق آن مورد تاکید قرار گرفت.

غضنفری با بیان اینکه شرکت های آب و فاضلاب و توزیع نیروی برق در این زمینه به خوبی پیش رفتند افزود: در خصوص جاده دسترسی به این نمایشگاه نیز اداره کل راهداری و حمل و جاده ای استان باید سرعت عمل بیشتری به خرج دهد.

نمایشگاه بین‌المللی قم در زمینی به مساحت ۷۵ هزار مترمربع در کیلومتر یک آزادراه قم – تهران در حال احداث می‌باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»