2750 هکتار باغ در اراضی شیبدار چهارمحال و بختیاری ایجاد شد


2750 هکتار باغ در اراضی شیبدار چهارمحال و  بختیاری ایجاد شد

شهرکرد – ایرنا – مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال زراعی 99-98 حدود 2 هزار و 750 هکتار باغ در اراضی شیبدار استان ایجاد شد.

ابراهیم شیرانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به وسعت بیش از ۴۵ هزار هکتاری باغات در استان، اظهار داشت: بیشتر باغات استان در سطوح شیبدار هستند به عنوان مثال در شهرستان‌های بن و سامان ۱۷ تا ۱۸ هزار هکتار باغ در سطوح شیبدار دارند.

وی با بیان اینکه سطوح مسطح برای زراعت به کار برده شده است، افزود: توسعه باغات در اراضی شیبدار شامل اراضی شیبداری که تامین آب شده‌اند و اراضی دیم مستعد است.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یکی از شروط توسعه باغات به صورت دیم در اراضی شیبدار را بارندگی بیش از ۳۰۰ میلیمتر در سال عنوان و بیان کرد: به طور تقریبی به جز بخش‌های مرکزی شهرستان‌های بروجن، شهرکرد و سامان سایر نقاط استان این ویژگی را دارا هستند.

شیرانی خاطرنشان کرد: گونه‌های مورد استفاده در این طرح‌ها درختان مقاوم به کم آبی مانند بادام، انگور و درختچه‌های گیاهان دارویی مانند گل محمدی و در نواحی جنگلی گونه‌هایی مانند انار و انجیر هستند.

وی تاکید کرد: امسال براساس ابلاغ وزارتخانه ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار توسعه باغات در برنامه داریم.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هزینه احداث هر هکتار باغ را بیش از ۲۰۰ میلیون ریال برشمرد و تصریح کرد: چنانچه طرح‌ها عمومی یا عام‌المنفعه باشند اعتبارات بیشتری به سمت آنها سوق داده می‌شود ولی طرح‌هایی که به صورت شخصی باشند خود متقاضی باید پیگیری‌های لازم برای آنها را انجام دهد.

شیرانی با تاکید بر اینکه در بحث باغات دیم در اراضی شیبدار بیشتر به سمت مناطق با بارش بالا حرکت می‌شود، ادامه داد: یکی از مزایای اجرای این طرح کاهش شخم و شیار و در نتیجه کاهش رواناب و فرسایش خاک است چرا که در احداث باغات برخلاف زراعت نیازی به شخم و شیار سالانه نیست.

وی با بیان اینکه باید نوع گونه و درختی که کاشته می‌شود براساس سنجش مناطق انتخاب ‌شود، خاطر نشان کرد: این طرح با توجه به درآمد بیشتری که در مقایسه با زراعت دارد در صورت انجام در مناطق محروم می‌تواند درآمد ساکنان آن مناطق را افزایش و یا حتی سبب مهاجرت معکوس شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: البته باید ترویج و آموزش کشاورزی نیز در این مساله ورود و بهره‌بردارن و باغداران را آموزش دهد تا در آینده دچار مشکل نشوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج