عملیات والفجر 8 با اجرای یک رزم‌نمایش در تهران بازنمایی شد


عملیات والفجر 8 با اجرای یک رزم‌نمایش در تهران بازنمایی شد

تهران- ایرنا- همزمان با سالروز آغاز جنگ تحمیلی، عملیات آبی و خاکی والفجر ٨ دوران دفاع مقدس به صورت یک رزم‌نمایش در حاشیه دریاچه شهدای خلیج‌فارس تهران بازسازی شد و مردم از نزدیک با مجاهدت‌ها و نحوه پیروزی رزمندگان بر نیروهای بعثی آشنا شدند.

به گزارش ایرنا این رزم‌نمایش عصر روز دوشنبه همچون عملیات والفجر ۸ با رمز یا فاطمه الزهرا(س) آغاز شد و پس از آن عملیات با عبور موفقیت‌آمیز غواصان از یک مسیر مشخص کلید خورد و تیراندازی نمادین رزمندگان ایرانی و عراقی در محوطه پیچید.

جوان‌تر در این آیین که به همت شهرداری منطقه ۲۲ برگزار شد، از یک سو به سخنان و خاطره‌های پیشکسوتان دوران دفاع مقدس گوش فرا می‌دادند و از سوی دیگر نیز گوینده از طریق بلندگو بخش‌های مختلف این عملیات را تشریح می‌کرد.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران نیز در بخشی از این آیین، دفاع مقدس را یادآور ارزش‌های مهمی دانست و افزود: ملت ایران طی آن دوران در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های کشورمان مجاهدت کردند و هنوز هم در این مسیر گام بر می‌دارند.

عملیات والفجر 8 با اجرای یک رزم‌نمایش در تهران بازنمایی شد

سردار محمدرضا یزدی با بیان اینکه کشور در همه صحنه‌ها از جمله پزشکی، امنیتی و دفاعی پیشرفت کرده است، بیان کرد: این پیشرفت‌ را مدیون مجاهدت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس هستیم.

وی به ایثارگری مدافعان سلامت هم اشاره کرد و افزود: امروزه کادر درمانی با الگوگیری از رزمندگان دوران دفاع مقدس، مجاهدانه در برابر ویروس منحوس کرونا مبارزه می‌کنند و افرادی که در عرصه سلامت مشغول به کار هستند یا تحت تاثیر فرهنگ دفاع مقدس قرار دارند یا طی آن دوران در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتند.

در این رزم‌نمایش فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، شهردار ناحیه دریاچه خلیج‌فارس، تنی چند از فرماندهان دوران دفاع مقدس، خانواده چند شهید از جمله شهید مدافع حرم «هادی زاهد» و «سجاد زبرجدی» مورد تجلیل قرار گرفتند.

عملیات نمادین آبی و خاکی توسط نیروهای بسیجی گردان عمار یاسر تهران اجرا و نمایشگاه دفاع مقدس نیز در حاشیه دریاچه افتتاح شد.

به گزارش ایرنا ساعت ۱۰.۲۲ دقیقه روز یکشنبه ۲۰ بهمن ۶۴ فرمانده وقت کل سپاه، رمز یا فاطمه الزهرا(س) عملیات الفجر ۸ را مخابره کرد و پس از آن عملیات با عبور موفقیت‌آمیز غواصان از رودخروشان اروند آغاز شد.

عبور از رودخانه، بر روی کاغذ و به نظر قریب به اتفاق فرماندهان جنگ در جهان غیرممکن و همواره یکی از مشکلات ارتش‌های جهان است ولی در علمیات والفجر۸ نیروهای عمل‌کننده با عبور از رودخانه اروند که به رودخانه وحشی مشهور است، تعجب دنیا را برانگیختند.

پس از عبور غواصان از اروندخروشان یگان‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران با پشتیبانی آتش و شلیک هزاران گلوله، تهاجم خود را در محورهای مورد نظر آغاز و مبادرت به شکستن خط مقدم دشمن کردند.

رزمندگان اسلام در این عملیات با عبور از رودخانه اروند که از تلاقی ۲ رودخانه دجله و فرات سرچشمه گرفته و در عرض ۴۰۰ تا ۱۶۰۰ متر متغیر بوده و از جزر و مدهای بسیار شدیدی برخوردار است یکی از شگفت‌آورترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس را رقم زدند و اروند خروشان در برابر اراده غواصان این عملیات تعظیم کرد.

در بیش از ۷۵ روز نبرد گسترده که صحنه واقعی رویارویی نیروی نظامی و ماشین جنگی حزب بعث عراق با توان قوای ایرانی بود، ایران در ۲۹ فروردین ۱۳۶۵ بر سواحل شمالی خورعبدالله در شبه جزیزه مسلط و راه ورود عراق به خلیج فارس بسته شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟