نزدیک به سه هزار میلیارد تومان برای اشتغال خرد سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است


نزدیک به سه هزار میلیارد تومان برای اشتغال خرد سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است

زاهدان- ایرنا- دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری و سخنگوی دولت گفت: 2 هزارو 725 میلیارد تومان در اواخر دولت یازدهم و دوازدهم برای اشتغال خرد سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

علی ربیعی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما در زاهدان اظهار داشت: اشتغال خرد و متوسط جزو اهداف دولت بوده که در سیستان و بلوچستان دنبال شده و هم اینک مرحله پنجم اشتغال روستایی ابلاغ شده و در مراحل قبل و این مرحله استان سیستان و بلوچستان در اولویت قرار گرفته و امسال ۲۰۶ میلیارد تومان برای مرحله پنجم درنظر گرفته شده و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز صندوق کارآفرینی امید در این مدت با وام چهار درصد تزریق کرده است.

وی گفت: باید بیشتر از اینها بر روی اشتغال خرد کار انجام شود و کارهای عمرانی و کلان منطقه، بزرگراه، جاده های زمینی، راه آهن و پروژه های بزرگ بندر شهید بهشتی همه اشتغالزایی درازمدت دارد که نیازمند آن هستیم تا در کوتاه مدت نیز به مسائل اشتغال منطقه رسیدگی شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: هم اینک جریانی با عنوان طرح های بزرگ و کوچک از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان از پرورش طیور و ماهی گرفته تا صنایع پوشاک و غیره راه افتاده و کار بر روی محصولات مختلف کشاورزی، معدنی، صنعتی و تجاری این منطقه برنامه ریزی خاصی صورت گرفته بطوریکه با وجود تولید گسترده خرما در این استان مردم از بسته بندی این محصول نفع و سودی نمی برند که بایستی وام ها را به این سمت هدایت کرده تا هم مشاغل جانبی منطقه افزایش یابد و هم سود بیشتر در جیب مردم بویژه کشاورزان برود.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات دیگر مقابله با آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی و ایجاد تسهیل‌گری در مناطق مختلف استان بود که بخوبی ساماندهی شد و زنان سرپرست خانوار و معتادینی که ترک کردند می توانند وام های ارزان قیمت دریافت کنند که اکنون این افراد تعدادی در خانه و تعدادی در محیط کار مشغول فعالیت هستند که خوشبختانه ماهیانه حدود ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان درآمد دارند.

دکتر ربیعی ادامه داد: باید در بحث آسیب های اجتماعی کمک کنیم زنان سرپرست خانوار و افراد در معرض آسیب با شغل های تعریف شده مشکلاتشان را برطرف کنند.

وی گفت: اقدام خوب دیگر با همکاری استاندار سیستان و بلوچستان راه اندازی بازار محصولات در استان است که در تلاشیم به بازارهای ملی وصل شود و زنجیره کردن تولیدات سیستان و بلوچستان با بازارهای ملی سیاستی است که باید به طور جدی تر دنبال شود.

سخنگوی دولت افزود: هم اینک برای مسکن روستایی و حاشیه نشینی وام های خوبی پرداخت می شود و مبلغی را فرد و بخشی را دولت مشارکت می کند و عوارض نیز دریافت نمی شود که این اقدامات برای نو کردن چهره حاشیه نشینی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: برای بحث مسکن ملی در سراسر کشور تقریبا یک قانون اجرا می شود و باید بررسی لازم صورت گیرد که در صورت نیاز سیستان و بلوچستان به طور خاص دیده شود.

ربیعی اظهار داشت: مسکن حمایتی نیز در این استان بخوبی پیش رفته و ساخت مسکن ناشی از سیل نیز عدد بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و حدود ۷۰ هزار مسکن یا تحویل داده شده و یا در حال تحویل است که اینها به غیر از طرح ملی مسکن است.

وی گفت: سیاست دولت این بوده تا برای زدودن چهره فقر در مناطق محروم زیرساخت ها را گسترش دهد که برای سیستان و بلوچستان کارها بر همین اساس پیش رفته و اقدامات زیرساختی بزرگ با سرمایه های بزرگی در استان دنبال می شود که آثار خود را در میان مدت خواهد گذاشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: طرح آمایش سرزمین سیستان و بلوچستان به پایان رسیده و در این طرح اولویت در بحث آب است که هم سلامت را تضمین و امنیت غذایی را تامین می کند و هم نیاز اولیه بشر است.

وی ادامه داد: در زمینه آب در سیستان و بلوچستان طرح های متعددی از آبیاری نوین که با این روش مزارع زیادی در شمال استان زیرکشت رفت تا شیرین کردن آب که یکی از پروژه هایی است که در این استان در حال انجام است و دنبال می شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان هم اینک آب آشامیدنی و لوله کشی دارند و خشکسالی باعث خشکی و کاهش سفره های آب شده بود که با بارندگی و آبگیری صورت گرفته این روستاها نیز آبدار شدند و تعدادی روستا داریم که در تضمین دولت بوده تا با تانکر آبرسانی شوند و هم اینک به طور ۱۰۰درصد این اقدام انجام می شود که البته ممکن است نقصی باشد اما به فوریت برطرف می شود.

وی گفت: هوتک ها برای مصرف انسانی نیست، در این قبیل روستاها تانکر نصب شده و حتی خریدن تانکر برای استان از ۲ سال گذشته در حال انجام است زیرا بنای دولت انتقال آب آشامیدنی همراه با تانکر برای روستاهای فاقد آب است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری و سخنگوی دولت افزود: در بعضی مناطق نوع مصرف و فرهنگ مصرف منطقه است که باید آنجا هم نظارت شود و بعضی اتفاقات ناشی از سیاست های دولت نیست.

وی بیان کرد: آب، گاز و برق استراتژی اساسی دولت است و خوشبختانه علمک گاز تا پشت درب خانه حاشیه نشینان رفته و گازرسانی بخوبی انجام شده و برای اینکه گازرسانی سریعتر صورت گیرد برای تعدای وانت و کشانه(خودروی حمل) تضمین اعتبار شده و از وام صندوق کارآفرینی امید ۲۰ دستگاه کشنده ویژه گاز برای استان تامین شده است.

ربیعی ادامه داد: براساس تصمیم هیئت وزیران صندوق کارآفرینی امید به یک نهاد توسعه ای اشتغال خرد و کوچک تبدیل شده و اشتغال های متوسط و کوچک را دربر می گیرد.

وی گفت: این صندوق در اشتغال روستایی در سال های اول رقم ۱۵ درصدی داشت که به علت عملکرد بسیار خوب سهم آن به ۴۰ درصد از مجموعه پول اشتغال روستایی و ارزی که مقام معظم رهبری دستور دادند افزایش یافت و دیوان محاسبات گزارشی را نسبت به اشتغال روستایی تهیه کرده که سهم صندوق انحراف کمی داشته و براساس اساسنامه این صندوق یک نهاد توسعهای و زیرمجموعه آن یک صندوق قرض الحسنه تشکیل می شود و برای نوسازی ناوگان، صندوق وام می دهد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دست صندوق برای کارهای توسعه ای باز است، افزود: نهاد تخصصی توسعه اشتغال کوچک و خرد در کشور نداشتیم و صندوق با تجاربی که دارد به عنوان نهاد تخصصی در این زمینه عمل خواهد کرد.

ربیعی سخنگوی دولت روز سه شنبه در سفر به زاهدان علاوه بر شرکت در نشست شوراهای اطلاع رسانی و هماهنگی روابط عمومی ها و حضور در جلسه سازمانهای مردم نهاد و نشست خبری با رسانه ها، با حضور در گلزار شهدای زاهدان با ذکر فاتحه و غبارروبی مزار به ساحت مقدس شهدا ادای احترام کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری بعداز ظهر امروز ضمن بازدید از چند واحد تولیدی و افتتاح دو طرح تولیدی در شهرک صنعتی زاهدان، در جمع خانواده شهدای مبارزه با موادمخدر در سرسرای اجتماعات استانداری حضور یافت و با این عزیزان دیدار و گفت وگو کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته