7 مکان برای جمع‌آوری سیب صنعتی در میاندوآب تعیین شد


7 مکان برای جمع‌آوری سیب صنعتی در میاندوآب تعیین شد

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: امسال برای جلوگیری از انباشت غیربهداشتی سیب صنعتی در حاشیه‌ جاده‌ها، هفت مکان برای جمع‌آوری و خرید سیب زیر درختی از کشاورزان این شهرستان تعیین شد.

علی دیانتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مشکل انباشت سیب صنعتی از سال‌های گذشته در کنار جاده‌ها وجود داشته، اظهار داشت: این هفت مکان در روستاهای گوگ‌تپه، حاج‌حسن مکریان، نصیرکندی، حاجی‌بهزاد، کوه قطور، میدان عاشورا و کوی رابری بوده و بیشتر متعلق به تعاون روستایی است.

وی با اشاره به اینکه برای بخش خصوصی نیز چهار مجوز جمع‌آوری و خرید داده شده، بیان کرد: در این زمینه به دسترسی آسان کشاورزان به این مراکز توجه زیادی شده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده این مراکز به ۱۰ مکان افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: این شهرستان دارای پنج هزار و ۲۸۳ هکتار باغ سیب مفید است که سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن سیب از این باغ‌ها برداشت می‌شود.

وی افزود: به طور معمول و براساس عوامل طبیعی، ژنتیکی و مدیریتی حدود ۱۰ درصد از سیب تولیدی در شهرستان یعنی ۱۰ هزار تن به سیب صنعتی و یا زیردرختی تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در فصل برداشت محصول سیب مکان‌هایی در حاشیه جاده‌ها برای جمع‌آوری سیب صنعتی و عرضه آن به کارخانه‌های کنسانتره استان ایجاد می‌شود، اضافه کرد: امسال برای اینکه شاهد انباشت غیربهداشتی سیب‌های صنعتی در کنار جاده‌ها نباشیم، جهاد کشاورزی نسبت به صدور مجوزهای لازم جهت ایجاد مراکز خرید سیب صنعتی در محورهای مواصلاتی شهرستان با الگوی ارایه شده با نظارت شبکه و بهداشت اقدام کرده تا خرید و ارسال سیب به کارخانجات صنایع تبدیلی بصورت بهداشتی انجام گیرد.

دیانتی با تاکید بر لزوم رعایت اصول بهداشتی در تولید مواد غذایی و ضرورت جلوگیری از آلودگی آن، اظهار داشت: در صورت جمع‌آوری غیرمجاز و غیربهداشتی سیب صنعتی در کنار جاده‌ها با همکاری نهادهای مرتبط از جمله راهداری، نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام خواهد شد.

با وجود ممنوعیت انباشت سیب‌های زیردرختی توسط سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی به علت بروز مشکلات بهداشتی و ایجاد سیمای ناموزون در کنار جادهای استان، بازهم انباشت سیب در حاشیه جاده‌های میاندوآب‌ مشاهده می‌شود.

به گفته مسوولان جهاد کشاورزی استان با توجه به اینکه حریم جاده ها با انباشت سیب های صنعتی اشغال و منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی می‌شود لازم است دستگاه مربوطه نسبت به پاکسازی جاده و رفع این موضوع اقدام کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...