داوطلبان در فرآیند سرنوشت ساز انتخاب رشته چگونه عمل کنند؟


داوطلبان در فرآیند سرنوشت ساز  انتخاب رشته  چگونه عمل کنند؟

کنکور یکی از چالش برانگیزترین مباحث دوران تحصیل دانش‌آموزان است و کنکور امسال نیز یکی از استثنایی‌ترین کنکورهای دهه اخیر بود، اما شاید مهمتر از کنکور فرایند سرنوشت ساز انتخاب رشته است که در زندگی آینده دواطلبان تاثیر مستقیم دارد.

با انتشار ویروس کووید ۱۹در اسفندماه مدرسه ‌ها تعطیل شد، امتحان ‌های نهایی با تأخیر چند هفته‌ای و کنکور نیز با همه اما و اگرها، با تأخیر یک‌ماهه برگزار شد. اعلام نتایج به هفته اول مهر افتاد تا نتیجه نهایی آن در هفته اول آبان اعلام شود، اما به هر شکل با برگزاری کنکور و اعلام نتایج اولیه آن هم اکنون داوطلبان مرحله سرنوشت ساز انتخاب رشته را پیش رو دارند که بدون شک انتخاب درست آنان می‌تواند تاثیر مستقیمی در زندگی آینده آنان و جامعه داشته باشد.

یک مشاور تحصیلی در این خصوص به ایسنا، گفت: بعد از آزمون سراسری، فرآیند انتخاب رشته، موضوع اساسی برای داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی است و خانواده‌ها نباید توقع‌های خود را در این فرآیند دخالت بدهند و انتظار داشته باشند که فرزندانشان مطابق الگوی ذهنی آن‌ها مسیر خود را انتخاب کنند.

الهه خیرخواه اظهار کرد: انتخاب رشته، خط پایان و آخرین ایستگاه کنکور است که چگونگی انتخاب رشته بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است و باید گفت که از خود کنکور مهم‌تر و حیاتی‌تر تلقی می‌شود.

وی افزود: انتخاب رشته، یک انتخاب استراتژیک و راهبردی برای یک فرد در طول زندگی محسوب می‌شود، زیرا انتخاب رشته به معنی انتخاب شغل آینده است و انتخاب شغل مناسب نیز مقدمه ای برای انتخاب زندگی آینده محسوب می‌شود.

این مشاور تحصیلی تصریح کرد: داوطلبان باید این گام آخر را هوشمندانه، با دقت، با حوصله، با مطالعه و تفکر همراه با مشورت و آگاهی برداشته و برای انتخاب رشته اقدام کنند، زیرا بی‌توجهی در این زمینه ،خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای فرد و جامعه به همراه دارد.

خیرخواه تأکید کرد: علاقه نداشتن به رشته دانشگاهی، باعث علاقه نداشتن به شغل شده و در نهایت افسردگی و انزوا طلبی فرد را به همراه دارد. اگر داوطلبان درست و آگاهانه انتخاب رشته نکنند، با تغییر رشته یا تغییر شغل، تمام هزینه‌ها و امکاناتی که خانواده‌ها پرداخت و فراهم کرده‌اند از بین می‌رود و احساس خسارت و حقارت در زندگی و بدبینی نسبت به جامعه را سبب می‌شود.

این مشاور تحصیلی گفت: هزینه و فرصت‌های از دست رفته ناشی از انتخاب رشته غیراصولی و غیر کارشناسی، قابل جبران نیست، بنابراین داوطلبان کنکور و خانواده آن‌ها باید نسبت به این موضوع حساس باشند و به افراد غیر کارشناس که بازار مکاره به وجود آورده‌اند برای انتخاب رشته اعتماد نکنند.

وی افزود: خانواده‌ها اجازه بدهند که فرزندشان با خودآگاهی در آرامش و با وسعت نظر بر اساس علاقه خود با توجه به نمره کارنامه، استعداد و ویژگی‌های شخصیتی خود به طور درست انتخاب رشته کنند.

خیرخواه اظهار کرد: بررسی دقیق کارنامه اولیه کنکور سراسری، بررسی کامل دفترچه انتخاب رشته کنکور، شناخت کافی از رشته‌های دانشگاهی، بررسی بازار کار رشته‌ها و امکان ادامه تحصیل از اصول مهم برای انتخاب رشته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: پاسخ به سؤال‌هایی مثل آیا با این رشته می‌توان استخدام شد، آیا می‌توانم خوداشتغالی کنم؟ از جمله محورهای انتخاب رشته صحیح است که دانش آموزان باید تحقیق کنند و با کمک مشاوران و متخصصان، انتخاب رشته داشته باشند.

این مشاور تحصیلی گفت: فرآیند انتخاب رشته، در عین سادگی نیاز به تأمل، آشنایی و دقت فراوان دارد و موفقیت در این فرآیند نیز حاصل برنامه، پشتکار و انتخاب آگاهانه است و خانواده‌ها نباید علاقه و نظر خود را به فرزندانشان تحمیل کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...