شتاب استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه


شتاب استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: با اجرای طرح های کلان زیرساختی، سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه شتابدار قرار گرفته است.

احمد علی موهبتی در نشست روابط عمومی های دستگاه های اجرایی و شورای اطلاع رسانی استان که با حضور ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت برگزار شد، ضمن گرامی داشت رشادتها و جانفشانی های شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، بر به کارگیری فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه خدمت نیز تاکید کرد.

وی به بیان وضعیت پروژه های بزرگ در حال اجرا در استان پرداخت و گفت: استان سیستان و بلوچستان علی رغم تلاش های زیاد در حوزه های مختلف به جهت عقب ماندگی تاریخی با شاخص های کشوری فاصله زیادی دارد و عقب ماندگی در حوزه زیرساخت ها مشکلات جدی را به دنبال داشته است.

وی گفت: تلاش مدیران استانی بر این گونه است که با مدلی به جلو برویم که با رعایت اولویت ها و توجه به مزیت ها شتاب بیشتری برای رسیدن به میانگین شاخص های کشور و بهره مندی از استعدادهای بالقوه و تبدیل این استعدادها به بالفعل دنبال کنیم.

استاندار ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف سند آمایش استان و همچنین سند توسعه سواحل مکران که در سال ۹۸ به تصویب رسید به عنوان نقشه راه توسعه استان قرار گرفته است.

وی افزود: در زمان جنگ که خلیج فارس دچار بحران شد، بندر چابهار را با نصب چهار اسکله سریع برای ارائه خدمات و تامین کالاهای اساسی آماده کردند و اما بعد از آن با غفلتی ۳۰ ساله سبب شد که توسعه محور شرق محقق نشود اما در این دولت بندر شهید بهشتی بیش از یک میلیارد دلار در آن هزینه شده و بستری دارد که به صورت اسمی ۸/۶ میلیون تن کالا و در واقع تا ۱۵ میلیون تن کالا نیز می تواند در آن تخلیه شود.

موهبتی گفت: بخش ترانزیت هم به صورت واقعی خودش را نشان داده و در سال جاری ۱۰ هزار تن کالای ترانزیتی از مسیر بندر چابهار تخلیه شده و ۸۷۰ هزار تن کالای اساسی از طریق این بندر وارد کشور شد که نشان از آمادگی بندر برای تحقق ترانزیت دارد.

وی گفت: همچنین در حوزه راه آهن چابهار به زاهدان ،با اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلیون یورو در سال گذشته این پروژه شتاب فزاینده ای به خود گرفته است .

استاندار اضافه کرد: مزیت بندر و مزیت راه آهن مزیت‌های ملی هستند و مطلوبیت برای مردم استان بحث بزرگراه است که اکنون در بخشی از مسیر بزرگراه مطالعاتی انجام شده و قطعاتی هم شروع شده است و اگر در بحث بزرگراه نیز مانند راه آهن عمل شود مردم استان به جهت طولانی بودن مسیر شمال به جنوب استان منفعت حداکثری را خواهند برد.

وی افزود: در راستای اتصال بندر چابهار به مراکز قدرت و ثروت نیز فرودگاه چابهار در حال ساخت است که بنا به گزارش ها در روز گذشته تعداد ۳۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در این فرودگاه مشغول به کارند تا این پروژه هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

موهبتی گفت: طرح ۴۶ هزار هکتاری حوزه سیستان تا پایان مهرماه ۴۰ هزار هکتار از این میزان آماده آبگیری و ۶ هزار هکتار نیز باقی مانده نیز تا قبل از موعد کشت یعنی آذرماه و دی ماه آبگیری خواهد شد.

وی گفت: در حوزه معدن نیز به عنوان یکی از مزیت های بزرگ استان سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات خوبی انجام شده و متولیان سرمایه‌گذاری از جمله ستاد فرمان اجرایی حضرت امام تفاهم نامه ۶۰۰۰ میلیاردی منعقد کرده اند که ۲۰۰۰ میلیارد آن مربوط به حوزه معدن است و شستا نیز ۱۵۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری در حوزه مس و طلا را انجام داده که امسال به بهره برداری می رسد.

وی همچنین گفت: پیگیری های جدی برای جذب نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش هم انجام شده که با این پیگیری ها ۱۷ هزار نیرو در سال گذشته و امسال در حوزه آموزش و پرورش جذب خواهد شد و همچنین در سایر دستگاه‌های اجرایی نیز این جذب پیگیری شده و در نیمه دوم امسال تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند