تا آخر امسال جلسات شورا یک هفته در میان برگزار می‌شود/ در روز ده‌ها حملات سنگین به زیرساخت‌های امنیتی کشور صورت می‌گیرد


تا آخر امسال جلسات شورا یک هفته در میان برگزار می‌شود/ در روز ده‌ها حملات سنگین به زیرساخت‌های امنیتی کشور صورت می‌گیرد

ابوالحسن فیروزآبادی در خصوص دستاورد‌های شبکه ملی اطلاعات طی 10 ساله گذشته توضیح داد.

تا آخر امسال جلسات شورا یک هفته در میان برگزار می‌شود/ در روز ده‌ها حملات سنگین به زیرساخت‌های امنیتی کشور صورت می‌گیردبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در برنامه زنده چاپ اول در شبکه خبر اظهار داشت: طبق بیانات مقام معظم رهبری، محور‌های اصلی سیاست گذاری و هماهنگ سازی و نظارت در سه حوزه دبیر شورای فضای مجازی، هم در جلسات شورا و هم جلسات مرکز ملی فضای مجازی، تحقق یافته است.

فیروزآبادی ادامه داد: وضعیت کاربران ایرانی در فضای مجازی نسبت به ۱۰ سال گذشته با همان سه اولویت، روند خوبی داشته است. استفاده از اینترنت نسبت به ۱۰ سال گذشته در کشور هزاران برابر بیشتر، متنوع‌تر و کیفی‌تر شده است. از طرفی ما در این مدت سیاست‌گذاری‌هایی را پیش گرفتیم؛ به طور مثال در شبکه ملی اطلاعات در زمینه پیام رسان ها، سندی داشتیم به نام پیشگیری و مقابله با حملات سایبری و سند نظام هویت معتبر و ... که در مجموع به نظام بخشی استفاده از اینترنت و بالا بردن امنیت کمک کرده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار داشت: ما امنیت را سه شاخه می‌دانیم؛ یکی بحث پایداری یا همان پایداری خدمات است؛ دوم امنیت دارایی‌های فکری، معنوی، نرم افزار‌ها و بانک‌های اطلاعاتی که مستلزم حفاظت است و در نهایت بحث ایمنی است؛ یعنی ما فضای سالمی داشته باشیم که بتوانیم در اختیار طبقات مختلف اجتماعی از جمله کودکان، نوجونان و جوانان قرار دهیم. البته در حوزه کار بسیار سخت است. تحقق صد در صدی در این زمینه نه تنها برای کشور ما بلکه برای هیچ کشوری امکان پذیر نیست، ولی تلاش‌های بسیار زیادی در این راستا صورت گرفته که نشان می‌دهد وضعیت بهتر از ۱۰ سال پیش است.

رئیس جمهور قول دادند تا آخر امسال به طور منظم یک هفته درمیان جلسات برگزار شود

فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که چگونه یک کاربر این امنیت را حس می‌کند، افزود: امنیت زیرساخت‌هایی نیاز دارد. یک سری از این امنیت‌ها تکنولوژیکی است. به همین منظور در تمام نهاد‌های کشور به خصوص در وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها حراست آی‌تی راه اندازی شده است. در حال مطالعه هستیم که ساختار مناسب‌تری در سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها راه اندازی کنیم. همچنین با هدف ایجاد پایگاه‌های رصد و هدایت در کشور، بیش از شصت مرکز آپ در دانشگاه‌ها ایجاد شده و رخداد هرگونه حادثه امنیتی در فضای مجازی، در این مراکز تحلیل فنی می‌شود. همینطور در سازمان فناوری اطلاعات، یک اداره کل امنیتی شکل گرفته که به زیرساخت‌های امنیتی منسوب است. دلیل راه‌اندازی آن هم این است که در روز ده‌ها حملات سنگین از خارج از کشور به شبکه ملی کشور صورت می‌گیرد که همه این‌ها توسط اداره کل امنیتی رصد و دفع می‌شود. ما بخش بزرگی از حملات توسط گروه‌های آماتور و سازمان یافته در سطح جهان را دفع می‌کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره رصد امنیت اخلاقی گفت: برای ما در این حوزه، ایمنی اخلاقی تعبیر شده و با تمهیدات مجلس شورای اسلامی کارگروه مصادیق مجرمانه برای این منظور در نظر گرفته شده است. در این گروه وزارت خانه‌ها و نیروی انتظامی و جا‌های دیگر عضو شده‌اند تا تصمیم گیری دادستان کل در حوزه اخلاقی در حد مقدورات شبکه ایمن شود. در این کارگروه برای استفاده بی دغدغه خانواده‌ها از اینترنت توسط نوجوانانشان اختلاف نظر‌هایی وجود دارد. نسبت به ۱۰ سال پیش که این کارگروه تشکیل شده است ما در زمینه ایمنی اخلاقی نوپا هستیم. در واقع در دنیا مبارزه‌ای از سوی صاحبان تکنولوژی صورت می‌گیرد که نتوانیم اعمال سیاست در شبکه داشته باشیم.

فیروزآبادی ادامه داد: فرض کنید ما شبکه‌ای داشته باشیم که در حوزه اخلاقی از یک سطح قابل اطمینانی برای گروه‌های سنی جامعه برخوردار باشد. در حقیقت آمریکایی‌ها و بعضی شرکت‌های بزرگ خارجی تلاش می‌کنند این گونه سیاست گذاری‌ها در شبکه مقدور نباشد، اگر هم مقدور باشد در سطح تعریفی است که آن‌ها دارند و با سطح تعریفی که ما در حوزه اخلاق داریم متفاوت است. یک بحث نظری بسیار عمیق در شبکه جهانی اینترنت وجود دارد که مبانی اخلاقی در کجا باید حاکم باشد و آمریکایی‌ها طبق تعریفی که از اخلاق دارند این مقدورات را انجام می‌دهند. مثلا در زمینه اخلاقی آن هم پورنوگرافی کودکان را خیلی جدی تلقی می‌کنند.

وی همچنین در خصوص نامنظمی جلسات پاسخ داد: در جلسه سه‌شنبه هفته پیش، رئیس جمهور قول دادند تا آخر امسال به طور منظم یک هفته درمیان جلسات برگزار شود.

مقام معظم رهبری در آبان ۹۸ مسئولیت شبکه ملی اطلاعات را به عهده دولت دانستند

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که تصمیم‌گیری نهایی در این حوزه به عهده چه کسی است گفت: تلاش می‌شود در نوع مباحثی که در شورا مطرح می‌شود اجماع وجود داشته باشد. به همین منظور در مورد بند‌های مختلفی که تصویب می‌شود رای گیری صورت می‌گیرد. اگر اختلاف نظر‌ها زیاد باشد رای گیری صورت می‌گیرد، ولی در اغلب اوقات تصمیمات دبیران غالب است. بحثی که وجود دارد در این زمینه یک سری مباحث است که به علت کمبود جلسات در نوبت قرار می‌گیرد برای مثال بحث سامان‌‎دهی اینترنت کودکان کشور و موضوع مقابله با اخبار جعلی است که به طور رده بندی در نوبت است تا رسیدگی شود.

ابوالحسن فیروزآبادی در خصوص دلیل اصلی تعلل در خدمات رسانی خدمات اینترنتی که مقام معظم رهبری هم از آن گله و شکایت کرده‌اند توضیح داد و گفت: ما در حوزه شبکه ملی اطلاعات و در حوزه ارتباطی در حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم؛ در واقع یک شبکه مستقل از ارتباطات جهانی را در کشور فراهم کرده‌ایم تا در شرایط خاص بتواند مستقل از جهان کار کند. این شبکه به شدت آسیب پذیر است چرا که درگاه ورود ما به این شبکه، درگاهی است که توسط شرکت‌های خارجی کنترل می‌شود. حضور ما در این شبکه و بسیاری از کاربرد‌ها و خدمات توسط این شرکت‌ها قابل کنترل است. در این حوزه‌ها عقب ماندگی داریم. عامل اصلی این عقب ماندگی اختلاف نظر‌هایی است که در پذیرش مسئولیت آن وجود دارد، اینکه این کار را چه کسی باید انجام دهد و آیا دولت در این حوزه مسئولیتی دارد یا خیر. ما در دولت ساختاری نداریم که بتواند این مسئولیت را بپذیرد. دولت این مسئولیت را نمی‌پذیرفت و وزارت ارتباطات هم در شرح وظایف خود نمی‌دانست حتی این وزارت خانه وظیفه خود نمی‌دانست بخش امنیتی اپلیکشن‌های داخلی را بپذیرد تا کشور‌های دیگر مدیریت این حوزه را به دست نگیرند که خوشبختانه مقام معظم رهبری در آبان ۹۸ این مسئولیت را به عهده دولت دانستند و دولت در این حوزه سندی به نام طرح ملی کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی کرد که هفته پیش این سند را به پایان رساندیم؛ این اولین سندی است که هدف‌دار است. مسئولیت بخش فنی این سند را شبکه ملی اطلاعات بر عهده دارد و راهبری بخش غیرفنی آن که اهداف عملیاتی اقتصادی است، توسط مرکز ملی انجام شود.

بیشتر بخوانید

اقدام مرکز ملی فضای مجازی در برگزاری جلسات مستمر با وزارت ارتباطات

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


علت صدای انفجار اصفهان از زبان یک منبع آگاه