بررسی می بند 5


بررسی می بند 5

شیائومی می بند 5، جدیدترین دست‌بند هوشمند چینی‌ها با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر 1٫1 اینچ AMOLED و شارژر مغناطیسی و قابلیت‌های سلامتی جدید، نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی می بند 4 محسوب می‌شود.

سرانجام جدیدترین عضو از محبوب‌ترین دست‌بند تناسب‌اندام هوشمند دنیا به‌دست تحریریه زومیت رسید. تا ‌امروز، شیائومی پنج نسل از خانواده می‌بند را معرفی کرده است که آخرین آن‌ها می بند ۵ شیائومی (Xiaomi Mi Band 5) درمقایسه‌با مدل پیشین، می بند ۴، تفاوت‌های عمده‌ای به‌خود می‌بیند و باکیفیت‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. اگر می ‌بند ۵ شیائومی را نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی می ‌بند 4 بنامیم، بی‌راه نگفته‌ایم؛‌ چراکه اگر اختلاف ۰٫۲ اینچی نمایشگر را در نظر نگیریم، تشخیص آن‌ها از یکدیگر بسیار دشوار خواهد بود. باوجوداین، تغییرات ظاهری می‌بند ۵ به نمایشگر آن محدود نمی‌شود. برای مثال، در پنل جلویی شیشه‌ی 2.5D را شاهد هستیم که پیش‌تر مشابه آن را در نسل سوم دیده بودیم.

پیش از مطالعه‌ی بررسی عمیق زومیت از این گجت، برای آشنایی بیشتر با شیائومی می‌ بند ۵، می‌توانید ویدئو نگاه نزدیک زومیت را تماشا کنید:

طراحی و صفحه‌نمایش

شیائومی می‌بند ۵ شباهت‌های بسیاری با نسل پیشین دارد؛ اما بهبود‌های چشمگیری در طراحی و کیفیت ساخت به‌خود می‌بیند. برای نمونه، ابعاد کلی دست‌بند درمقایسه‌با نسل پیشین چند میلی‌متر بزرگ‌تر شده است. به‌طور کلی تا پیش از اینکه اطرافیان نمایشگر را نبینند، احتمالا متوجه نخواهند شد که شما می‌بند ۵ به‌دست کرده‌اید. متأسفانه براثر اختلاف در ابعاد دستگاه، بندهای نسل پیشین با می بند ۵ سازگار نیستند.

بررسی می بند 5

در نگاه نخست، متوجه بهبود نمایشگر در‌مقایسه‌با ‌می‌ بند ۴ خواهید شد. می بند ۴ نمایشگری ۰/۹۵ اینچی دارد؛ درحالی‌که اکنون نسل پنجم از نمایشگر ۱٫۱ اینچ با رزولوشن ۲۹۴ در ۱۲۶ پیکسل بهره می‌برد. با وجود حاشیه‌های کمتر، دست‌بند فضای بیشتری (درحدود ۱۲ خط متن درمقایسه‌با ۱۰ خط در نسل قبل) برای گنجاندن اطلاعات در خود دارد. روی کاغذ، صفحه‌نمایش دست‌بند ۲۰ درصد بزرگ‌تر از نسل قبل شده است. رنگ‌ها باتوجه‌به صفحه‌نمایش AMOLED جذابیت بیشتری دارند و عمق رنگ مشکی هم باتوجه‌به سازوکار چنین پنل‌هایی، عالی ارزیابی می‌شود.

بررسی می بند 5

روشنایی نمایشگر می بند ۵ با بهبودی چشمگیر اکنون به عدد ۴۵۰ نیت رسیده است که‌ تأثیر مستقیمی بر عملکرد دست‌بند زیر نور خورشید می‌گذارد. نمایشگر با شدت روشنایی حداکثری بسیار پرنور و شفاف به‌نظر می‌آید؛ اما در فضای داخلی، نور زیاد کمی آزاردهنده می‌شود؛ چراکه می بند ۵ حسگری برای تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر ندارد و باید بسته به محیط، روشنایی را به‌‌صورت دستی تنظیم کنید‌؛ البته قابلیت Night Mode می‌تواند اندکی از شدت فشار وارد به چشمان کاربر در محیط‌های تاریک بکاهد.

بررسی می بند 5
بررسی می بند 5

در قسمت پشتی دستگاه، حسگر اپتیکال ضربان قلب و پین‌های اتصال شارژر و لوگو شرکت شیائومی به‌چشم می‌خورد، علاوه‌براین، می بند ۵ از حسگر شتاب‌سنج و حسگر فشارسنج (بارومتر) و حسگر ژیروسکوپ بهره‌مند است. شارژر دستگاه تفاوت فاحشی با شارژرهای پیشین دارد؛ چراکه شارژر مغناطیسی جدید می ‌بند ۵ بدون جداکردن بند به پشت دستگاه متصل می‌شود.

بررسی می بند 5

در نسل‌های قبلی، برای شارژ دستگاه مجبور بودیم بدنه‌ی می ‌بند را از دست‌بند جدا کنیم؛ اما خوشبختانه این مشکل در می بند ۵ کاملا برطرف شده است. با استفاده از شارژر می‌ بند ۵، می‌توان می ‌بند ۴ را نیز شارژ کرد؛ اما به‌دلیل فقدان خاصیت مغناطیسی، شارژر به بدنه متصل نخواهد شد. مدت‌زمان لازم برای شارژ کامل Mi Band 5 به دو ساعت می‌رسد. در حالت کلی باتوجه‌به ابعاد بزرگ‌تر می ‌بند 5، امکان استفاده از لوازم جانبی نسل‌های قبلی، نظیر بندها در نسل پنجم فراهم نیست.

نرم‌افزار

می بند ۵ برای راه‌اندازی اولیه به جفت‌شدن با نرم‌افزار Mi Fit شیائومی ازطریق بلوتوث نیاز دارد که برای اندروید و آی‌اواس دردسترس است. با استفاده از اپلیکیشن می‌فیت، می‌توانید عملکرد خود در فعالیت‌های ورزشی مختلف، اعم از بدمینتون و بسکتبال و پینگ‌پنگ را بررسی کنید. افزون‌براین، امکان ثبت فعالیتی خاص نیز وجود دارد تا دست‌بند بتواند سلامت شما و میزان مصرف کالری حین انجام آن را پایش کند.

بررسی می بند 5

صفحه‌ی اصلی می ‌بند 5 تاریخ و ساعت و اطلاعات دیگری همچون تعداد قدم‌های روزانه و ضربان قلب را نمایش می‌دهد. برای رفتن به صفحات دیگر همچون صفحه‌ی تمرین‌های ورزشی، اندازه‌گیری ضربان قلب، استرس، اعلان‌های دریافتی و سایر امکانات می ‌بند به‌سادگی از سوایپ به سمت بالا و پایین و برای بازگشت به صفحات قبلی، از سوایپ از سمت چپ به راست می‌توانید استفاده کنید. دکمه‌ی لمسی دایره‌ای‌شکل پایین نمایشگر هم برای بازگشت به صفحه‌ی قبل یا روشن‌کردن دست‌بند به‌کار می‌رود. اگر در صفحه‌ی اصلی باشید، با سوایپ به سمت چپ و راست می‌توانید از ویجت‌ها به‌راحتی استفاده کنید. امکان شخصی‌سازی ویجت‌ها یا اضافه‌ و حذف کردن آن‌ها در منو تنظیمات وجود دارد.

بررسی می بند 5

چیدمان صفحات Mi Band 5 به‌سادگی در نرم‌افزار می فیت شخصی‌سازی می‌شوند و بیش از ۱۰۰ واچ‌فیس در نرم‌افزار برای شخصی‌سازی بهتر ظاهر دست‌بند دردسترس قرار دارد. واچ‌فیس‌های متحرک جدید برگرفته از شخصیت‌های سریالی و انیمیشن محبوب مانند Neon Genesis Evangelion ،Case Closed ،Hatsune Miku و SpongeBob SquarePants یکی از جذابیت‌های بصری دست‌بند شیائومی به‌حساب می‌آید. درکنار واچ‌فیس‌های پیش‌فرض، همواره توسعه‌دهندگان می‌توانند برای می ‌بند اپلیکیشن‌های گوناگونی توسعه دهند تا امکان استفاده از واچ‌فیس‌های متنوع‌تری فراهم باشد.

بررسی می بند 5

در نرم‌افزار می بند 5، ابزارهای کاربردی‌ همانند تایمر، کرنومتر، ریموت شاتر دوربین، کنترل پخش موسیقی و قابلیت Find Device برای پخش صدای بلند بوق از گوشی وجود دارد. قابلیت Do Not Disturb یا به‌اختصار DDN نیز در منو وجود دارد تا به‌کمک آن از دست ویبره و اعلانیه‌های پی‌در‌پی خلاص شوید.

بررسی می بند 5

می ‌بند 5 اسپیکری برای پخش صدا ندارد؛ اما برای آگاه‌سازی کاربر، از ویبره‌ای نسبتا قدرتمند بهره می‌گیرد که حس ناخوشایندی به شخص انتقال نمی‌دهد. ابزار کنترل پخش موسیقی به شما امکان پخش و مکث موسیقی یا رفتن به قطعه‌ی بعدی و قبلی یا تنظیم صدای پخش موسیقی از گوشی را می‌دهد؛ اما باتوجه‌به ریزبودن دکمه‌ها، امکان استفاده از این ویژگی چندان آسان نیست.

نسل پنجم دست‌بند سلامت شیائومی امکان دریافت اعلان‌ها و تماس‌های ورودی گوشی همراه شما را در خود دارد؛ اما باتوجه‌به ماهیت دست‌بند، امکان پاسخ‌دادن به تماس یا پیام‌های دریافتی فراهم نیست. بدین‌‌ترتیب، کاربر فقط می‌تواند تماس را رد یا بی‌صدا کند.

بررسی می بند 5
بررسی می بند 5

می بند 5 به‌لطف ابعاد بزرگ نمایشگرش در‌مقایسه‌ با رقبا می‌تواند تعداد نویسه‌های بیشتری را در اعلان‌ها نمایش دهد. برای مثال، در یک پیام واتساپ یا پیام کوتاه تمام نویسه‌های پیام نمایش داده می‌شود. مشابه نسل قبل، پشتیبانی از زبان‌ فارسی در می‌بند وجود ندارد و حروف به‌صورت جدا از هم و برعکس نمایش داده می‌شوند. این وضعیت بهتر از دسبتندهای سابق شیائومی است که نویسه‌ها را به‌صورت مستطیل نمایش می‌دادند؛ اما امیدواریم در می ‌بند ۶ یا به‌صورت به‌روزرسانی برای می ‌بند ۵ این مشکل کاملا حل شود.

سلامتی

می ‌بند ۵ در دسته‌ی دست‌بندهای سلامتی جای می‌گیرد و ویژگی‌های سلامتی این دسته توجه ویژه‌ای را می‌طلبد؛ چراکه نتایج به‌دست‌آمده از آن‌ها می‌تواند در زندگی‌مان تأثیرگذار باشد. می بند ۵ با وجود برچسب قیمتی اقتصادی‌اش، ویژگی‌های سلامتی جالبی دارد که درادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بررسی می بند 5

از می بند ۵ به‌طور مستقل می‌توان برای فعالیت‌های ورزشی استفاده کرد؛ اما به‌دلیل فقدان GPS داخلی دیگر نمی‌توان از حالت‌های ورزشی مثل دوچرخه‌سواری یا دویدن در فضای باز استفاده کرد؛ چراکه چنین فعالیت‌هایی به GPS برای محاسبه‌ی مسافت طی‌شده نیاز دارند. برای بهره‌مندی از تمام ویژگی‌های این دست‌بند، باید به اپلیکیشن می فیت متصل بود.

بررسی می بند 5

می بند ۵ درزمینه‌ی پایش میزان خواب از الگوریتم مشابه فیت‌بیت‌های گوگل استفاده می‌کند و می‌تواند به‌صورت خودکار خواب شما را به‌همراه داده‌هایی نظیر ضربان قلب و تشخیص حرکات در طول خواب و میزان خواب عمیق و سبک را بسنجد. شیائومی می‌گوید با کمک چنین داده‌هایی و پردازش الگوی خواب می‌توان کیفیت خواب را به‌دقت سنجید و امکان بهبود کیفیت خواب کاربر را فراهم آورد. در بررسی‌های زومیت، درحالی‌که دو دست‌بند آنر بند ۵ و می‌ بند ۵ را در دست داشتیم، پس از بیداری ناگهانی و سپس خوابیدن مجدد، می‌ بند ۵ این بیداری را لحاظ نکرد؛ اما آنر بند آن را ثبت کرد. می ‌بند ۵ همانند نسل‌های پیشین، می‌تواند ضربان قلب را به‌صورت ۲۴ ساعته و براساس تنظیماتی بسنجد که کاربر برای دوره‌های اندازه‌گیری ضربان تعیین می‌کند. این ویژگی که به فعالیت همیشگی حسگر اپتیکال ضربان‌سنج در دوره‌های زمانی مشخصی منجر می‌شود، مصرف باتری را به‌طرز محسوسی افزایش می‌دهد.

بررسی می بند 5

برخلاف انتظار، تفاوت‌ بین نسخه‌ی گلوبال و چین زیاد است. علاوه‌بر فقدان دستیار صوتی (XiaoAI) و NFC، از حسگر سنجش سطح اکسیژن خون در نسخه‌ی گلوبال می بند ۵ نیز خبری نیست؛ البته می‌توان نسخه‌ی NFC می بند ۵ را به‌سختی در بازار کشورمان هم پیدا کرد.

بررسی می بند 5
بررسی می بند 5

درحالی‌که می‌ بند ۴ تنها از ۶ حالت ورزشی پشتیبانی می‌کند، می بند ۵ با ۱۱ حالت ورزشی سازگار است. علاوه‌بر‌این، افزایش کیفیت پایش حرکات را نیز در نسخه‌ی جدید می‌ بند شاهد هستیم. برای پایش وضعیت ورزشی در استخر هم با وجود استاندارد 5ATM (همانند می ‌بند ۴) می‌توان بدون نگرانی در استخر شنا کرد و به حمام رفت.

حالت‌های ورزشی می ‌بند ۵ به‌شرح زیر است:

دو خارجیتردمیلدوچرخه‌سواری آزاددوچرخه سالنیپیاده‌رویتمرین الپتیکالدستگاه قایق‌رانییوگاطناب‌زنیشنا استخرتمرین آزاد

پارامتر جدیدی که در می ‌بند ۵ شاهدش هستیم، ‌PAI یا Personal Activity Index به‌معنی شاخص فعالیت شخصی است که صرفا برای تشویق افراد به فعالیت و کسب رتبه و امتیاز بیشتر مربوط می‌شود. به‌موجب این قابلیت می بند ۵ براساس ضربان قلب و فعالیت‌های روزانه‌تان امتیازی برای شما در نظر می‌گیرد که در بازه‌های ۱۰۰ هفته‌ای جمع‌آوری و بررسی می‌شود.

بررسی می بند 5

قابلیت ویژه‌ای که برای بانوان در می ‌بند ۵ در نظر گرفته ‌شده، امکان ثبت و بررسی وضعیت قاعدگی است؛ بدین‌صورت که با جمع‌آوری داده‌های مربوط به سیکل قاعدگی و تخمک‌گذاری و تجمیع آن با وضعیت استرس می‌تواند نتایج جالب و پیشنهادهایی برای کاهش استرس در این دوران ارائه دهد. می‌ بند 5 بخش مخصوصی در منو اصلی ساعت به‌عنوان تمرین تنفس دارد تا از یک تا پنج دقیقه تمرین تنفس برای آرامش ذهن و بدن ارائه دهد.

باتری

درزمینه‌ی شارژدهی و عمر باتری، بهبود چشمگیری را شاهد نیستیم. ظرفیت باتری می ‌بند ۵ با کاهش ۱۰ میلی‌آمپرساعتی درمقایسه‌با نسل پیشین خود، اکنون ظرفیتی برابر با ۱۲۵ میلی‌آمپرساعت دارد؛ موضوعی که باتوجه‌به بزرگ‌ترشدن نمایشگر می‌تواند درنهایت به کاهش شارژدهی بینجامد.

بررسی می بند 5

در بررسی‌های ما، در مدت پنج روز با دریافت اعلان‌های گوشی و پایش مداوم ضربان قلب و وضعیت خواب شارژ باتری تقریبا به ۵۰ درصد کاهش یافت و در‌نهایت حداکثر ۱۰ روز دوام آورد؛ اما با استفاده‌ی حداقلی از ویژگی‌های دست‌بند و دریافت‌نکردن اعلان‌ها، Mi Band 5 می‌تواند حداکثر تا دو هفته شما را همراهی کند.

جمع بندی

دست‌بندهای سلامت شیائومی گجت‌های جذاب و مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند؛ اما به‌طرز عجیبی در داخل کشورمان باتوجه‌به قیمت دلاری‌شان، برچسب قیمتی گرانی دارند؛ موضوعی که می‌تواند این گجت جذاب را از سبد خرید بسیاری از کاربران مشتاق خارج کند. قیمت دست بند هوشمند شیائومی می بند ۵ معادل ۱۸۹ یوآن (۲۶ دلار) برای مدل استاندارد و ۲۲۹ یوآن (۳۰ دلار) برای مدل NFC اعلام شده است.

بررسی می بند 5

می بند ۵ باتوجه‌‌به بهبودهایی ازجمله طراحی شکیل‌تر، جنس بدنه‌ی مطلوب‌، نمایشگر بزرگ‌تر و ویژگی‌های نرم‌افزاری بهبودیافته‌ گزینه‌ی مناسبی برای خرید است؛ اما کاربران می ‌بند ۴ باید کمی تأمل کنند و از خود بپرسند: آیا می ‌بند ۵ باتوجه‌‌به عمر باتری کمتر و وضعیت ارزی ایران، ارزش خرید دارد یا خیر؟

می بند ۵ را فروشگاه اینترنتی دارسو برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی می‌بند ۵ شیائومی چیست؟

نکات مثبت

صفحه‌نمایش بزرگ و رنگ‌های جذابحالت‌های تمرینی جدید و بهبود عملکرد در پایش‌های سلامتیشارژر آهن‌ربایی جدیدتنوع واچ‌فیس‌ها و بندهای قابل‌تهیه در بازار

نکات منفی

عمر باتری کمترفقدان NFC و دستیار صوتی و حسگر پایش سطح اکسیژن خون (در نسخه‌ی گلوبال)ناسازگاری با زبان فارسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)