رییس جهاد کشاورزی همدان: طرح سرشاخه‌کاری انگور با موفقیت اجرا شد


رییس جهاد کشاورزی همدان: طرح سرشاخه‌کاری انگور با موفقیت اجرا شد

همدان- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: پیشتر طرح سرشاخه‌کاری برای گردو را اجرا کردیم که در اقدامی نو این طرح برای انگور و ارقامی که کیفیت تازه‌خوری دارند، با موفقیت در این استان اجرا شد.

منصور رضوانی‌جلال روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طرح سرشاخه‌کاری انگور برای نخستین بار است که در استان همدان اجرا می‌شود و در این زمینه هشت رقم جدید انگور خریداری شده است.

وی اجرای طرح سرشاخه‌کاری انگور را یکی از اولویت‌های مهم حوزه باغبانی عنوان و بیان کرد: با حمایت دولت سه اقدام مهم از جمله اجرای طرح فَراز و طرح سرشاخه‌کاری انگور را در حوزه باغبانی در دست اجرا داریم که در سند راهبردی توسعه استان نیز مد نظر قرار گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان اجرای طرح فَراز را برای افزایش عملکرد در واحد سطح و ارتقای کیفیت محصول انگور را ضروری دانست و افزود: تا سال ۹۷ تنها ۲۰ هکتار طرح فَراز در سطح تاکستان‌های این استان اجرا شده بود که سال گذشته این رقم به ۸۵ هکتار رسید.

رضوانی‌جلال ملایر را از شهرستان‌های پیشرو در اجرای طرح فَراز دانست و ادامه داد: تاکنون ۸۰ هکتار طرح فَراز در شهرستان ملایر اجرا شده و طبق سند سه ساله راهبردی توسعه استان قرار سالانه ۱۵۰ هکتار طرح فَراز در این استان اجرا شود.

وی بیان کرد: ملایر مهمترین کانون تولید محصول انگور بی‌دانه سفید استان همدان به شمار می‌رود که سطح زیر کشت این محصول حدود ۱۱ هزار هکتار است و سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تُن انگور در این شهرستان تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان میزان تولیدات محصولات کشاورزی این شهرستان را ۵۹۰ هزار تُن در سال عنوان کرد و گفت: از این رقم ۲۰۲ هزار تُن محصولات زراعی، ۲۶۱ هزار تُن محصولات باغی و ۱۱۴ هزار تُن دام و طیور است که ملایر ۱۳ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

رضوانی‌جلال ادامه داد: ملایر ۵۴ درصد تولید انگور استان را با بیش از ۲۲۶ هزار تُن، ۲۲ درصد تولید گردو با ۱۱ هزار و ۵۰۰ تُن، ۴۵ درصد تولید بادام استان با چهار هزار تُن، ۲۲.۴ درصد تولید شیر با حدود ۸۷ هزار تُن، ۲۱ درصد تولید تخم‌مرغ با ۶ هزار و ۷۰۰ تُن و ۲۵.۷ درصد تولید عسل استان با ۹۰۰ تُن را به خود اختصاص داده است.

وی سطح زیر کشت اراضی زراعی و باغی این شهرستان را ۷۷ هزار هکتار معادل ۱۱ درصد استان عنوان و بیان کرد: در حال حاضر یکصد واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای مجوز و ۲۱۲ واحد صنعتی دام و طیور در این شهرستان فعال است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان یادآور شد: این استان با تولید سالانه بیش از ۴۲۰ هزار تُن انگور، ۱۱ درصد تولید انگور کشور را به خود اختصاص داده و رتبه دوم کشور را در تولید دارد.

برنامه‌های جهش تولید با پیگیری طرح‌های محرک در بخش کشاورزی استان همدان
ردیف شرح تعداد ظرفیت سرمایه‌گذاری میلیارد ریال اشتغال پیش‌بینی شده
۱ مجتمع‌های گلخانه‌ای ۷ ۵۹۸ هکتار ۱۲۸۸۵ ۲۵۶۰
۲ طرح‌های صنعتی گلخانه‌ای ۱۳ ۸۱ هکتار ۶۷۶۲ ۷۷۰
۳ طرح‌های صنعتی دامداری(گروه شستا) ۳ ۱۸۰۰۰ راس دام مولد ۹۹۰۰ ۳۶۰
۴ طرح‌های صنایع تبدیلی و غذایی ۶ ۳۴۰ هزار تُن ۷۶۹۸ ۵۰۸
۵ سایر طرح‌های دام و طیور ۴ ترکیب دام و طیور ۱۱۴۵ ۱۹۰
۶ جمع ۳۳ ------ ۳۸۳۹۰ ۴۳۸۸
رضوانی‌جلال علاوه بر تدوین سند راهبردی توسعه، به اجرای برنامه‌های جهش تولید با پیگیری طرح‌های محرک و اثرگذار در بخش کشاورزی استان اشاره و اظهار داشت: در این راستا هفت مجتمع گلخانه‌ای با ظرفیت ۵۹۸ هکتار و اشتغال پیش‌بینی شده ۲ هزار و ۵۶۰ نفر و ۱۳ طرح صنعتی گلخانه‌ای با ظرفیت ۸۱ هکتار و اشتغالزایی ۷۷۰ نفر در دست اجرا است.

وی ادامه داد: همچنین سه طرح صنعتی دامداری توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) با ظرفیت ۱۸ هزار راس دام مولد و اشتغالزایی ۳۶۰ نفر، ۶ طرح صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت ۳۴۰ هزار تُن و اشتغال ۵۰۸ نفر و چهار طرح در حوزه دام و طیور با اشتغالزایی ۱۹۰ نفر و در مجموع ۳۳ طرح در راستای جهش تولید پیش‌بینی و در دست اجرا است.

رضوانی‌جلال با اشاره به جایگاه مهم بخش کشاورزی این استان در سطح کشور، سرانه زمین کشاورزی به ازای هر بهره‌بردار فعال در عرصه‌های زراعی و باغی استان همدان را ۹.۵ هکتار عنوان کرد و گفت: این سرانه در سطح کشور ۴.۹ هکتار است.

به گفته وی استان همدان در تولید چند محصول کشاورزی همچون سیب‌زمینی، گردو و سیر در رتبه نخست کشوری، انگور رتبه دوم، یونجه رتبه سوم، جو و گیاهان دارویی رتبه چهارم، چغندرقند رتبه پنجم و در تولید و خرید محصول گندم با خرید ۴۵۰ هزار تُن و سهم‌بری ۵.۲ درصدی جایگاه ششم کشور را دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۳۰ هکتار گلخانه و مجتمع‌های گلخانه‌ای در این استان در دست توسعه، اجرا و یا مطالعه است و ۱۵۵ هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی مستعد آبی این استان اجرا شده که رتبه سوم کشوری را داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: در مجموع ۴۲۰ واحد صنایع تبدیلی دارای مجوز از جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت با ظرفیت جذب چهار میلیون تُن مواد خام در این استان در حال فعالیت است.

رضوانی‌جلال همچنین به فعالیت ۶۸ واحد سردخانه محصولات کشاورزی با ظرفیت ۱۸۶ هزار تُن، ۵۶ واحد فرآوری و بسته‌بندی کشمش با ظرفیت ۹۲ هزار تُن، وجود ۵.۱ میلیون واحد دامی و وجود بیش از یک‌هزار و ۵۲۴ واحد صنعتی دامپروری و پرورش طیور، فعالیت ۸۶۷ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم‌آبی، ۹ واحد پرورش بچه ماهی با ظرفیت ۲۱ میلیون قطعه و ۵۶ واحد تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با ظرفیت ۴.۲ میلیون قطعه در استان اشاره کرد.

وی یادآور شد: در سند راهبردی توسعه استان برنامه سه ساله توسعه بخش کشاورزی با ۱۱ عنوان برنامه همچون طرح داربستی باغ‌های انگور(طرح فَراز)، سرشاخه‌کاری درختان گردو و انگور، توسعه صنایع تبدیلی، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، افزایش تولید گوشت قرمز و سفید و توسعه کشت دانه‌های روغنی تدوین شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در مجموع ۵۷ طرح بزرگ در بخش کشاورزی استان همدان با سرمایه‌گذاری حدود پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و ۳۰ میلیون یورو در دست اجرا است که برای هفت هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

رضوانی‌جلال اضافه کرد: همچنین هفت برنامه و ۳۱ طرح نیز در قالب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پیگیری و در دست اجرا است.

از مجموع یک میلیون و ۹۴۹ هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی استان همدان، ۶۱۷ هزار هکتار معادل ۳۲ درصد این اراضی زراعی و ۷۷.۵ هزار هکتار معادل چهار درصد اراضی باغی است که تولیدات بخش کشاورزی این استان در سال ۴.۹ میلیون تُن و معادل ۴.۲ درصد تولیدات کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا