از کمک مومنانه به زنان سرپرست خانواده تا قدمت 50 ساله آموزش قرآن در مسجد 140 ساله «توحید»


از کمک مومنانه به زنان سرپرست خانواده تا قدمت 50 ساله آموزش قرآن در مسجد 140 ساله «توحید»

مسجد توحید در محله شاه‌آباد با کمک مومنانه مستمر به زنان سرپرست خانواده، جلسه 50 ساله آموزش قرآن و برگزاری در اجتماعات مذهبی به کانون تجمعات مردمی تبدیل شده و توانسته در عرصه برقراری موفق عمل کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: سه مسجد در خیابان جمهوری اسلامی شهر تهران واقع شده اند که همه روزه میزبان کسبه و اندک ساکنان این منطهق از تهران هستند: توحید که در این گزارش به آن می پردازیم، هدایت بین دو چهارراه مخبرالدوله و استانبول که مرحوم آیت الله محمود طالقانی در آن اقامه نماز جماعت می کرد و مسجد جامع جمهوری نرسیده به چهارراه جمهوری که چند سالی است آیت الله عباسعلی اختری، عضو مجلس خبرگان رهبری، امام جماعت آن است.

مسجد توحید اولین مسجد در فضای اصلی خیابان جمهوری اسلامی و البته کوچک ترین و جمع و جورترین آنها نیز است. این خانه خدا در سه طبقه است. طبقه اول شامل شبستان مردانه و آبدارخانه، طبقه دوم شامل شبستان زنانه و دفتر واحد فرهنگی خواهران و طبقه سوم آن نیز شامل خانه خادم و دفتر امام جماعت است.

از کمک مومنانه به زنان سرپرست خانواده تا قدمت 50 ساله آموزش قرآن در مسجد 140 ساله «توحید»

محله شاه‌آباد میزبان مسجد توحید

این مسجد در سال 1300 هجری قمری توسط جمعی از ساکنان خیابان جمهوری اسلامی و در محدوده میان چهارراه مخبرالدوله تا خیابان ظهیرالاسلام که در آن زمان، «شاه آباد» نامیده می شد، ساخته شد و در سال 1348 و در پی توسعه و عریض تر شدن خیابان جمهوری اسلامی، مسجد توحید بازسازی و نامش از شاه آباد به توحید تغییر یافت. قهوه خانه یوزباشی از قهوه خانه های معروف تهران و محله شاه آباد تهران، درست در پشت ساختمان این خانه خدا واقع شده بود که جالب است بدانیم برخی از ساکنان و کسبه محله شاه آباد که به این قهوه خانه رفت و آمد می کردند جزو نمازگزاران ثابت مسجد توحید نیز بودند و بخش عمده ای از هزینه های آن را نیز تامین می کردند.

مسجد توحید علاوه بر این سابقه تاریخی و واقع شدن در یکی از محلات بسیار قدیمی تهران، به برگزاری حدود 50 ساله جلسه آموزش قرآن که طی این مدت، به گفته حجت الاسلام والمسلمین «سید محسن موسوی» به همت اهالی این خانه خدا حتی یک هفته نیز تعطیل نشد، مشهور است. مدرسان و مربیان این جلسه آموزش قرآن که به شکل محفل انس با قرآن نیز در روزهای چهارشنبه -در فصل های بهار و تابستان یک ساعت قبل ا ز اذان مغرب و در پاییز و زمستان، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء- برگزار می شود همیشه از سادات بوده اند.

کمک ماهیانه به ۱۵ زن سرپرست خانواده

اهالی مسجد توحید با تاسی به اهل بیت (ع) چند دهه پیش مجموعه خیریه ای را تشکیل دادند که هر ماه به 15 زن سرپرست خانوار کمک های مادی پرداخت، و گاهی نیز قبض های آب و برق و گاز منازل عمدتا استیجاری این زنان مستضعف را پرداخت می کنند. مسجد توحید همچین همه ساله به مناسبت ماه رمضان بسته های ارزاق میان این افراد توزیع می کند.

شیوع ویروس کرونا موجب شد مجموعه خیریه مسجد توحید به همت اهالی آن و با مشارکت خیران و سپاه پاسداران حضرت محمد رسول الله (ص)، تاکنون بیش از 200 بسته ارزاق میان خانواده های نیازمند توزیع کند که این روند در ماه محرم نیز از محل نذورات مردمی ادامه یافت.

معرفی یاران سیدالشهدا(ع) در محرم و صفر

حجت الاسلام والمسلمین موسوی درباره برنامه های مسجد توحید در ماه های محرم و صفر به خبرنگار شبستان گفت: همه ساله از روز اول تا هفدهم ماه محرم، مجلس سوگواری پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در این خانه خدا همراه با اطعام عزاداران برگزار می شد که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، این برنامه به صورت 60 روز در ایام محرم و صفر و میان دو نماز ظهر و عصر و در عرض چند دقیقه برگزار می شود که طی آن هر روز یکی از اصحاب حضرت سیدالشهدا (ع) در واقعه بزرگ عاشورا معرفی می شود. چای تنها پذیرایی مسجد توحید در سوگواری حسینی است.

از کمک مومنانه به زنان سرپرست خانواده تا قدمت 50 ساله آموزش قرآن در مسجد 140 ساله «توحید»

پیشگامی در اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه

سال ها پیش از این که موضوع طرح «پیوند مسجد و مدرسه» در کشور مطرح شود مسجد توحید تعامل خوبی با دبیرستان های شهید باهنر و آزادی ملت داشت به طوری که از سویی گاهی امام جماعت و هیئت امنای این خانه خدا هدایایی به دانش آموزان نمونه این مدارس تقدیم می کنند و از سوی دیگر، دانش آموزان و اولیای این مدارس برای اقامه نماز جماعت و شرکت در مراسم مذهبی در این خانه خدا حضور می یابند.

اهالی مسجد توحید همه جوره سعی می کنند جزو اولین ها و برترین ها باشد که خدمت رسانی به هموطنان آسیب دیده در سیلاب های 1398 و زمین لرزه کرمانشاه از جمله آنها بود که توانستند با توجه به بضاعت خود، حدود ۱۰ میلیون تومان کمک نقدی و دو محموله شامل وسایل گرمایشی، پتو، فرش و لباس های گرم را به دست این افراد برسانند.

مشارکت در برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی و صادقیون در میدان بهارستان

از اقدامات دیگر نمازگزاران و کارگزاران مسجد توحید عضویت در تیم اجرایی برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی و صادقیون در میدان بهارستان تهران است که اکنون بیش از ۱۰ سال از انجام این دو برنامه در سطح شهر تهران می گذرد و توانستند در این زمینه نیز با همکاری بیش از ۱۵ مسجد و هیئت مذهبی جریان ساز شوند.

سخن آخر اینکه مسجد توحید با سابقه 140 ساله توانسته منشا ترویج معارف دینی در یکی از محلات قدیمی تهران و همچنین مرکز خدمت رسانی به تعدادی از نیازمندان شهر تهران شود که داشتن رویکرد قرآنی اهالی آن بسیار موثر بوده است. این همه موفقیت بدون داشتن درآمد کلان و صرفا با تکیه بر کمک های مردمی، از نقاط قوت مسجد توحید است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان