خوشنویسان با رقص قلم قداست حرف و شکوه کلمه را پاس می‌دارند


خوشنویسان با رقص قلم قداست حرف و شکوه کلمه را پاس می‌دارند

تهران- ایرنا- دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوـایران در پیامی به نمایشگاه خط و خط‌نقاشی دو هنرمند ایرانی و چینی، نوشت: خوش‌نویسانِ زبردست سرزمین خورشید با رقصِ قلم‌هایشان پاس می‌دارند قداست حرف را و گرامی می‌دارند شکوه «کلمه» را.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، نمایشگاه خط و خط‌نقاشی استاد بهمن پناهی از جمهوری اسلامی ایران و نورالدین می گوانگ‌جیانگ با عنوان خط ابریشم در آرامگاه ابوالقاسم فردوسی در طوس به صورت مجازی برگزار می‌شود.

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران در پیامی به این نمایشگاه با مطلع «هنر برتر از گوهر آمد پدید»، نوشت: مردمان راه ابریشم، قرن‌هاست که با هم درستیزند برای آفرینش‌های هنری در اوج زیبایی و با ظرافت. فرش‌های ابریشم این دیار، پر از رنگ و طرب و زیبایی اما نازک‌تر از گلبرگ‌های بهاری است. کتاب‌آرایانِ این سرزمین، قرن‌هاست که با قلم‌هایی به باریکیِ تارِ مو، گنجینه‌های علم ادب و عرفان را با عشق در آغوش گرفته‌اند و آنها را زرنگاری و طلاکوب می‌کنند؛ و این است داستان خوش‌نویسانِ زبردست سرزمین خورشید که با رقصِ قلم‌هایشان پاس می‌دارند قداست حرف را و گرامی می‌دارند شکوه «کلمه» را.

خط ابریشم، خط ظرافت است و نازکی. خط دل است و دلبری. خط آفرینش‌های هنری در اوج زیبایی. اینجا هم سرزمین کشمکش‌ها است و ستیز و رقابت‌ها. اما در سرزمین آفتاب، رقابت بر سر آفرینش زیبایی است. زرنگاری با تار مو. بافته‌هایی با نازک‌ترین ابریشم‌ها. سازهایی که کوک می‌شود با تارهای نازک و استوار. اینجا سرزمین رنگ است و آوا و نغمه‌ها. سرزمین ساز و آواز و سماع. اینجا سخن از جان است و دل؛ و این است خط ابریشم، خط سماعِ نیِ بی‌جان، خط رقصِ قلم‌ها.

وی افزود: و چه با شکوه است محفل زیبایی که آراسته می‌شود در کنار مرد سخن، مرد حکمت و دانایی، فردوسی بزرگ. آن‌که هزارسال پیش‌تر، بر بام جهان ایستاد تا فریاد برآورد که دانایی و توانایی، دو روی یک سکه‌اند. بر بلندای معرفت ایستاد تا بگوید زیبایی و خشونت با هم ناسازگارند. مردمان سرزمین ابریشم، رنگ را می‌فهمند. خط نیاکان ما، خط رنگ است و نغمه‌های قشنگ. خط نیاکان ما، به زیبایی و ظرافت ابریشم است. خط گل است و مرغ، خطی که از خاک تا به افلاک ادامه دارد. اینجا فرش و عرش، خاک وافلاک، گِل و دل و زمین و آسمان، به هم راه دارد. اینجا راه ابریشم است و خط نیاکان؛ و اینک دو هنرمند از سرزمین راه ابریشم آمده‌اند، با نشانه‌هایی از خط نیاکان‌مان، به نمایندگی از دو تمدن کهن. آمده‌اند از ایران و چین تا با رقص قلم‌هایشان ادای احترام کنند به شکوه فردوسی بزرگ.

خوشنویسان با رقص قلم قداست حرف و شکوه کلمه را پاس می‌دارند

ایوبی در معرفی دو هنرمند ایرانی و چینی نوشت: بهمن پناهی استاد زبردست، استاد خط و موسیقی و هنرمندی که رنگ را می‌فهمد. استاد پناهی، بیش از بیست سال است که نمایندگی می‌کند به شایستگی فرهنگ ایرانی را در کشورهای مختلف جهان. بهمن پناهی نام آشناییست برای نه تنها مردم ایران که برای بسیاری از مردمان هنردوست جهان. ده‌ها خوش نویس پرورده او در فرانسه و دوستداران سبکش در غرب و شرق جهان می ستایند این هنر آسمانی ایران را. و چه بزم باشکوهی. خط ایرانی و چینی به‎هم می‌پیوندد در شکل و فرم. قلم‌هایی که پر می‌کشند از زمین، و می‌روند تا اعماق آسمان‌ها تا روایت کنند نام خداوند عشق و زیبایی‌ها را. استاد پناهی، با دوست دیرینش حاجی نورالدین می‌گوانگ‌جیانگ از چین می‌آیند تا نشان دهند گوشه‌ای از زیبایی‌های خط ابریشم را؛ و ما این میهمانی فراموش نشدنی را مرهون همدلی مدیران خوش‌ذوق و همراهِ شهر مشهد مقدسیم. شهر خورشید جهان‌تاب معرفت. شهر شمس‌الشموس، امام زیبایی‌ها و رحمت، شهر امام رضا علیه‌السلام.

به گزارش ایرنا، محتوای این نمایشگاه مشترک با عنوان خط ابریشم شامل ۲۰ اثر از بهمن پناهی و ۲۰ اثر از نور دین می گوانگ‌ جیانگ و قالب خط و خط نقاشی بیشتر آثار دینی و قرآنی است.

بهمن پناهی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مدرسه هنرهای زیبای والنسیان فرانسه Ecole Beaus-arts de Valenciennes و دانشگاه سوربن پاریس به تحصیل هنر پرداخته است. موضوع پایان نامه دکترای او در هنرهای تجسمی و موزیکولوژی، تحلیل و تحقیق کالبدی رابطه موسیقی و خوشنویسی با عنوان موزیکالیگرافی (Musicalligraphy) است.

وی در نمایشگاه ها، جشنواره ها، دوره های آموزشی و کنسرت های موسیقی در اقصی نقاط جهان شرکت می کند. همچنین پناهی ضمن تدریس در مراکز مختلف در پاریس به عنوان استاد مدعو با دانشگاه‌های معتبر از جمله Harvard و North Eastern همکاری داشته است.

نورالدین می گوانگ جیانگ در سال ۱۹۹۷ موفق به دریافت گواهینامه خوشنویسی در مصر شد و اولین فرد چینی بود که با اهدای این جایزه معتبر تقدیر شد. در سال ۲۰۰۰، نور الدین اولین دوره منظم و سیستمی خوشنویسی را در کالج اسلامی ژنگژو در چین آغاز و تدریس کرد. در سال ۲۰۰۵ ، اثری به نام نود و نه نام خدا توسط موزه بریتانیا خریده شد تا در گالری هنر اسلامی آنها نمایش داده شود.

وی توسط دانشگاه جورج تاون ایالات متحده آمریکا در لیست ۵۰۰ مسلمان با نفوذ سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ در جهان قرار گرفت. در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶، جایزه اقتصاد اسلامی ۲۰۱۶ مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دبی در رشته هنرهای اسلامی به وی اهدا شد. در سال ۲۰۱۷ خوشنویسانی مانند حسن چلبی هوکا، داوود بکتاش، فرهاد کورلو و احمد کوچاک هوکا با اعطای گواهی خوشنویسی ایجازا در استانبول از نورالدین تقدیر کردند. وی اولین خوشنویس چینی بود که توسط مکتب خوشنویسی عثمانی از وی تقدیر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران