کشف هاله درخشان اطراف ستاره دنباله دار

محققان برای نخستین بار در اطراف یک ستاره دنباله دار نور درخشانی کشف کرده اند که مشابه شفق قطبی در زمین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان برای نخستین بار اطراف یک ستاره دنباله دار که دور سیاره مشتری مدار می زند، هاله ای از نور شبیه شفق قطبی را رصد کرده اند. ستاره شناسان انستیتو تحقیقاتی ساوث وست (SwRI) این پدیده درخشان را با استفاده از ابزارهای فضاپیمای رزتا( متعلق به سازمان فضایی اروپا) شناسایی کرده اند.

رزتا نخستین ماموریت فضایی است که طبق آن یک لندر به سطح ستاره دنباله دار ارسال می شود، دور یک ستاره دنباله دار مدار می زند و آن را داخل منظومه شمسی دنبال می کند.

روی زمین به طور معمول شفق قطبی هنگامیکه به وجود می آید که ذرات نور خورشید خطوط میدان مغناطیسی سیاره خاکی را در قطب های شمال و جنوب دنبال می کنند. این ذرات با اتم های اتمسفر برخورد می کنند و نورهایی درخشان در آسمان به وجود می آورند.

مشابه همین پدیده در سیارات و قمرهای دیگر داخل منظومه شمسی و حتی دور ستاره های دوردست رصد شده است. اما این نخستین باری است که چنین پدیده ای اطراف یک ستاره دنباله دار مشاهده شده است.

این پدیده در نتیجه گذر ذرات بارداری به وجود آمده که همراه بادهای خورشیدی وجود دارند و با گاز و گرد و غبار دور هسته ستاره دنباله دار 67P/Churyumov-Gerasimenko واکنش نشان داده اند. البته این نور در اطراف ستاره دنبال دار فقط در طیف نورفرابنفش قابل مشاهده است و نمی توان آن را با چشم غیر مسلح دید.

ابزارهای مختلفی که در فضاپیمای رزتا وجود دارند از جمله طیف سنج فرابنفش و حسگرهای الکترون و یون به این کشف کمک کرده اند.

کد خبر 5030320