ادعای تازه آمریکا درباره تحریم ها علیه ایران


ادعای تازه آمریکا درباره تحریم ها علیه ایران

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد که برای بازگرداندن تحریم ها علیه تهران، نیازی به به اجماع در شورای امنیت نیست.

به گزارش جام نیوز، کلی کرفت، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در نامه ‌ای به عبدو آباری، رئیس شورای امنیت مدعی شد که برای بازگرداندن تحریم ‌های چند جانبه علیه تهران، نیازی به اجماع بین اعضای شورای امنیت نیست و آمریکا می ‌تواند طبق فرآیند تعریف ‌شده در بندهای ۱۱ الی ۱۵ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مصوب سال ۲۰۱۵ کلیه تحریم ‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پس از ۱۲ سال گفتگو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اعضای گروه ۱+۵، در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت به رأی گذاشته شد که با تصویب آن، هر شش قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای شده بود را ملغی کرد.

برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، کشوری با گرفتن قطعنامه‌های متعدد و تحریم‌های شدید اقتصادی، نظامی، نفتی و موارد مرتبط با کالاهایی با کاربرد دوگانه ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد، توانسته بدون حتی یک روز اجرای این قطعنامه‌ها - هر چند به طور مشروط - همه قطعنامه‌های قبلی را لغو و از ذیل فصل ۷ منشور خارج شود. در متن قطعنامه تصریح شده است که این یک تغییر بنیادین در رابطه ایران با شورای امنیت سازمان ملل است.

تروئیکای اروپایی(آلمان، فرانسه و انگلیس) چند روز پیش، در نامه به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرد که تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران فاقد اثر قانونی است و سه کشور اروپایی همچنان خود را به ادامه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد می‌دانند.

انگلیس، آلمان و فرانسه در این نامه‌ گفته‌اند که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب برجام، پس از تاریخ ۲۰ سپتامبر (30 شهریور) ادامه خواهد یافت.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر