ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت 25 هزار دلار در دستور کار تسلا است


ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت 25 هزار دلار در دستور کار تسلا است

ایلان ماسک در جریان رونمایی باتری‌های نسل جدید، از طراحی و تولید خودروی برقی 25 هزار دلاری خبر داد که البته نمی‌توان آن را با قطعیت درنظر گرفت.

تسلا در رویداد اخیر خود از کاهش قابل‌توجه هزینه‌های تولید باتری خبر دارد. همین موارد باعث شدند تا شرکت، برنامه‌ای جدی را برای تولید خودرو برقی ۲۵ هزار دلاری در دستور کار قرار دهد. ایلان ماسک می‌گوید فناوری جدید در باتری‌‌ها و همچنین مواد اولیه، منجر به کاهش قابل‌توجه هزینه‌ی کیلووات‌ساعت توان تا نصف می‌شود. درنتیجه می‌توان امیدوار بود که قیمت نهایی خودروهای برقی به نزدیکی خودروهای سنتی احتراقی برسد.

هزینه به ازای هر کیلووات‌ساعت، واحد انرژی است که اغلب در اندازه‌گیری ظرفیت باتری‌ها در خودروهای مدرن برقی استفاده می‌شود. در دهه‌ی گذشته، هزینه‌ی مذکور در روند کاهشی قرار گرفت و از ۱،۱۰۰ دلار به‌ازای هر کیلووات‌ ساعت در سال ۲۰۱۰ به ۱۵۶ دلار در سال ۲۰۱۹ رسید که کاهش ۸۷ درصدی را نشان می‌دهد.

کارشناسان اعتقاد دارند هزینه‌ی کیلووات‌ساعت تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار کاهش پیدا می‌کند. ازطرفی ماسک می‌گوید تسلا یک فرایند سه‌ساله را برای کاهش هزینه به کمتر از آن مقدار اجرا می‌کند. البته مدیرعامل تسلا هیچ اطلاعات جزئی از قیمت دقیق نهایی مدنظر شرکتش ارائه نکرد.

باتری‌ها ساختاری ساده ندارند و بررسی فاکتورهای متعدد در آن‌ها، فراتر از سلول‌ها است. یک سلول باتری لیتیم یونی با هزینه‌ی تولید ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت، هزینه‌های دیگری را هم با خود به‌همراه دارد. درنهایت برای ساخت یک پک باتری با قطعات اضافه همچون سیستم مدیریت و خنک‌کاری باتری، هزینه‌ای نزدیک به ۱۲۵ تا ۱۳۰ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت خواهد داشت.

باتری‌های امروزی خودرو بسته به ظرفیت خود قیمتی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار دارند. پایین آوردن قیمت باتری‌ها می‌تواند مسیر را برای طراحی و تولید خودروهای برقی با قیمت پایین‌تر بسیار هموار کند. تسلا می‌خواهد قیمت باتری‌های آتی خود را تا ۶ هزار دلار و کمتر، کاهش دهد که هزینه‌ی هر کیلووات‌ساعت را در سلول باتری به کمتر از ۱۰۰ دلار خواهد رساند.

ایلان ماسک: تولید خودروی برقی با باتری نسل جدید و قیمت 25 هزار دلار در دستور کار تسلا است

قیمت میانگین خودروهای برقی در ایالات متحده در سال‌های اخیر مسیر کاهشی را طی کرده است. قیمت میانگین از ۶۴،۳۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۵،۶۰۰ دلار در سال ۲۰۱۹ رسید که کاهش ۱۳/۴ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش را بیش از همه می‌توان مدیون خودروی تسلا مدل 3 دانست. البته هنوز هم قیمت میانگین خودروهای برقی نسبت به قیمت میانگین خودروهای احتراقی (۳۶،۶۰۰ دلار در ایالات متحده) بسیار بیشتر است.

تسلا مدل ۳ قرار بود به‌عنوان اولین محصول شرکت با هدف‌گیری بازار گسترده عرضه شود. برنامه‌های تسلا که در سال ۲۰۰۶ و طی یک پست وبلاگی توسط ایلان ماسک شرح داده شدند، تمرکز زیادی روی خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه داشتند. تسلا از همان زمان ادعا می‌کرد که با عرضه‌ی خودروهای اسپرت با قیمت مناسب، صنعت خودروی الکتریکی را برای عموم جامعه جذاب می‌کند. تسلا تصمیم داشت تا درآمد حاصل از فروش خودروهای لوکس با حاشیه‌ی سود بالا را در توسعه‌ی خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌تر برقی هزینه کند تا صدها هزار نفر، توان خرید این خودروها را داشته باشند.

برنامه‌های ایلان ماسک برای ساخت تسلا مدل ۳ با قیمت ۳۵ هزار دلاری هیچ‌گاه به نتیجه ننشست. به‌هر‌حال چالش‌های زیادی خصوصا در بخش تولید خود شرکت تسلا باعث شد تا امروز مدل ۳ در نمونه‌ی Standard Range Plus با قیمت ۳۷،۹۹۰ دلار به فروش برسد. مدل‌های Long Range و Performance نیز برچسب‌های قیمتی ۴۶،۹۹۰ و ۵۴،۹۹۰ دلاری دارند.

این اولین مرتبه‌ای نیست که ایلان ماسک قول کاهش قیمت خودروهای الکتریکی را مطرح می‌کند. او در سال ۲۰۱۸ هم گفته بود که یک خودروی ۲۵ هزار دلاری برقی را تا سه سال بعد به بازار ارائه می‌کند. به‌هرحال او همچنان روی این قول پافشاری می‌کند. نکته‌ی مهم صحبت‌های ماسک در رویداد اخیر Battery Day، اشاره به افزایش حجم تولید شرکت و رسیدن به حجم تولید ۲۰ میلیون دستگاه خودروی برقی بود که بیش از دو برابر تولید کنونی غول‌هایی همچون تویوتا و جنرال موتورز و فولکس‌واگن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی