بسیج یک رویکرد برای اداره کشور‌ها در شرایط بحرانی است/ کسی را مقیدتر از رهبر انقلاب ندیدم


بسیج یک رویکرد برای اداره کشور‌ها در شرایط بحرانی است/ کسی را مقیدتر از رهبر انقلاب ندیدم

نمکی گفت: بسیج، یک سازمان نیست بلکه یک رویکرد و روش برای اداره کشور‌ها در شرایط بسیار سخت و بحرانی است.

بسیج یک رویکرد برای اداره کشور‌ها در شرایط بحرانی است/ کسی را مقیدتر از رهبر انقلاب ندیدم

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش و پزشکی در نشست هیات اندیشه ورز سازمان بسیج جامعه پزشکی که در مجتمع فرهنگی ولیعصر (عج) تهران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هفته بزرگداشت دفاع مقدس، اظهار کرد: بسیج، یک سازمان نیست بلکه یک رویکرد و روش برای اداره کشور‌ها در شرایط بسیار سخت و بحرانی اس. اولین نیازمندی بسیجی شدن، پاکیزگی است و نمی‌شود هر کسی را زیر بیرقی برد که جایگاه پاکیزگان و صدیقان تاریخ یک مملکت و نظام است.

نمکی افزود: یکی از برنامه‌های ما دراین چند سال، ریشه کنی فلج اطفال در کشور بود و راهی جز روش بسیجی پیدا نکردیم براین اساس از ظرفیت ارزشمند بسیج برای ریشه کنی فلج اطفال استفاده کردیم.

او ادامه داد: برای اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون هم از کمک بسیجی‌ها استفاده کردیم. قرار بود ۵۰ درصد از جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال که حدود ۲۰ میلیون را پایش کنیم، اما فشارخون بیش از ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر پایش شد و در این بین، دو میلیون و ۷۰۰ هزار مورد فشارخون بالا را در کشور شناسایی کنیم و اهمیت شناسایی این تعداد بیمار وقتی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم سالانه ۹۷ هزار مورد از مرگ مردم ایران به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن است.

کسی را مقیدتر از رهبر انقلاب ندیدم

وزیر بهداشت بیان کرد: از بسیجی‌ها انتظار است که در رعایت آنچه به نفع نظام و انقلاب اسلامی است همیشه پیشگام باشند و یکی از این موارد، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. در کشور کسی را مقیدتر از رهبر معظم انقلاب ندیدم و رفتار این بزرگمرد نسبت به اجرای دستورالعمل‌ها و حمایت از آنها را هر روز در روزنگار کرونا می‌نویسم. بنابراین تقاضای ما این است دوستانی که خودشان را سربازان صدیق و جان بر کف مقام معظم رهبری می‌دانند، در این ایام به ما کمک کنند تا ویترین خوب رعایتی حمایتی از دستورالعمل‌ها داشته باشیم.

برای مدیریت کرونا، کار را منطبق با شیوه بسیجی آغاز کردیم

نمکی تاکید کرد: برای مدیریت کرونا، کار را منطبق با شیوه بسیجی شروع کردیم. پول، تجهیزات، تعداد زیاد کادر بهداشتی و درمانی و تخت بیمارستانی به تنهایی هجمه سنگین ویروس کرونا را مهار نکرد بلکه شیوه خردمندانه مبتنی بر حرکت بسیجی برای مقابله با حمله ویروس به ما کمک کرد.

او گفت: آمریکا و اروپا در بدترین شرایط، ۶ تا ۷ برابر ایران، امکانات زیرساختی دارند. نسبت تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت در فرانسه حدود ۷ و در ایران در بهترین شرایط ۱.۶ است و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در این کشور حداقل ۳ برابر ایران است، اما دیدید که تا هجمه به آمریکا و اروپا نرسیده بود، چه هجمه سنگین تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران راه انداختند و وقتی هجمه ویروس به آن‌ها رسید، تازه فهمیدند که چقدر درمانده و آواره هستند.

تبعه افغانستان بدون کارت را رایگان درمان کردیم

وزیر بهداشت ادامه داد: در این بحران، آمریکا فقط برای بخش سلامت ۱۱۱ میلیارد دلار و انگلیس ۲۲ میلیارد پوند هزینه کردند، اما در ایران از یک میلیارد دلاری که با دستور مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شد، تا امروز ۲۷ درصد آن را گرفته ایم. اداره چنین کشوری در اوج تحریم در شرایط کرونا که حتی یک بیمار پشت درب هیچ بیمارستانی آواره نشد، سخت و دشوار است.

نمکی افزود: خیلی‌ها به دنبال این بودند که در استان‌های مرزی مانند خوزستان، کردستان و کرمانشاه در گرداب کرونا گرفتار شویم و آن‌ها بگویند که ایران به قومیت‌ها و گروه‌های مختلف رسیدگی نکردند، اما با لطف خدا، یک بیمار پشت درب هیچ بیمارستانی در کشور آواره نشد و هیچ سالمندی را از زیر دستگاه‌های تنفسی خارج نکردیم تا جوانان به جای آن‌ها بستری شوند و هیچ فردی را به دلیل بی بضاعتی اقتصادی، رها نکردیم. هزاران افاغنه بدون کارت را در کشور رایگان درمان کردیم و این اتفاق در هیچ کجای دنیا رخ نداد.

او ادامه داد: اگر در مقابل هجمه ویروس کرونا، دفاع جانانه شد به این دلیل بود که از شیوه جهادی و بسیجی برای مدیریت کرونا استفاده کردیم و در مرحله بعد خودمان را برای حمله آماده کردیم. با کمک بیش ۲۴۰ هزار بسیجی، طرح بسیج ملی مقابله با کرونا را در کشور راه انداختیم و این کار بسیار بزرگ ملی را با هدف شناسایی زودهنگام و بیماریابی فعال، بیماران دنبال کردیم و در اردیبهشت به عدد ۳۴ مرگ روزانه رسیدیم، اما ناکامی‌ها و گرفتاری‌هایی هم داریم.

همه مشکلات مربوط به خارج از کشور نیست

وزیر بهداشت گفت: یک ضلع مثلث از کار ما لنگ است برخی از کم لطفی‌های داخلی را موجب مظلومیت و محرومیت تیم فعال وزارت بهداشت می‌دانیم و همه مشکلات، مربوط به خارج از کشور نیست بلکه در درون کشور هم در مواردی، تنها ماندیم و حمایت خوبی نشدیم.

نمکی افزود: سال ۹۷ حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی گرفتیم، اما در سال ۹۸ با وجود سیلاب‌های گسترده ابتدای سال، آنفلوانزای H۱N۱، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به سه و نیم میلیون زائر اربعین و ۹۰ هزار زائر افغانستانی و پاکستانی و کرونا، توانستیم حداقل ۶۰۰ میلیون دلار، صرفه جویی ارزی کنیم و در این مدت ۶ هزار تخت بیمارستانی جدید هم در کشور راه اندازی کردیم که آن‌ها هم البته ارزبری دارد.

او ادامه داد: امسال بدون در نظر گرفتن کرونا، هدف ما صرفه جویی ۲۰ درصدی در ارزبری دارو و تجهیزات پزشکی بود. اگر برای هر شهروند ایرانی می‌خواستیم ۵ دلار در نظر بگیریم، باید ۴۰۰ میلیون دلار ارز می‌گرفتیم که تا این لحظه دریافتی نداشته ایم.

وزیر بهداشت بیان کرد: تخصیص دو و نیم میلیارد دلار مصوب دارو و تجهیزات پزشکی تا کنون ۹۰۰ میلیون دلار هم نگرفته ایم.

از هیچ تلاشی برای اجرای سیاست‌های جمعیتی، دریغ نکردیم

او افزود: در زمینه بحث جمعیت و پیگیری سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اقدامات خوبی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته است، مانند راه اندازی مراکز درمان ناباروری، پوشش بیمه دارو‌های گرانقیمت ناباروری، اصلاح دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های سقط جنین و مراقبت از زنان باردار.

وزیر بهداشت ادامه داد: از هیچ تلاشی برای اجرای سیاست‌های جمعیتی، دریغ نکردیم، اما مسئله جمعیت شامل رشد یا کاهش جمعیت، چندبعدی است. وقتی شعار کاهش جمعیت و کاهش رشد جمعیت را می‌دهید اولین گیرنده پیام، افراد مرفه جامعه هستند و وقتی شعار رشد جمعیت با انگیزه‌های اقتصادی می‌دهید، اولین گیرنده پیام، اقشار ضعیف هستند. اگر نظام متوجه این پدیده مهم نشود، شاخص‌هایی مانند مرگ و میر کودکان، نوزادان و مادران باردار که به زحمت توانستیم در عرصه جهانی به حد مطلوب برسانیم به خطر می‌افتند.

او تاکید کرد: وزارت بهداشت نمی‌تواند سپر همه مسائل مربوط به جمعیت باشد. جمعیت یک بحث چندوجهی و چند بعدی است که حل این مسئله نیازمند یک مشارکت گسترده بین بخشی است و تا مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حل نشود، نمی‌توان انتظار داشت که جمعیت رشد قابل قبولی کند.

وزیر بهداشت یادآوری کرد: باید استادان و دانشجویان را برای ماندگاری در کشور و خدمت به مردم، نوازش کنیم. باید رویکرد‌های مان را تغییر دهیم و چتر حمایت مان را بر گروه‌های بیشتری باز کنیم و آغوش مان را برای افرادی که با ما اختلاف سلیقه دارند، بیشتر باز کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا