مزایای رونق زراعت چوب 


مزایای رونق زراعت چوب 

گچساران- ایرنا - رونق زراعت چوب به عنوان تجارتی سودآور، افزون بر درآمدزایی به حفظ ثروت های جنگلی و رفع نیازهای کشور به چوب کمک می کند اما متاسفانه این زراعت در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش ایرنا،با توجه به اینکه سالانه بخشی از جنگل های کشور به دلایلی مانند قاچاق چوب و آتش سوزی ها از بین می رود رونق زراعت چوب می تواند راهکاری ارزشمند برای صیانت از این گنجینه های خدادادی باشد.

طبق آخرین آمار سازمان خواروبار جهانی (فائو) وابسته به سازمان ملل متحد که در ارزیابی جنگل های کشورهای مختلف جهان منتشر شده؛ حدود ۶/۶ درصد از مساحت ایران معادل ۱۱ میلیون و ۷۵ هزار هکتار را جنگل دربرگرفته و از این میزان تنها ۸ / ۱ درصد با وسعت ۳۰۰ هزار هکتار را جنگل های طبیعی بکر و دست نخورده با تنوع زیستی بالا و پوشش غنی جنگلی تشکیل می دهد.

این گزارش می افزاید که حدود ۶ / ۹۰ درصد جنگل های ایران معادل ۱۰ میلیون و ۳۱ هزار هکتار را نیز جنگل های طبیعی آسیب دیده تشکیل می دهند که این آمار نیاز به توسعه زراعت چوب را دوچندان کرده است.

آمارهای موجود نشان می دهد بیشترین ظرفیت تولید چوب کشورمان در سه استان شمالی است به همین دلیل معرفی کلون های جدید برای زراعت چوب در دستور کار موسسه تحقیقات سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری ایران قرار گرفته است.

ایجاد فرصت های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی ، استفاده از زمین های بایر ، تنفس واقعی تر جنگل و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی ، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی ، تامین نیاز صنایع چوبی کشور و احتیاج به واردات کمتر از دیگر مزایای توسعه زراعت چوب است.

کارشناسان حوزه منابع طبیعی می گویند:هر اصله درخت صنوبر پنج تا هشت ساله به طور میانگین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد و در هر هکتار تا چهار هزار اصله نیز کاشته می‌شود با توجه به اینکه درآمد هر اصله درخت در زراعت چوب ۵۰۰ تا۸۰۰ هکتار برآورد می شود با یک حساب سرانگشتی می توان برآورد کرد تحقق این طرح درآمد چشمگیری را نصیب بهره برداران می کند.

امروزه با افزایش جمعیت کشور و نیاز بیشتر مردم به چوب، کاشت گونه‌های تند رشد مثل صنوبر و یا کاشت گونه‌های چند منظوره مثل اکالیپتوس و یا حتی گونه‌های میوه ده مانند فندق و همچنین گونه‌هایی مانند اقاقیا با هدف تولید گل برای زنبورداری، زیباسازی فضای شهری و روستایی افزون بر تولید محصولات جنبی به تولید چوب نیز منجر می‌شود.

مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ با تصویب قانونی، توسعه زراعت چوب را به منظور افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان یک تکلیف تعریف کرد که در سال ۹۲ برنامه‌ریزی برای این مصوبه قوت گرفت و برنامه‌ریزی‌های اجرایی بسیاری در خصوص آن هم‌اکنون در حال انجام است.

دیدگاه کارشناسان

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزاری گچساران می گوید: هر نهال پس از سپری کردن پنج سال به مرحله درآمدزایی می رسد و هراصله درخت برای بهره برداران پنج تا هشت میلیون ریال درآمد دارد.

مجید نظری اظهار داشت:براساس قانون ماده سه به سرمایه گذارانی که قصد فعالیت در زمینه زراعت چوب دارند زمین واگذار می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران با بیان اینکه پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از دیگر حمایت های دولت برای رونق زراعت چوب است تاکید کرد:به ازای هر هکتار زراعت چوب ۸۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه این تسهیلات بانکی اختصاص یافته چهار تا پنج سال دوره تنفس دارد گفت: دولت بستر خوبی برای توسعه زراعت چوب در این شهرستان پیش بینی کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری همچنین از تولید بخشی از نهال مورد نیاز برای انجام زراعت چوب در عرصه های ملی گچساران خبر داد و افزود:هماهنگی های لازم برای تامین نهال با نهالستان های شمال کشور نیز انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران با اشاره به اینکه امسال بیش از۵۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در آتش سوزی ها دچار آسیب جدی شده است افزود: تلاش برای ترویج وحمایت از بهره برداران از اولویت های مهم امسال است.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

۳۲۰ هزار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌است.

برنامه ریزی برای توسعه زراعت چوب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:امسال ۲۰۰ هکتار زراعت چوب در عرصه های ملی در این استان انجام می شود.

غلام حسین حکمتیان تاکید کرد: تاکنون ۱۵ هکتار زراعت چوب در استان ایجاد شده است.

حکمتیان ابراز داشت: صنوبر و اوکالیپتوس از گونه‌های مستعد در کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه زراعت چوب است.

سایر اقدام ها برای حفظ جنگل ها

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت:هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار برای خرید ۱۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در سال جاری به این استان اختصاص یافته است.

غلام حسین حکمتیان اظهار داشت:این اعتبار از محل بودجه صیانت از جنگل های زاگرس به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.

وی همچنین از ارایه پیشنهاد تامین اعتبار۷۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی از سوی منابع طبیعی استان خبر داد.

حکمتیان بیان کرد: ۹۷۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی از سال ۱۳۹۵ تاکنون در روستاها و مناطق سخت گذر این استان بصورت رایگان نصب شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: هر یک از این تجهیزات با ۱۰ تا ۸۰ میلیون ریال اعتبار خریداری شده است.
وی تصریح کرد: این تعداد آبگرمکن خورشیدی در ۸۴ روستای استان توزیع شده است.

حکمتیان عنوان کرد: کهسرک، لار، زیلایی، رودریش:ش از جمله مناطق توزیع این آبگرمکن ها بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود:هر آبگرمکن می تواند در یک شبانه روز آب گرم مورد نیاز یک تا سه خانوار را تامین کند.
وی ابراز داشت: این دستگاه دارای چهار قطعه منبع ذخیره آب، شناور، لوله ذخیره نور و پایه های نگه دارنده است.
حکمتیان تاکید کرد: بر اساس مطالعات با نصب این آبگرمکن ها از قطع درختان در روستاها پیشگیری شده است.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد سخت گذربودن، محروم بودن از شبکه های گاز از شرایط واگذاری این آبگرمکن هاست.

در کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۱ هزار هکتار جنگل وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)