گندم‌کاران سمنان در دوراهی کاشت یا تغییر کشت


گندم‌کاران سمنان در دوراهی کاشت یا تغییر کشت

سمنان- ایرنا- استان سمنان به عنوان یکی از مناطق گندم‌خیز کشور به شمار می‌رود که اکنون گندم کاران این استان به دلیل اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی و افزایش هزینه کاشت در دوراهی کاشت یا تغییر کشت مانده‌اند.

به گزارش ایرنا، گندم تامین کننده قوت قالب اکثر مردم ایران است و نقشی مهم در تامین امنیت غذایی دارد که باید با تصمیم‌های کارشناسی، منطقی و در نظر گرفتن شرایط خاص فعلی هر چه سریع تر قیمت خرید تضمینی به کشاورزان اعلام شود تا از زمان کاشت گندم نگذرد.

به گفته کشاورزان، افزایش قیمت‌ در بخش‌هایی مانند بهای آب کشاورزی، افزایش دستمزد کارگران، افزایش قیمت کود شیمیایی و افزایش قیمت بذر گندم، هزینه تمام شده کاشت این محصول را افزایش داده و به بیش از ۵۰ هزار ریال به ازای هر یک کیلوگرم رسانده است و اگر قیمت خرید تضمینی با این قیمت تمام شده همخوانی نداشته باشد کشت گندم توجیه اقتصادی نداشته و کشت خود را به محصولات دیگر اختصاص خواهد داد.

به گفته کارشناسان، زمان کشت گندم در مناطق سردسیر از مهر ماه آغاز می‌شود و تا پایان فصل پاییز در تمام مناطق گندم کاشته می‌شود و با توجه آغاز ماه مهر لازم است مسوولان قیمت خرید تضمینی گندم و بسته‌های حمایتی خود از گندم کاران مانند اعطای تسهیلات درنظر گرفته یارانه ای برای کود شیمیایی و یا پرداخت بخشی از سهم حقابه از سوی دولت را اعلام کنند تا با تناسب هزینه کرد کاشت گندم با قیمت خرید تضمینی، دلسردی کشاورز از کاشت گندم کم‌رنگ شده و به کاشت این محصول راهبردی ترغیب شود.

استان سمنان سهم ۲ درصدی از تولید غلات کشور دارد و نزدیک به ۲۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گندم است که از این وسعت کشت گندم، ۲۱ هزار و ۴۴۰ هکتار کشت آبی و یک هزار و ۷۵ هکتار دیم است.

گرانی بذر کاشت گندم، بالا بودن دستمزد کارگران، بالا بودن قیمت کود شیمیایی، گرانی حقابه و پایین بودن قیمت خرید تضمینی از جمله مشکلات پیش‌روی گندم کاران در تامین امنیت غذایی کشور و معیشت خویش است گرانی بذر کاشت گندم، بالا بودن دستمزد کارگران، بالا بودن قیمت کود شیمیایی، گرانی حقابه و پایین بودن قیمت خرید تضمینی از جمله مشکلات پیش‌روی گندم کاران در تامین امنیت غذایی کشور و معیشت خویش است و این مشکلات در قالب نشست‌های کارشناسی با حضور کشاورزان و مسئولان در کنار هم با تبادل نظر رفع می‌شود.

بیژن طاهریان یکی از کشاورزان سمنانی که بخش وسیعی از اراضی کشاورزی خود در سال گذشته را به کشت گندم اختصاص داده بود، در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: اگر قیمت خرید تضمینی گندم با هزینه‌کرد کشت متناسب نباشد گندم نخواهم کاشت.

وی ادامه داد: امسال با وجود اینکه آب در بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشت، اما قیمت تمام شده کاشت گندم به دلیل گرانی کود و بالا بودن قیمت آب و دستمزد کارگران صرفه چندانی نداشت و رضایت بخش نبود.

وی بیان کرد: تا زمانی که قیمت خرید تضمینی گندم اعلام نشود اراضی کشاورزی‌ام را به کشت گندم اختصاص نخواهم داد چرا که هزینه کاشت بسیار بالا است.

طاهریان تصریح کرد: هریک هکتار زمین کشاورزی که گندم در آن کاشته شود نیازمند آبیاری ۲ بار در هر فصل است که آبیاری با توجه به دبی آب ورودی به مدت ۱۰ ساعت طول می‌کشد و به عبارتی از دوره کاشت تا برداشت گندم باید ۶ تا هفت مرتبه زمین را آبیاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته اجاره سالانه آب به ازای هریک ساعت سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود در حالی که یک هکتار گندم حداقل ۲ مرتبه در فصل باید آبیاری شود.

وی اظهار داشت: امسال گرانی بر تمام بخش‌ها اثرگذار بوده و به دنبال گرانی‌ها قیمت فروش آب کشاورزی نیز افزایش خواهد داشت و در کنار گرانی قیمت اجاره آب باید هزینه اجاره زمین، دستمزد کارگر و خرید بذر و کودشیمیایی را اضافه کرد که این عوامل بر قیمت تمام شده گندم موثر است و اگر قیمت خرید تضمینی متناسب با هزینه کرد نباشد امسال کاشت گندم توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

این کشاورز سمنانی بیان کرد: تعیین قیمت خرید تضمینی متناسب با هزینه کرد کاشت گندم یک مطالبه به حق تمام گندم کاران است و انتظار می‌رود دولتمردان و تصمیم‌گیران این مطالبه گندمکاران را در تصمیم‌گیری لحاظ کنند.

گندم‌کاران سمنان در دوراهی کاشت یا تغییر کشت

گندم کاران نیازمند چتر حمایتی مسئولان

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان سمنان گفت: کشاورزان سربازان عرصه تولید در جنگ اقتصادی با دشمن و برای مقاومت و دفاع در جبهه تامین امنیت غذایی نیازمند توجه بیش از پیش هستند.

رشید پرهام در گفت وگو با ایرنا، ابراز داشت: کرونا ممکن است نتواند جان انسان‌ها را بگیرد، اما بدون شک گرسنگی بشر را خواهد کشت.

وی ادامه داد: کشاورزان و به طور ویژه گندم‌کاران برای تامین امنیت غذایی نیازمند حمایت در بخش‌های مختلف هستند و اگر حمایت‌ از گندم کاران تقویت نشود تردیدی نیست کشاورزی رغبت به کاشت گندم نخواهد داشت.

وی بیان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در حدود ۲۵ هزار ریال تعیین شد که البته با احتساب افت گندم بیشتر گندم‌ها در حدود ۲۰ هزار ریال از کشاورزان خریدار تضمینی شد، اما اکنون کشاورز باید برای خرید هر یک کیلوگرم بذر گندم گواهی شده از سوی جهاد کشاورزی ۳۴ هزار و ۹۰۰ریال پرداخت کند که قیمت فروش گندم با قیمت خرید بذر گندم متناسب نیست.

پرهام با بیان اینکه بذر گندم گواهی شده موجب افزایش عملکرد در سطح و کاهش استفاده از سموم و کاهش آفت‌ها می‌شود، اضافه کرد: بذر گندم گواهی شده بوجاری و ضدعفونی شده است، اما به دلیل قیمت بالا کشاورزان رغبتی به خرید این نوع بذر ندارند و از گندم کاشته شده در سال گذشته(بذر خودمصرفی) به عنوان بذر استفاده می‌کنند که این اشتباه ضرر به کشاورز و تهدید امنیت غذایی را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: بذر خودمصرفی ممکن است آلوده به علف‌های هرز و بیماری قارچی باشد که در این صورت با کاهش تولید گندم امنیت غذایی در کشور مورد مخاطره قرار می‌گیرد.

پرهام با بیان اینکه گندم یک محصول راهبردی است، تاکید کرد: نان به دست آمده از آرد گندم قوت غالب مردم در کشور به شمار می‌رود و کاهش تولید گندم موجب بروز مشکلات زیادی در کشور می‌شود.

گندم‌کاران سمنان در دوراهی کاشت یا تغییر کشت

فقدان تطابق قیمت خرید تضمینی با قیمت تمام شده کاشت گندم

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان سمنان در ادامه خاطر نشان می کند که قیمت خرید تضمینی با قیمت تمام شده کاشت گندم همخوانی ندارد و باید فکری در این زمینه شود.

به گفته وی در کنار گران بودن قیمت بذر گندم، پایین بودن قیمت خرید تضمینی، گرانی کود شیمیایی، بالا بودن دستمزد کارگران و افزایش سرسام آور و بدون حساب و کتاب حقابه‌ کشاورزی آرامش را از گندم کاران گرفته است.

وی افزود: در گرمسار و آرادان حقابه از رود حبله رود به وسیله آب منطقه‌ای استان سمنان بدون طی مراحل اداری و هماهنگی با مسئولان بالادستی سه برابر گران شد و افزایش چندبرابری حقابه کشاورزی مشکل گندم کاران در سراسر استان سمنان است.

پرهام یادآور شد: برای افرایش بهای حقابه کشاورزی باید با هماهنگی مسئولان بالادستی و براساس مصوبه هیات وزیران اقدام شود.

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان سمنان گفت: از کاشت تا برداشت گندم بسته به نوع خاک بین ۶ تا هشت مرتبه آبیاری لازم است.

وی اضافه کرد: کود شیمیایی در گذشته برای کشت گندم هر یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون ریال خریداری می‌شد، اما اکنون قیمت هر یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود شیمیایی به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار ریال تا پنج میلیون و ۳۰۰ هزار ریال افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: کار کشاورزی با کمبود کارگر مواجه است و بیشتر کارگران کشاورزی را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که به طور اسمی هشت ساعت کار باید یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال دستمزد دریافت کنند که در عمل فقط ۶ ساعت کار می‌کند.

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: گران بودن ابزار و پیش‌نیازهای لازم برای کشت گندم با خرید تضمینی گندم هم‌خوانی ندارد و با احتساب هزینه‌های مراحل کاشت، داشت و برداشت، کشت هر یک کیلوگرم گندم بیش از ۵۰ هزار ریال برای کشاورز هزینه برمی‌دارد و اگر خرید تضمینی کمتر از این میزان باشد کاشت گندم برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: مهرماه زمان آغاز کاشت گندم در مناطق سردسیر مانند میامی، شاهرود و مهدیشهر است و هنوز قیمت خرید تضمینی اعلام نشده است.

گندم‌کاران سمنان در دوراهی کاشت یا تغییر کشت

اعلام قیمت خرید تضمینی "نوشدارو بعد از مرگ سهراب" نباشد

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان سمنان تاکید کرد: قیمت خرید تضمینی گندم باید هر چه زودتر اعلام شود تا کشاورز قبل از اینکه از زمان کاشت گندم بگذرد برای کاشت تصمیم بگیرد.

وی یادآور شد: کشاورزان در زمان حاضر به دلیل پایین بودن خرید تضمینی تمایلی به کشت گندم ندارند و بیشتر به کشت گیاهان علوفه‌ای مانند یونجه که درگیری‌های کمتری دارد تمایل دارند.

وی افزود: زمان آغار کشت گندم از مهر ماه در مناطق سردسیر آغار و تا پایان فصل پاییز در تمام مناطق کاشت گندم به پایان می‌رسد و پس از یک دوره ۶ تاهشت ماهه در اواخر بهار تا اواخر شهریور برداشت گندم انجام می‌شود.

به گفته رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان سمنان گندم محصولی راهبردی در کشور محسوب می‌شود و مسوولان امر قبل اینکه زمان از دست برود باید با اعلام قیمت خرید تضمینی متناسب با هزینه کرد کشاورز از بروز بحران در کشور جلوگیری کنند.

گندم‌کاران سمنان در دوراهی کاشت یا تغییر کشت

تامین ۳۰ درصد نیاز بذر گندم در داخل استان سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سمنان نیز گفت: ۳۰ درصد بذر در طبقات مختلف پروری، مادری و گواهی شده در استان برای رفع نیاز کشاورزان تولید می‌شود.

لطف‌الله رضایی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: سال گذشته و امسال ۲ هزار و ۷۰۰ تن بذر گندم گواهی شده در استان سمنان تولید و یک هزار تن از دیگر استان‌ها به منظور رفع نیاز تامین شد تا کشاورزان دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی ادامه داد: ۵۰ هزار هکتار از وسعت اراضی کشاورزی استان سمنان به کشت گندم و جو اختصاص دارد که از این میزان ۳۲ هزار هکتار گندم است.

وی بیان کرد: در هر یک هکتار ۲۰۰ کیلوگرم بذر گندم نیاز است و در مجموع نیاز استان به بذر در حدود ۶ هزار تن است که سه هزار و ۷۰۰ تن بذر از سوی جهاد کشاورزی تولید و تامین می‌شود و باقیمانده نیاز بذر از طریق بذر خود مصرفی از سوی کشاورز تامین می‌شود.

رضایی اضافه کرد: سال گذشته قیمت تضمینی گندم گواهی شده آبی براساس قیمت‌گذاری کمیته بذر کشور ۲۵ هزار و ۶۰۰ ریال بود و امسال قیمت تضمینی گندم گواهی شده آبی ۳۴ هزار و ۹۰۰ ریال و قیمت تضمینی گندم دیم ۳۲ هزار و ۹۰۰ ریال قیمت گذاری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سمنان خاطرنشان کرد: گندم در دوره کاشت تا برداشت به حدود ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب نیاز دارد که این میزان آب بین ۶ تا ۷ مرحله به گیاه رسانده می‌شود.

کشاورزان نگرانی بابت قیمت خرید تضمینی گندم نداشته باشند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: دولت در تعیین قیمت خرید تضمینی شرایط کشاورزان را در نظر می‌گیرد و کشاورزان در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

محمدباقر منوچهری در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: دولت برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در حال برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری است و تا پایان مهر ماه قیمت خرید تضمینی با بررسی تمام جوانب اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس نظرهای کارشناسی پیش‌بینی می‌شود خرید تضمینی گندم در سال آینده افزایش چشمگیر خواهد داشت تا جوابگوی هزینه‌کرد کشاورزان باشد.

وی بیان کرد: کشت گندم در آبان و آذر انجام می‌شود و تا قبل از آغاز کشت گندم قیمت خرید تضمینی اعلام خواهد شد تا گندم کاران دغدغه قیمت خرید تضمینی نداشته باشند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: در برخی مناطق کوهستانی و دارای یخبندان آغاز کشت گندم در اواخر مهر ماه است که سطح کمی از وسعت کشت را شامل می‌شود و عمده کشت با وزن بالا در اواخر فصل پاییز انجام می‌شود.

گندم یکی از هشت محصول کشاورزی راهبردی در کشور محسوب می‌شود که واکاوی برای حل مشکلات گندم کاران و در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی در جنگ اقتصادی با دشمن تیری با دو نشان است که هم خودکفایی در این بخش غرورآفرین و نشانه اقتدار کشور است و هم از دغدغه مسئولان برای واردات گندم و مسایل مربوط به امنیت، ایمنی و سلامت غذایی می‌کاهد و براساس این اصل مهم لازم است دولتمردان با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی و قیمت تمام شده گندم بر کشاورز قیمت خرید تضمینی را تعیین کنند و یا در بخش تامین بذر، کود شیمیایی و قیمت حقابه کشاورزی با گندم کاران بیش از پیش همکاری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش