دفاع مقدس، رساترین واژه در تعریف ایستادگی ملت ایران


دفاع مقدس، رساترین واژه در تعریف ایستادگی ملت ایران

بروجرد - ایرنا - یاد روزهایی که جان کمترین متاع با ارزشی بود که برای دفاع از کیان و تمامیت ارضی ایران اسلامی از سوی هزاران ایرانی تقدیم به پیشگاه امام عصر (عج) و امام شهیدان است.

به گزارش ایرنا، چهلمین سالروز گرامیداشت هفته دفاع مقدس یادآور روزهایی است که بسیاری از جوانان و رزمندگان عاشقانه و داوطلبانه به میدان جنگ اعزام می شدند و در میان موجی از اشک و دعا با نوای "صادق آهنگران" بدرقه راه شهادت می شدند.

اعزام های داوطلبانه هزاران نفر برای دفاع از خاک پاک وطن در حالی صورت میگرفت که همه مردم با ایمان خالصانه جان را فدای دین و مملکت می کردند، مادران با فراغ بال تنها فررزندانشان را با بستن پیشانی بند " یا زهرا(س) عازم میدان جنگ می کردند و آنها که چند فرزند داشتند همگی به همراه پدر برای دفاع از آرمانهای اسلام در سنگر دین حماسه می آفریدند.

امروز کم نیستند خانواده هایی که سه یا چهار شهید حتی پنج شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده باشند و بدون هیچ توقعی همچنان پا در رکاب جمهوری اسلامی هستند.

صبر زینبی زنان و مادران شهدا و چشم انتظاری بسیاری از پدران و مادران سالخورده برای بازگشت نشانی از عزیزان مفقودالاثر هنوز زخمهایی است که از جنگ برجا مانده.

ملت ایران تجربه های تلخ جنگ و تجاوز ومصیبت های ناخواسته آن را خوب چشیده اند و در چهلمین سالگرد دفاع مقدس و گرامی داشت یاد یاران ..به امید رفع و دفع کدورت جهالت درسراسر جهان برای آبادانی شهر ودیارمان درسایه صلح و آرامش وزندگی بهتر دعا می کنند.

آن روزها نام و نان بهایی نداشت و آنچه میدان دار بود، ایثار و ازخودگذشتگی بود که از درون زبانه می کشید و هیچ بهانه ای را برای ماندن قبول نمی کرد.

این عشق بقدری خدایی بود که حتی نوجوانان با دستکاری شناسنامه و یا قهر با والدین ازآنها می خواستند تا راه جبهه و دفاع از وطن را برروی آنها نبندند و فیلم این ۲۳نفر اشاره ای کوچک به این همه حماسه و عشق به دفاع از میهن است.

روزهای هشت سال دفاع مقدس روزهای قیام و عروج بود، آن روزها ماندن بی معنا بود و مردن در بستر، ننگی بزرگ و شهادت، نردبان آسمان بود.

هشت سال جنگ، هشت سال اسارت و هشت سال بمباران هوایی شهرها همه و همه نتوانست حتی یک وجب خاک این کشور را تسخیر نماید و دشمن تا بن دندان مسلح مایوس و ناامید از عزم ملت ایران همواره با شکست مواجه می شد.

آن روزها که فاصله خاک تا افلاک و کویر تا بهشت، یک میدان مین بود. خاکریزها، بوی بهشتِ مردانی را گرفته بود که سر به سر، تن به مرگ می سپردند تا مبادا وجبی از کیان دین و وطن، به دست کفتاران حریص و متجاوز بیفتد؛ چرا که دفاع مقدس، رساترین واژه در قاموس ایستادگی این ملّت قهرمان است. مردان این دیار در پی تجاوز دست نشانده های شیطان، در هفت شهر عشق و هشت بهار، آزادگی را پیمودند و حماسه آفریدند

جنگ رسمی و همه جانبه با تهاجم گسترده نیروی هوایی ارتش عراق در ۳۱/۶/۱۳۵۹ آغاز شد و سپس نیروی زمینی ارتش عراق از شمال قصرشیرین تا خرمشهر تجاوز سراسری خود را آغاز کرد .

جنگ در حالی آغاز شد که هنوز بیش از ۱۹ ماه از آغاز انقلاب اسلامی نگذشته بود، نظام جمهوری اسلامی تثبیت نشده بود و در گوشه و کنار کشور حوادث مختلفی رخ می‌داد.

سپاه پاسداران و کمیته انقلاب اسلامی به همراه نیروهای مردمی مأموریت تأمین امنیت در داخل کشور را به عهده داشتند و ارتش همچنان تا انطباق با وضعیت جدید و انقلابی فاصله بسیار داشت.

این جنگ با وجود آنکه صدام و حامیان او تصور می‌کردند، در مدت بسیار کوتاهی با پیروزی عراق خاتمه خواهد یافت با پایداری و رشادت ایرانیان به جنگی طولانی تبدیل شد که پس از جنگ ویتنام دومین جنگ طولانی در قرن بیستم لقب گرفت.

هشت سال دفاع مقدس ما اگرچه در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی و در ظاهر به پایان رسید؛ اما ثمرات معنوی و البته جراحت‌های آن، همچنان با مردم و خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران همراه است؛ آنجا که در این هشت سال، حدود ۲۰۰ هزار نفر از همین مردم، از نوزاد چند روزه تا پیرمردها و پیرزنهای چند ده ساله شربت شهادت نوشیدند؛ به بیان دیگر در هر سال جنگ تحمیلی به طور متوسط ۲۵ هزار نفر شهید شده اند که در هر ماه و هر روز، به طور متوسط عدد ۲ هزار و همچنین ۷۰ شهید را نشان می دهد.

از این تعداد، حدود ۱۶ هزار شهید دفاع مقدس؛ در شهرها و در اثر بمبارانهای دشمن به شهادت رسیده اند و البته دیگر شهیدان جنگ تحمیلی، مربوط به جبهه های حق علیه باطل است.

در عین حال آمار نشان می دهد که حدود ۱۷ هزار نفر از کل شهدای تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، در زمره شهدای ترور دسته بندی شده اند و همچنین حدود ۵ هزار نفر از کل شهدا نیز، از بانوان و زنان غیور ایرانی اند که البته بیشتر آنان، در بمباران و موشکباران شهرها و روستاها به درجه رفیع شهادت نائل شده اند.

و اما آخرین آمارها نشان می دهد که مجموع کلّ شهدای تفحص شده هشت سال دفاع مقدس، حدود ۵۰ هزار شهید عالی مقام است و بر این اساس، تنها حدود ۴ هزار شهید دیگر باید در خاک عراق کاوش شوند؛ شهدایی که ممکن است در مناطق عملیاتی و یا در قبرستانهای عراق (منتقل شده از برخی اردوگاههای آزادگان در زمان جنگ) مدفون باشند.

امروز جانبازان و آزادگان یادگاران و شهدای زندههشت سال جنگ تحمیلی هستند که مجاهدت آنان و خانواده هایشان به ویژه جانبازان همچنان ادامه دارد و این مجاهدت و استقامت قطعا برای خانواده های جانبازان قطع نخاع، اعصاب و روان و البته جانبازان شیمیایی بیشتر و جانفرساتر است که ای کاش، همه مردم به یاد درد و آلام آنان باشند و ضمن عیادت، برایشان دعا کنند.

جنگ تحمیلی حدود ۵۰ هزار نفر را در لیست اسرا و آزادگان و حدود ۱۵ هزار نفر را در لیست مفقودین ثبت کرد که با تدبیر امام راحل آزادگان پس از ماهها و یا سالهادوری به وطن بازگشتند و چشم انتظاری برای خانواده های مفقودین ادامه دارد.

با ورق زدن کتاب هشت سال دفاع مقدس می بینیم ، حدود ۲۰۰ عملیات بزرگ و کوچک انجام شده و به عبارت دیگر به طور متوسط در هر دو هفته از جنگ تحمیلی، شاهد یک عملیات بوده ایم؛ عملیاتهایی که حکایت درباره فراز و نشیبهای آنان همچنان ادامه دارد و ناگفته ها و خاطرات فراوانی درباره آنها باقی مانده است.

همین آمار حاکی است که بسیاری از این عملیاتهای انجام شده، با رشادت و دلاورمردی رزمندگان اسلام و البته برنامه ریزی فرماندهان، موفقیت آمیز بوده و طبیعی است که تعداد محدودی از آنها هم در رسیدن به اهداف ناموفق بوده باشند

ایران عزیز اسلامی در حالی جنگ را آغاز کرد که از نظر تجهیزات و نیروی نظامی، به مراتب ضعیف تر از دشمن بود؛ اما ادامه جنگ با بیانات معنوی حضرت امام و حضور نیروهای داوطلب و همچنین تقویت جبهه ها از نظر سخت افزاری، شکل دیگری به خود گرفت و اقتدار ایران را نشان داد؛ بویژه آنکه کشور در این جنگ تحمیل شده، یار و یاوری نداشت؛ اما بسیاری از ابرقدرتهای آن روزگار، از دشمن حمایت می کردند تا شاید انقلاب اسلامی را به شکست بکشانند.

جنگ هشت ساله به عنوان کم‌سابقه‌ترین و استثنایی‌ترین جنگ‌ها در عصر جهان دو قطبی و دوران جنگ سرد است، جنگی که دو ابرقدرت وقت دنیا عملاً دریک جبهه واحد قرار گرفتند و کاملاً هم سو با هم از رژیم بعثی عراق حمایت کردند. ا

ایران در این تجاوز موفق شد تا با تکیه به نیروی ایمان، رهبری بی نظیر امام خمینی(ره)، ابداع شیوه‌های نوین جنگ، حمایت بی‌دریغ مردم و حضور گسترده آنها در میدان‌های نبرد، نیروهای ارتش متجاوز بعثی را از خاک خویش بیرون براند و مانع از دستیابی رژیم بعث عراق به مقاصد و اهداف خود شود.

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ای که جنگ تحمیلی را به پایان خود نزدیک کرد و سرانجام عراق در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ قطعنامه ۵۹۸ را عملاً پذیرفت و با نظارت سازمان ملل متحد، آتش‌بس بین ایران و عراق برقرار شد. بدین ترتیب، جنگ حدود یک ماه پیش از هشتمین سالروز آغازش خاتمه یافت.

هشت سال دفاع مقدس ما، آئینه تمام نمایی از تلخی‌ها و شیرینی هاست؛ عرصه ای که نشان داد مقاومت و ایثار مردمی و حضور همیشگی در صحنه، رمز موفقیت جاودانه است و انقلاب اسلامی هم متکی به همین مردم و البته با رهبری های داهیانه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری همچنان به پیشرفت‌های روزافزون می‌اندیشد و قله های حماسه و مقاومت را در می‌نورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت