چگونه نوزاد را بخندانیم؟


چگونه نوزاد را بخندانیم؟

شنیدن صدای خنده و قهقهه نوزاد یکی از بهترین لحظات در زندگی هر فردی است.

خنداندن نوزاد یکی از سرگرمی های والدین است، اغلب والدین همیشه در تلاش هستند تا با انجام برخی از کارها باعث خنده کودکشان شوند و به شکلی از خنده آنها شاد شوند.
شنیدن صدای خنده و قهقهه نوزاد یکی از بهترین لحظات در زندگی هر فردی است. دیدن خنده نزاد و کودک هیچوقت خسته کننده نیست و همیشه با احساس شادمانی برای والدین همراه می باشد.

ترفندهایی برای خنداندن نوزاد
دیدن لبخند و قهقهه زدن کودکان یکی از بهترین لحظات زندگی برای والدین می باشد. برای اینکه بتوانید خنده نوزاد خود را ببینید و از آن لذت ببرید نیازی نیست که در انتظار باشید تا اتفاقی خاص باعث ایجاد خنده او شود، بلکه می توانید با انجام چند راهکار خودتان حال خوب را برای نوزادتان فراهم کنید و او را به خندیدن ترغیب نمایید. نوزادان نمی توانند با تعریف نمودن لطیفه شما را به خنده در آورند اما با خندیدن می توانند کاری کنند تا والدین احساس شادی کنند و از خنده قهقهه بزنند. مسلما چیزی آرامش بخش تر و زیباتر از خندیدن یک نوزاد در جهان وجود ندارد، با هر بار خندیدن نوزادان والدین خیلی بیشتر به لبخند زدن ترغیب می شوند.

فوت کردن به شکم نوزاد
یکی از بهترین روش ها برای به خنداندن نوزادان فوت کردن به شکم آنهاست، دمیدن و فوت کردن بر شکم نوزاد باعث می شود تا سرو صدایی عجیب ایجاد شود که نوعی محرک برای خندیدن نوزاد می باشد و خیلی سریع نوزاد را به خنده می اندازد. فوت کردن بر شکم نوزاد ترفندی است که علاوه بر ایجاد صدا مانند قلقلک دادن عمل کرده و باعث می شود تا نوزاد یا صدای بلند بخندد و شادی شما را نیز به دنبال داشته باشد.

بوسه اسکیمویی بزنید
شاید شما با بوسه اسکیمویی آشنایی نداشته باشید، بوسه اسکیمویی در واقع مالیدن بینی ها به یکدیگر می باشد. می توانید با مالیدن بینی خود به بینی کودکتان باعث خنده او شوید، مالیدن بینی به آرامی به بینی کودک یا همان بوسه اسکیمویی باعث می شود تا کودک حس خوشایندی داشته و از این حس لبخند بزند.

دالی موشه انجام دهید
دالی موشه در واقع یک نوع بازی می باشد که اغلب بزرگترها با نوزادان و کودکان انجام می دهند، این بازی از گذشته های خیلی دور به منظور سرگرم کردن و خنداندن نوزاد به کار برده می شده و در حال حاضر نیست یک روش عالی برای سرگرم کردن نوزادان می باشد. از این ترفند می توانید از همان ماه های اولیه تولد استفاده کنید و نوزاد خود را شاد نمایید. مطمئنا والدین شما نیز این بازی را با شما انجام داده اند.

نوزاد را قلقلک بدهید
قلقلک روشی است که نه تنها باعث خندیدن بزرگترها می شود بلکه نوزادان را نیز به خنده وا می دارد. خودتان را به هیولای قلقلک دهنده تبدیل کنید و با صداهای عمیق خنده دارد نوزاد را بخندانید. می توانید همچنین خیلی آرام انگشتان خود را به کف پای نوزاد و یا زیر بغل او بکشید و حرکت دهید تا خیلی راحت او شروع به خندیدن کند. کودکان از جلب توجه کردن لذت می برند و عکس العمل های مثبتی نشان می دهند، با قلقلک دادن آنها می توانید با یک تیر دو نشان بزنید.علاوه بر این می توانید با شکم کودک بازی کنید و او را قلقلک بدهید انجام اینکار برای اغلب نوزادان و کودکان هیجان انگیز بوده و با خندیدن همراه است. توجه کنید که برای جلوگیری از آسیب قلقلک به نوزاد باید این کار را حساب شده انجام دهید.

شکلک و اداهای خنده دار در آورید
ما در اغلب موارد افراد بزرگسال را در حال شکلک در آوردن برای نوزادان می بینیم، تنها دلیل این موضوع سرگرم کردن و به خنده در آوردن نوزادان می باشد. در آوردن شکلک های عجیب و غریب ترفندی دیگر برای به خنده در آوردن نوزاد می باشد. می توانید زبان خود را در آورید و با در آوردن صداهای عجیب و غریب کودک را بخندانید، یا چشمان خود را چپ کنید، چون نوزادان می توانند چهره طبیعی شما را از نوع غیر طبیعی تشخیص دهند به شکلک ها و اداهای خنده دار شما می خندند.

از کودکان دیگر استفاده کنید
همیشه کودکان خردسال می توانند باعث لبخند زدن و خوشحال شدن نوزادان شوند، به همین دلیل می توانید برای به خنده در آوردن نوزاد خود از خواهر یا برادر و یا عضوی کوچک در فامیل خود کمک بگیرید.

با نوزاد بازی کنید
با بازی کردن به روش های مختلف شادی نوزاد خود را رقم بزنید و باعث خنداندن او شوید. می توانید دست کودکتان را خیلی آرام تکان دهید و در عوض به جای او با صدای فردی بالغ و به شکل مسخره صحبت کنید اینکار به احتمال بالا کودک را به خنده وادار می کند. همچنین اگر کودکتان می تواند حرکت کند و چهار دست و پا برود، او را به همان شکل چهار دست و پا دنبال کنید و مثلا بگویید: مامان اومده تو رو بخوره! در انجام بازی مراقب باشید که خیلی آرام اینکار را انجام دهید تا به کودک یا خودتان آسیبی نرسد.

تخت بازی کنید
با کودک خود تخت بازی انجام دهید. برای این بازی کودکتان را را به روی پشت روی تخت بخوابانید و خیلی آرام تخت را فشار دهید تا کودک به اطراف خود پرت شود. کودکان این جهش ها را دوست دارند و ممکن است باعث خنده آنها شود.

صداهای عجیب و غریب در آورید
کودکان و نوزادان همیشه به سوی صداهای اطراف خود جذب می گردند. در واقع نوزادان از زمانی که در شکم مادر بوده اند توانایی شنیدن صداها را داشته اند و صداهای مختلفی را شنیده اند. همچنین نوزادان تفاوت بین صداهای عادی و غیر عادی را درک کرده و نسبت به صداهای عجیب عکس العمل نشان می دهند. حال اگر برای نوزاد خود صداهای عجیب و غریب درآورید می توانید باعث جلب توجه او و خنداندن نوزاد شوید. نوزاد می تواند تشخیص دهد که صدایی که می شنود از سوی شما نرمال نیست و به همین دلیل به آن می خندد. می توانید جملات مختلف را با لهجه ای احمقانه و خنده دارد بگویید اما مراقب باشید که صدایتان وحشتناک نشود زیرا باعث می شود تا کودک بترسد و بجای خنده گریه کند.

تظاهر به سوارکاری کنید
کودک کوچولوی خودتان را روی زانوهایتان بنشانید و او را به بالا و پایین پرتاب کنید، در حین اینکار می توانید از گفتن جملاتی مثل سریعتر برو اسب من برای خنداندن نوزاد استفاده کنید. کودک با اینکار به وجد آمده و شروع به لذت بردن و خندیدن زیاد می کند.

تماشای بازی حیوانات
نوزادان و کودکان علاقه زیادی به حیوانات از خود نشان می دهند و به سمت حیوانات جذب می شوند، همچنین دوست دارند برای کنجکاوی حیوانات را لمس کنند. تماشا کردن حیوانات مختلف مثل یک گربه که در حال بازی است یا خودش را لیس می زند برای کودک شما بسیار هیجان انگیز بوده و باعث خنده او می شود. از سوی دیگر حیوانات کودکان را از بزرگترها تشخیص می دهند و هیچگاه آنها آسیبی نمی زنند، حال اگر از حیوان مورد نظر اطمینان دارید کودک خود را به طرف حیوان ببرید و اجازه دهید به او نگاه کند، کودک با دیدن رفتارها و بازی های حیوان خوشحال شده و می خندد.

خودتان نیز بخندید
همانطور که می دانیم خندیدن مسری است و اگر شما خودتان در مقابل نوزادتان شروع به خندیدن بلند نمایید، مطمئنا کودتان نیز همراه شما خواهد خندید.

به کمک یک پر برای کودک خود سرگرمی ایجاد کنید
با استفاده از یک پر می توانید کودکتان را سرگرم کنید و او را قلقلک دهید. پر را چیزی نرم مثل آن می تواند حس خوبی در نوزاد ایجاد کند و باعث خنداندن نوزاد شوید.

به خودتان آسیب بزنید
می توانید با آسیب زدن به خودتان باعث خنداندن کودکتان شوید، البته نگران نشوید منظور آسیب واقعی نیست مثلا خودتان را آرام به دیوار بزنید و صدای آخ در آورید و یا انگشت پای خود را در حین حرکت به جایی بزنید و طوری رفتار کنید که صدمه دیده اید. اینکار باعث خندیدن نوزادتان خواهد شد اما مراقب باشید که زیاده روی نشود.

صداهای غیر معمول و خندیدن نوزاد
اغلب نوزادان معمولا به برخی از صداهای غیر معمول مانند پاره شدن یک تکه کاغذ یا خراش دادن فویل و یا باز نمودن سلفون می خندند و اینکار برایشان جالب است. برای خنداندن نوزاد خود کاغذ پاره کنید.

تظاهر به گاز گرفتن نوزاد نمایید
همینطور که نوزاد خود را روی تخت یا زمین گذاشته اید، با دهانی باز به طرفش بروید و تظاهر کنید که می خواهید گازش بگیرید، اینکار باعث خندیدن او می شود. در کودکانی که کمی بزرگتر هستند می توانید از کلماتی مثل: «می خوام بخورمت» نیز استفاده نمایید، کودک شما بعد از یکی دو مرتبه انجام اینکار متوجه می شود که شما قصد گاز گرفتن ندارید اما باز هم به هیجان آمده و خواهد خندید. همچنین می توانید خیلی آرام پا یا بازوی نوزاد خود را گاز بگیرید و او را بخندانید، البته مراقب باشید که کنترل خود را از دست ندهید.

او را بالا بیاندازید
روشی دیگر برای خنداندن نوزاد که از گذشته مرسوم بوده بالا انداختن کودکان می باشد. اغلب پدر و مادرها برای شاد کردن و بازی با نوزاد یا کودک خود او را به بالا پرتاب می کنند و دوباره می گیرندشان، این کار بسیار کودک را به وجد می آورد و باعث خندیدن او می شود به ویژه اگر در حین کار والدین نیز بخندند و از خود صداهای خنده دار در بیاورند.

خواندن آهنگ شاد
مسلما وقتی نوزاد در فضایی شاد قرار داشته باشد، حس بهتری خواهد داشت. در عوض محیط های پر از دعوا و تنش برای او ناخوشایند است و باعث بی تابی بیشتر می شود. نوزادان توانایی درک شادی را دارند، از این رو خواندن یک آهن شاد برای آنها باعث می شود تا خنده بر لبانشان جاری شود. سعی کنید برای نوزاد خود آهنگ هایی که دارای ریتمی کودکانه باشند بخوانید اینکار باعث خندیدن و شاد شدن او خواهد شد.

بازی با سایه ها
اغلب کودکان به اطراف خود جذب می شوند و با دیدن سایه ها در اطرافشان نسبت به آن دقیق شده و کنجکاوی می کنند. سایه هایی که روی دیوار یا سقف ایجاد می شوند می توانند باعث شاد شدن کودکان شوند. شما هم می توانید با به وجود آوردن سایه و صحبت کردن کودک خود را شاد کرده و بخندانید.

کودک را در اتاق به پرواز در آورید
کودک خود را روی دستانتان بگیرید و مثل هواپیما همراه با آواز او را در اطراف خانه بگردانید. کودکان از اینکار لذت زیادی می برند و اینکار شما باعث می شود تا صدای خنده در تمام خانه بپیچد. اینکار باعث می شود تا انرژی زیادی از شما سوزانده شود و فراموش نکنید که در کنار پرواز دادن برای نوزاد خود آواز نیز بخوانید.

انجام حرکات کششی
انجام دادن حرکات کششی برای نوزاد باعث می شود تا او حسابی کیف کند و خوشحال شود. برای اینکار شما باید با حرکات کششی مخصوص نوزادان آشنا شوید، می توانید از پزشک خود در اینباره کمک بگیرید. ساده ترین حرکت کششی برای نوزاد این است که او را رو به پشت بخوابانید و به آرامی پای چپ و دست راست نوزاد را به سمت بیرون دراز نمایید، همین کار را برای طرف دیگر بدن او نیز انجام دهید. نوزادان با انجام این حرکات به وجد آمده و شاد می شوند.

دل درد کودک را متوقف نمایید
اکثر پزشکان داروهای مناسب رفع دل درد را برای نوزادان و کودکان تجویز می کنند، تنها کاری که والدین باید انجام دهند استفاده درست از آنهاست. همچنین می توانید از داروهای خانگی نیز برای رفع گاز معده کودک خود استفاده کنید. ماساژ دادن کودک نیز در این مورد تاثیر گذار خواهد بود. نداشتن مشکل در نوزادان باعث می شود تا حس خوبی داشته باشند و لبخند بزنند.

وسیله ای را برای گرفتن در اختیار نوزاد قرار دهید
حدودا بعد از سه ماهگی اغلب کودکان می توانند به چیزهای اطراف خود چنگ بزنند و آنها را بگیرند. روشی ساده برای شاد کردن نوزادان این است که چیزهای خوش رنگ و جذاب در اختیارشان قرار دهید تا بتوانند با دستان کوچکشان آنها را بگیرند، اجازه دهید تا نوزاد شما دستش را برای برداشتن اشیاء دراز کند، با این روش می توانید شادی و خوشحالی نوزاد خود را فراهم کنید و او را بخندانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ با تو خودمونیم من ته دیوونگیم من