سرمایه‌گذاری بیش از 230 میلیون یورویی در معادن آذربایجان‌شرقی


سرمایه‌گذاری بیش از 230 میلیون یورویی در معادن آذربایجان‌شرقی

تبریز - ایرنا - شاخص‌های معدن و صنایع معدنی آذربایجان‌شرقی در هفت سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده، به گونه‌ای که تنها در بخش راه‌اندازی واحدهای جدید معدنی برای استخراج مس و طلا در این استان بیش از 230 میلیون یورو اعتبار ارزی و بیش از 650 میلیارد تومان اعتبار ریالی سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش ایرنا، بخش معدن آذربایجان شرقی با بیش از ۸.۶ میلیارد تن ذخایر شناخته شده، رتبه نخست کشور را دارد و در هفت سال گذشته در سایه سرمایه گذاری های انجام شده بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی در این حوزه راهبردی و دارای ارزش افزوده در سطح استان ایجاد شده است.

هر چند دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خود در سال ۱۳۹۲ تا به امروز طرح های متعددی را برای توسعه و رونق بخش معدن آذربایجان شرقی اجرا کرده است، اما بدون شک بهره برداری از فاز دوم تغلیط معدن مس سونگون با سرمایه گذاری ۹۵ میلیون یورویی و ۲۴۷ میلیارد تومانی از شاخص ترین آنها بوده است.

در این مدت همچنین در مجموع حدود ۱۴۰ ملیارد تومان اعتبار ریالی و ۵۷ میلیون یورو اعتبار ارزی برای اجرای طرح تولید مس کاتدی به عنوان مطالبه اصلی مردم و مسوولان آذربایجان شرقی در مجتمع معدن مس سونگون هزینه شده است.

بهره برداری از کارخانه تولید کنسانتره معدن مس انجرد با سرمایه گذاری ٣٠ میلیون یورویی و ٢٥٠ میلیارد تومانی بخش خصوصی از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی است و نمونه موفقی از ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری و مدیریت حوزه معدن در کشور محسوب می شود.

در هفت سال گذشته همچنین در معادن طلای آذربایجان شرقی نیز بیش از ۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است که رقم قابل توجهی در شرایط کنونی محسوب می شود و در صورت تشدید نظارت های زیست محیطی و شفافیت عملکرد پیمانکاران می تواند نویدبخش آینده ای روشن در بخش معدن استان باشد.

کارخانه آهک هیدراته اهر با ظرفیت تولید سالانه ۶۵ هزار تن آهک هیدراته و اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار توسط شرکت ملی مس ایران برای بهره برداری از آن در اواخر آبان ماه امسال، از دیگر طرح های مهم حوزه معدن آذربایجان شرقی است که ضمن اشتغالزایی ۱۳۰ نفری، نیاز ۵۰ هزار تنی مجتمع معدن مس سونگون به آهک هیدراته را نیز برطرف کرده و مازاد تولید آن نیز به مصرف صنایع دیگر می رسد.

سرمایه‌گذاری بیش از 230 میلیون یورویی در معادن آذربایجان‌شرقی نمایی از تاسیسات مجتمع معدن سونگون با 1.6 میلیارد تن ذخیره شناسایی شده

صدور ۲۰۷ پروانه اکتشاف معدن در هفت سال گذشته

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تعداد پروانه های اکتشاف صادر شده در سال ۹۲ و آغاز دولت تدبیر و امید در این استان ۱۷ مورد بود، می گوید: از آن موقع تا نیمه اول امسال نیز ۱۹۰ فقره پروانه دیگر صادر شده است.

حبیب امین زاده، اضافه می کند: تعداد گواهی کشف صادر شده در این استان نیز در ابتدای فعالیت دولت یازدهم ۳۹ مورد بود که این تعداد از سال ۹۳ تا نیمه اول امسال به ۲۰۲ مورد افزایش یافته است.

وی تعداد پروانه های بهره برداری صادر شده در سال ۱۳۹۲ شمسی را ۴۸ مورد اعلام و اظهار می کند: این تعداد طی سال ۹۳ تا نیمه اول سال ۹۹ به ۲۱۷ مورد رسید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به تلاش این سازمان برای رسیدگی به مشکلات واحدهای معدنی استان در جلسات کمیته فنی معدن در شهرستان ها، می گوید: در این جلسات در خصوص مشکلات، وضعیت و نحوه فعالیت واحدهای معدنی هر شهرستان تصمیم گیری می شود.

امین زاده، با انتقاد از برخی موارد غیرقانونی برای فروش پروانه های بهره برداری معادن در سطح استان، ادامه می دهد: باید در خصوص تمدید پروانه بهره برداری واحدهای معدنی سختگیری بیشتری انجام شود.

سرمایه‌گذاری بیش از 230 میلیون یورویی در معادن آذربایجان‌شرقی تصویری از استخراج معدن مس انجرد

افزایش ۲ برابری میزان استخراج سالیانه مس از معادن آذربایجان شرقی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز به ایرنا می گوید: در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید، میزان استخراج سالیانه مس از معادن این استان با افزایش ۲ برابری از ۷ میلیون به ۱۴ میلیون تن رسیده است.

مهرانگیز رحمانی، اضافه می کند: در این مدت با بهره برداری از فاز دوم تغلیظ مجتمع مس سونگون ظرفیت این مجتمع از ۱۵۰ هزار به ۳۰۰ هزار تن کنسانتره افزایش یافت و عملیات احداث فاز ۳ کنسانتره مس نیز برای افزایش ظرفیت آن به ۴۵۰ هزار تن آغاز شده است.

وی میزان ذخایر فلزی شناسایی شده از سال ۹۲ تا سال ۹۹ در آذربایجان شرقی را ۱۵۶ میلیون تن اعلام و اظهار می کند: میزان سرمایه گذاری ذخایر فلزی در این استان ۲۱ میلیارد تومان است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی می گوید: صدور پروانه بهره برداری تولید کنسانتره طلا برای شرکت «زر کاوان ارسباران» و صدور پروانه بهره برداری تولید شمش طلا برای شرکت «زرین داغ آستارگان» در سال ۹۶ از جمله مهمترین اقدامات شاخص حوزه معدن و صنایع معدنی استان است.

رحمانی، ادامه می دهد: در این مدت عملیات احداث واحد هیپ لچینگ ۳ هزار تن کاتد شرکت مس و احداث واحد آهک هیدراته در شهرستان اهر نیز آغاز شده است.

سرمایه‌گذاری بیش از 230 میلیون یورویی در معادن آذربایجان‌شرقی کارخانه آهک هیدراته اهر در مراحل پایانی ساخت است

معرفی ۱۲ هزار کیلومتر مربع مناطق امید بخش فلزی در آذربایجان شرقی

رییس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ۱۲ هزار کیلومتر مربع مناطق امید بخش فلزی در سطح استان معرفی شده است، می گوید: طی این مدت ۳۳ هزار کیلومتر مربع مواد معدنی فلزی نیز در سطح استان شناسایی و پی‌جویی شده است.

حسین عابدی، میزان تولید مواد معدنی استان در سال ۹۵ را ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرده و می افزاید: با افزایش فعالیت واحدهای معدنی استان این میزان در سال ۹۶ به ۲۳ میلیون تن رسید.

وی اظهار داشت: با ادامه فعالیت واحدهای معدنی استان میزان تولید مواد معدنی در سال ۹۷ به ۲۵ میلیون تن رسید ولی این میزان به علت بروز برخی مشکلات در سال ۹۸ به ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تن کاهش یافت.

رییس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی میزان تولید شمش طلا در شرکت زرین داغ آستارگان در سال ۹۶ را حدود ۱۳۸ کیلوگرم اعلام کرده و می گوید: این میزان در سال ۹۷ به حدود ۲۹۲ کیلوگرم، در سال ۹۸ به ۵۶۵ کیلوگرم و تا تیر سال ۹۹ به ۳۶۵ کیلوگرم با عیارهای مختلف رسیده است.

عابدی، ادامه می دهد: این شرکت در سال ۹۶ حدود ۴۳ کیلوگرم، در سال ۹۷ بیش از ۲۹۳ کیلوگرم و در سال ۹۸ نیز ۳۳ کیلوگرم شمش نقره با عیارهای مختلف تولید کرده است.

وی یادآوری می کند: شرکت زر کاوان ارسباران نیز در سال ۹۶ بیش از ۲۳۹ کیلوگرم کنسانتره طلا تولید کرده بود که این میزان در سال ۹۷ به بیش از ۴ هزار و ۵۱ کیلوگرم رسید.

عابدی، می افزاید: میزان تولید کنسانتره طلای این شرکت در سال ۹۸ به بیش از ۲ هزار و ۲۹۶ کیلوگرم و تا تیر ماه امسال به ۲۰۴.۵ کیلوگرم رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟