انعقاد تفاهم‌نامه با بسیج اصناف برای تولید طرح‌های طراحان ایرانی لباس


انعقاد تفاهم‌نامه با بسیج اصناف برای تولید طرح‌های طراحان ایرانی لباس

تهران- ایرنا- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، با تاکید بر پیگیری تولید و توزیع طرح‌های طراحان لباس ایرانی گفت: با نهادهای مختلف؛ از جمله بسیج اصناف توافقنامه‌هایی منعقد شده تا طرح‌های طراحان ایرانی را که پوشیده، زیبا و برازنده است در سراسر کشور تولید و توزیع کنند.

سیده مرضیه شفاپور در آیین اختتامیه پنجیمن نمایشگاه لباس عاشورایی شامگاه دوشنبه (۳۱ شهریور) رونمایی از لباس عفاف و حجاب مشاغل ویژه بانوان و مجموعه لباس عاشورایی را از دستاوردهای این نمایشگاه دانست و گفت: در طراحی و تولید لباس عفاف و حجاب ویژه بانوان شاغل از پارچه، نخ و طراحی تمام‌ایرانی استفاده شده که تلاشی در تحقق شعار جهش تولید است.

وی یکی از مشکلات تولید لباس را تهیه پارچه به ویژه پس از شیوع کرونا دانست و گفت: برای رفع این مشکل با صنعت‌گران عرصه تولید پارچه مراوداتی داشتیم و قرار است با تعدادی از طراحان و پیشکسوتان عرصه طراحی بازدیدی از صنعت داشته و زمینه تأمین پارچه مورد نیاز طراحان با قیمت مناسب را فراهم کنیم.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در مورد دهمین جشنواره مد و لباس فجر، اظهار داشت: امسال پس از بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدیم که به جشنواره ورود مفهومی داشته باشیم و از ظرفیت‌های لباس اقوام و قومیت‌ها استفاده کنیم. ایران، مصر و روم در تاریخ بشر دارای جایگاه مهمی در حوزه پوشاک هستند، اما لباس ایرانی در طول تاریخ علاوه بر غنا و برازندگی پوشیدگی کامل را نیز داشته است.

وی در پایان تصریح کرد: اکنون نیز بسیاری کشورها حتی کشورهایی که از نظر فرهنگی با ما تفاوت دارند، مثل کشور سوئیس از ما برای حضور در رویدادهای مد و لباس دعوت کرده‌اند و علاقه‌مند هستند در رویدادهای مد ما شرکت کنند. نگاه به همه طراحان کشور یکسان است و تلاش داریم بالاترین امکانات را برای آن‌ها فراهم کنیم.

کار فرهنگی با عجله و سهل انگاری ممکن نیست

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این مراسم پوشش را کاری دانست که از ایده به خلق می رسد و بازاریابی و تولید انبوه می شود.

علی غلامی خطاب به طراحان لباس افزود: به نظر می‌رسد شما طراحان لباس در شناخت جامعه نمی توانید، کاری کنید اما در ایجاد گرایش می توانید نقش آفرین باشید. اگر طراحی شما دقیق باشد، شرط آن اقتضائاتی است که اگر رعایت شود اتفاق می افتد. یکی شناخت مخاطب است که رویکرد مذهبی و رویکرد ملی دارد. اگر این موارد رعایت شد، کار شما موفق است.

مردم ما قبل از ورود اسلام هم دیندار بودند و ما باید به این دو نکته باید توجه کنیم که بدون آن‌ها طراحی مد ما حالتی فرو افتاده پیدا می کند. برخی طرح های لباس گرته برداری است و ذائقه سازی نمی شود، برخی طرح ها هم عجیب و غریب هستند. بین طراحان و مخاطب فاصله ای وجود دارد که نمی توان آن چه طراحی می شود را خرید. وقتی این اتفاق می افتد، مدل هایی که طراحی می شود، به تولید کننده و در نهایت خریدار نمی رسد. اما اقتضای کار شما شناخت جامعه هدف است.

وی مسأله مهم دیگر در طراحی لباس را واقع گرایی دانست و گفت: وقتی چیزی را طراحی می کنید و توقع دارید در کمترین زمان جامعه را پر کند، موفق نمی‌شوید. کار فرهنگی با سرعت، عجله و سهل انگاری جور در نمی آید، برای کار فرهنگی باید حوصله داشته باشید.
وی از حضرت نوح مثال زد و گفت: باید بدانید هر ۱۲ سال، یک بار یک نفر به شما توجه می کند. نکته مهم ناامیدی است، نوع کار شما اعتقادی می خواهد که با ناامیدی جمع نمی شود.

پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی از ۲۶ تا ۳۱ مرداد در فرهنگسرای نیاوران با هدف تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی و ایرانی و استفاده از قابلیت‌های طراحی، دوخت و تولید در عرصه لباس‌های مناسبتی، مذهبی، عاشورایی و ترویج هرچه بهتر شعائر دینی و عاشورایی و تأثیر آن در شئون مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه و کارکرد آن در سبک زندگی اسلامی و ایرانی، برگزار شد.

برگزیدگان

در رشته چادر نرگس بامداد در رشته مانتو مهنوش تیمورزاده و در رشته پوشش سر نرگس بامداد برگزیده شدند. همچنین در رشته مسابقه زنده استانی طراحی تا اجرا حمیده ایران، سودابه اصفهانی و صدیقه میرزایی برگزیده شدند.

انعقاد تفاهم‌نامه با بسیج اصناف برای تولید طرح‌های طراحان ایرانی لباس

افزون بر این در رشته طراحی ماسک که بخش ویژه امسال بود خاطره حسینی، زهرا سلیمانی و بهاره نهرمونی رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. در رشته مسابقه زنده مانتوی اجتماع نیز فاطمه سادات میرباقری و در لباس مردان فاطمه شریفی برگزیده شدند.

نتوانستیم بازارسازی کنیم

رئیس بسیج اصناف کشور با بیان این که خواهیم کاری را شروع کنیم که طراحان مزه کار خود را بچشند، گفت: تا زمانی که مخاطب کار را پیدا نکنیم، بی فایده است.
غلامرضا حسن پور، افزود: ما نتوانستیم بازارسازی کنیم، شاید از نظر اقتصادی از نظر مردم قابل اجرا نبود، بخش عمده‌ای از جامعه معتقد به پوشش و حجاب هستند، ولیکن نتوانستیم این موضوع را مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: مخاطبانی هستند که به دنبال کارهای خاصی می گردند و موفق نمی شوند چیزی پیدا کنند، ما باید از بازار شناسایی کنیم که چه افرادی در بازار کار شما را ارایه می کنند، اگر در طراحی دقت کنیم و در تولید هم دقیق باشیم، مخاطب را پیدا می کنیم. در حوزه صادرات هم می توان روی این تولیدات سرمایه گذاری کرد.
رئیس بسیج اصناف آخری دستاورد بسیج اصناف را تولید، تامین و توزیع ماسک در کشور دانست و گفت: کسی که منافع ملی را می تواند پوشش بدمد. شما می بینید که ماسک با وجود همه گرانی ها، گرانتر نمی شود. همین حالا اگر صادرات را باز کنیم، همه کشورها وی توانند از تولیدات ما استفاده کنند.

طراح قلب کار تولید است. باید پروژه ای تعریف کنیم و دوستان به میدان کار بیایند، ما اکثر تولید کنندگان پوشاک پیوند داریم و با طرح ریزی می توانیم کار کنیم. ما به جناح و گروه و سیاست کاری نداریم، می خواهیم کار پیش برود.

در این مراسم جمعی از طراحان لباس، برگزیدگاه دوره های گذشته و رضا حاجی پور نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید