کردستان برای پیشگیری از موج جدید کرونا 2 هفته وقت دارد


کردستان برای پیشگیری از موج جدید کرونا 2 هفته وقت دارد

سنندج - ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: 2 هفته آینده، روزهای طلایی برای پیشگیری از پیک مجدد کرونا و گذر از این بحران در استان است که برای این منظور نیازمند مشارکت آحاد مردم، استفاده از ظرفیت تشکل‌های مدنی و اقدام سریع متولیان امور هستیم.

دکتر ابراهیم قادری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مهمترین علت افزایش شمار مبتلایان در استان، تشدید گردش ویروس کرونا و سرایت آن به درون خانواده‌هاست که باید برای جلوگیری از افزایش آن همه مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشارکت کنند.

وی افزود: تا پیش از این، بیماری بیشتر در اصناف و امکان در معرض خطر ویروس در درون شهرها به چشم می‌خورد ولی الان تعداد زیادی از بیماران مبتلا را خانم‌های خانه‌دار تشکیل می‌دهند و این بخاطر عدم رعایت پروتکل‌ها و استفاده نکردن از ماسک و سهل انگاری، تشدید شده است.

قادری اضافه کرد: تا ۱۰ روز وضعیت استان از لحاظ آمار مبتلایان به کووید ۱۹ آینده به ثبات افزایشی می‌رسد و احتمال اینکه تا ۲۰ روز آینده شاهد پیک جدیدی مانند اواخر خرداد باشیم زیاد است و با تغییر رفتار می‌توان از بروز وضعیت قرمز جلوگیری کرد.

جدی گرفتن استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی در اصناف، ادارات، مدارس و پرهیز از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی از جمله توصیه های جدی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود البته این را هم گفت که رعایت پروتکل بهداشتی در گردهمایی رسمی و کلاس‌های درس قابل رعایت ولی در مهمانی‌ها عملی نیست.

قادری به شرایط تست کرونا از افراد هم اشاره کرد و یادآور شد: افراد زیر ۶۰ سال طبق پروتکل مشمول تست کرونا هستند و از افراد بالای ۶۰ سال هم به شرط داشتن بیماری زمینه ای تست گرفته می‌شود ولی در هر حال هر کسی که علائم تنفسی دارد باید خود را مبتلا به بیماری فرض کرده و تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کند.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار مبتلایان به کووید۱۹ در استان افرادی هستند که در فضاهای بسته پرازدحام قرار گرفته بودند، تاکید کرد: سرایت ویروس به مدارس که جزیی از جامعه هستند، طبیعی است و این امکان که دانش آموز مبتلا به بیماری هم داشته باشیم دور از انتظار نیست.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر سه‌شنبه اول مهر ماه در مجموع ۴۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها