ظرفیت تولید هزار مگاوات برق آبی در گلستان


ظرفیت تولید هزار مگاوات برق آبی در گلستان

گرگان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان معتقد است که این استان شمالی ظرفیت سرمایه‌گذاری برای تولید هزار مگاوات برق بوسیله ایجاد نیروگاه‌های برقابی کوچک مقیاس را دارد.

سید محمد حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی، کمک به حفظ محیط زیست با توجه به انتشار نزدیک به صفر آلاینده ها و گازهای گلخانه ای، تولید برق پاک و سازگار با محیط زیست منطبق با معاهده کاهش گاز کیوتو (به ازای هر مگاوات ظرفیت، حدود ۴ تن گاز محتوی کربن در محیط کاهش می یابد)، کاهش چشمگیر در مصرف آب، حذف هزینه های سوخت و رقابت پذیر شدن هزینه تمام شده برق، تنوع بخشی به منابع انرژی از طریق استفاده از سایر پتانسیل‌ها برای افزایش تولید برق، جبران محدودیت ظرفیت تولید گاز طبیعی ، حذف تلفات برق و سرمایه گذاری در ایجاد خطوط انتقال از جمله مزایای سرمایه گذاری در استفاده از نیروگاه های برقابی در گلستان است.

وی ادامه داد: اکنون برای استفاده از نیروگاه برقابی، ۲ طرح در سدهای نرماب مینودشت و نگارستان علی‌آبادکتول در دست مطالعه است.

وی تاکید کرد: این شرکت مشاوره لازم به علاقمندان برای سرمایه گذاری و صدور مجوز در این بخش را ارایه خواهد داد.

مطابق پیش بینی کارشناسان مرتبط در گلستان حداقل بیش از ۱۰۰ نقطه قابل احداث نیروگاه های جدید برقابی کوچک و متوسط در استان وجود دارد که با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت، با برنامه ریزی و تصمیم مسئولان مرتبط و همت سرمایه گذاران، مشاوران و پیمانکاران می توان ظرفیتی بالغ بر هزار مگاوات برق پاک و با مزایای پیش گفته شده برای استان ایجاد کرد.

نیروگاه‌های برقابی به سه بخش بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ مگاوات، متوسط با ظرفیت بین ۱۰ تا ۱۰۰ مگاوات و کوچک با ظرفیت کمتر از ۱۰ مگاوات تقسیم می شوند.

گلستان با وجود ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارای هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، از ویژگی های ژئومورفولوژیکی و هیدرولوژیکی برای تولید انرژی برق آبی برخوردار است که می توان به ۱۴ سد بزرگ مخزنی در دست بهره برداری، وجود تاسیسات متعدد تحت تامین و انتقال آب شرب در شهرها و روستاها، وجود رودخانه های پر آب و با جریان دائمی با پتانسیل ارتفاعی مناسب چند هزارمتری و در نتیجه شیب مناسب رودخانه ها و وجود دریای خزر و انرژی های نهفته در امواج آن اشاره کرد.

اکنون در گلستان مطابق با سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در هزار و ۷۵ روستا و آبادی و ۳۳ نقطه شهری زندگی می کنند که برق مصرفی ساکنان آن بیشتر از طریق یک نیروگاه سیکل ترکیبی در شهرستان علی آباد با تولیدهزار مگاوات برق، تامین می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر