بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر


بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

تهران- ایرنا- حوزه فرهنگ و هنر؛ از جمله تئاتر طی هفته جاری مانند دیگر شاخه‌ها با اتفاقات متعدد روبرو بود که از مهمترین اخبار آن می‌توان به بازدید مدیرکل هنرهای نمایشی از تماشاخانه‌های خصوصی و اجرای آثار نمایشی دفاع مقدس به مناسبت بزرگداشت 40 سالگی این حماسه اشاره کرد.

با پشت سر گذاشتن نیمه شهریور هر چند از طرفی شاهد انتشار اخبار شیوع موج سوم کرونا در پایتخت و ادامه حضور این ویروس با فراز و نشیب‌های مختلف در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها بودیم و هستیم، اما در روی دیگر سکه با تلاش مدیران و مسئولان فرهنگی از یک سو و از سوی دیگر هنرمندان و مخاطبان در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از دو ماه نخست تابستان ۱۳۹۹ شاهد رونق گرفتن فعالیت و فصل اجراهای تئاتری در تهران و دیگر نقاط کشور هستیم.

همچنین قرار گرفتن در آستانه بزرگداشت ۴۰ سالگی دفاع مقدس، هنرمندان تئاتر را مانند فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور در دیگر رشته‎ها بیش از پیش به تکاپو و جنب‌وجش برای ادای رسالت و تکلیف خود در حوزه فعالیت هنر نمایش وا داشته اشت.

در کنار این امر حوزه هنرهای نمایشی نیز خالی از اتفاق نبود و از مهمترین آنها می توان به بازدید قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی از تماشاخانه‌های خصوصی و خسارت دیده به سبب شیوع کرونا، اجرای آثار نمایشی دفاع مقدس به مناسبت بزرگداشت ۴۰ سالگی حماسه جنگ تحمیلی، تمدید مهلت ارسال آثار به سه جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی، فصل امید و جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک، آغاز اجرای نمایش کجایی ابراهیم با روایت زندگی شهید ابراهیم هادی در تماشاخانه سرو، اجرای نمایش میدانی محشر در پارکینگ پارک ارم، میزبانی تماشاخانه‌های مهرگان و دیوار چهارم به ترتیب از نمایش‌های کمی از من را ببینید و مرگ مشکوک، اکران مجازی نمایش کلوچه های خدا، معرفی پنج روایتگر موسیقی نمایش علمدار، تقدیم اولین اجرای نمایش غرب حقیقی به کادر درمان بیماران کرونایی و رویدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی ۲۷ تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ مرور کنید.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

بازدید مدیرکل هنرهای نمایشی از تماشاخانه‌های خصوصی

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و محسن حسن‌زاده مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، یکشنبه (۳۰ شهریور) به چهار تماشاخانه خصوصی رفت و از نزدیک از فعالیت‌های این مجموعه‌ها مطلع شد.

قادر آشنا در این بازدید سه‌ساعته ضمن دیدار از ظرفیت‌های موجود در چهار تماشاخانه خصوصی تئاتر مستقل تهران، تماشاخانه نوفل لوشاتو، پردیس تئاتر شهرزاد و تماشاخانه مهرگان با مدیران آن‌ها گفت‌وگو و بر حمایت از تئاترهای خصوصی تاکید کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: تلاش شما برای روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر بسیار ارزشمند است. بنده هم مستمر پیگیر طرح‌های حمایتی از گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی هستم و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم.

طبق برنامه‌ریزی روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، بازدید مدیرکل هنرهای نمایشی از تماشاخانه‌های خصوصی در روزهای آینده و به تناوب ادامه خواهد داشت.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

آغاز اجرای نمایش‌های میدانی ویژه ۴۰ ‌سالگی دفاع مقدس از اول مهر

رویداد نمایش‌های میدانی ویژه چهل‌‎سالگی دفاع مقدس با حضور ۹ نمایش میدانی از یکم تا هشتم مهرماه ۱۳۹۹ توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.

۹ نمایش میدانی ویژه چهل‌سالگی دفاع مقدس از سه‌شنبه اول مهر تا سه‌شنبه هشتم مهر در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روزانه در چهار نوبت ۱۰:۳۰، ۱۱:۳۰، ۱۴ و ۱۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد شد.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

اجرای ۴۰ نمایش میدانی به مناسبت هفته دفاع مقدس

معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد هشت سال دفاع مقدس در ویژه ‌برنامه «راویان مقاومت»، ۴۰ نمایش‌‏ میدانی را از ۳۱ شهریور تا ۵ مهر در سطح شهر تهران برگزار می‏‌کند.

ویژه‌ برنامه راویان مقاومت به منظور ترویج هنر و فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و آشنایی شهروندان با زندگی و تفکر مفاخر و بزرگان دفاع مقدس و جریان مقاومت و احیای فرهنگ دفاع مقدس و نهضت عاشورا در دهه پنجم انقلاب با اجرای ۴۰ نمایش میدانی در بوستان‏‌های شهر تهران برگزار می‌شود.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی»

با توجه به درخواست‌های علاقه‌مندان برای حضور در دومین جشنواره ملی سردار آسمانی مهلت ارسال اثر در این جشنواره تمدید شد. بر این اساس فرصت ارسال اثر در بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای تا ۱۲ مهر و در بخش نمایشنامه‌نویسی تا ۳۰ مهر ادامه خواهد داشت.

علاقه مندان می توانند جهت ارسال آثار و متون خود به پایگاه رسمی اطلاع رسانی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مراجعه کنند.

دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی به مناسبت پاسداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، دی‌ماه سال جاری در استان کرمان برگزار خواهد شد.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

تمدید مهلت ارسال اثر به رویداد «فصل امید»

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش نمایش‌های صحنه‌ای رویداد فصل امید به عنوان جایگزین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، بنا به درخواست متقاضیان تا ۲۰ مهر تمدید شد.

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بخش ویژه «فصل امید» در تارنمای ایران‌تئاتر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. چنانچه پیش‌تر اعلام شد مهلت ارسال آثار در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی نیز تا ۱۲ مهر است.

فصل امید در دو بخش نمایش‌های صحنه‌ای و مسابقه نمایشنامه‌نویسی با موضوع کودک و نوجوان برگزار می‌شود و اداره‌کل هنرهای نمایشی با همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، این برنامه ویژه را به‌ جهت تبعات شیوع ویروس کرونا و برگزار نشدن جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به شکل مرسوم در سال جاری و با هدف حمایت از آثار ویژه مخاطبان خردسال، تدارک دیده است.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

تمدید مهلت شرکت در دو بخش از جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک

طبق اعلام ستاد برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک پیرو تغییر تاریخ و شیوه برگزاری جشنواره مهلت ارسال تقاضا برای دو بخش «ایده‌های نو» و «نمایش عروسکی در فضای مجازی» تا پایان مهرماه سال جاری تمدید شد.

متقاضیان می‌تواننداز پنجم مهر با مراجعه به تارنمای جشنواره و بارگذاری مدارک لازم، تقاضای خود را ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صیانت از سلامت گروه‌های نمایشی و مخاطبان، بیشتر بخش‌های هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک در اسفندماه سال جاری، به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

آغاز اجرای کجایی ابراهیم از اول مهر در تماشاخانه سرو

نمایش کجایی ابراهیم نوشته و کارگردانی لیلی عاج با نگاهی به زندگی شهید ابراهیم هادی از اول مهرتا نهم آبان‌ از ساعت ۱۹ روی صحنه خواهد رفت.

سیدجواد حسینی، سیامک زین‌‏الدین، مرتضی عبداللهی، نهال حاجیان، شهروز آقایی، یزدان دارابی، مهدی جعفری‌پور، علی چاقوچی، فرزاد برهمن و مریم رادپور بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می‌دهند.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

نمایش میدانی محشر در پارکینگ پارک ارم

بعد از اکران آنلاین فیلم سینمایی خروج و سینما ماشین، سازمان هنری رسانه ای اوج سراغ نمایش بزرگ میدانی «محشر» رفت.

نمایش بزرگ میدانی محشر به مدت ۲۰ شب در دو سانس در پارکینگ بزرگ پارک ارم اجرا خواهد شد.

این نمایش طرحی از موسسه مُحرم است و توسط موسسه مهنا که پیش از این نمایش های بزرگ میدانی همچون «شب های آفتابی»، «ستاره صبح» و «فصل شیدایی» را اجرا کرده، روی صحنه می رود.

نمایش بزرگ محشر به تهیه کنندگی علیرضا کوهفر و کارگردانی صادق فتاحی به اجرا می‌رسد.

در این نمایش بیش از ۱۵۰ هنرور و بازیگر تئاتر فعال هستند و قرار است هر شب در ساعت‌های ۱۹:۳۰ و ۲۱:۳۰ در دو سانس پذیرای تماشاگران مردمی در پارک ارم (تهران) باشد.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

کمی از من را ببینید به مهرگان رسید

نمایش کمی از من را ببینید عنوان نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی امیر عبادی از ۳۰ شهریور تا ۱۶ مهر ساعت ۲۱ در خانه نمایش مهرگان میزبان علاقه مندان است.

مهسا بان، فرزاد سهرابی، مهناز رضایی، سمن قناد، تقی علی آبادی بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می‌دهند.

در خلاصه این نمایش آمده است: داستان موازی دو خانواده که هر کدامشان به دلیل کارهایی که می‌کنند دچار آسیب‌های اجتماعی هستند و به صورت اتفاقی با یکدیگر برخورد و دچار تغییرات اساسی می‌شوند.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

دیوار چهارم از یک مرگ مشکوک میزبانی می‌کند

مرگ مشکوک عنوان نمایشی است به کارگردانی ساشا کشوادی که از ۱ تا ۲۳ مهر ساعت ۱۹:۳۰ در مجموعه تئاتر دیوار چهارم پذیرای علاقه مندان به تئاتر است.

محمد شعبانپور، سعید حسین خانی، مبینا کلاته، بهناز سبحانی، پگاه الله وردی، مسیح یوسفی، شایان تارخ، محمد اسماعیلی، زینب نجفی، مهرناز حسینی، مهدی رشیدی، احسان کلابی، محمدرضا حسنی، پرستو بازیار، فاطمه نوروزی، احمد بیستونی، امیرمحمد احمدی، سپهر عطایی، علیرضا موسوی، سحر جوکار، مریم قلی نژاد، رومینا اطمینان، آروین فلاح، ایمان تارخ، یاسمن عیسی زاده، رضوان عباسی، نازنین تنهایی، نیما ثبوتی، مستانه ایثار، رضا مردی، پارسا فرجاد منش، سعید بداغی، کارن رضایی معین، امیرعلی مهذب، ترانه چهرازی، فاطمه طاهری و آروین صبور بازیگران این اثر نمایشی پرشخصیت را شکل می‌دهند.

در خلاصه نمایش آمده است: پس از مرگ مشکوک نگهبان باغ وحش، بازپرس از میان حیوانات به دنبال قاتل می‌گردد.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

کلوچه های خدا در فضای مجازی اکران شد

نمایش کلوچه‌های خدا به کارگردانی آرش شریف‌زاده عنوان یکی از فیلم تئاترهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که ویژه مخاطبان کودک روی پایگاه مجازی کانون قرار گرفته است.

طرح نمایش‌نما (اکران فیلم‌ نمایش‌های کودک در فضای مجازی) که از مرداد سال ۱۳۹۹ آغاز شده است در هفته سوم اکران خود، نمایش «کلوچه‌های خدا» را برای مخاطبان خردسال و کودک روی سامانه قرار داد.

نمایش کلوچه‌های خدا درباره بچه خرسی است که وقتی از خواب زمستانی بیدار می‌شود، با دیدن سرسبزی و زیبایی‌های دنیا تصمیم می‌گیرد از خدا تشکر کند. اما راه مناسب این کار را نمی‌داند، تا این‌که کلاغی پیشنهاد عجیبی به او می‌دهد و ...

نمایش کلوچه‌های خدا برگرفته از یکی از کتاب‌های منتشر شده کانون به همین نام نوشته کلر ژوبرت است که آرش شریف‌زاده آن را بازنویسی و به‌ عنوان کارگردان روی صحنه برد.

اداره‌کل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شیوع بیماری کرونا و محروم شدن کودکان و نوجوانان از تماشای تئاتر و استفاده از فضاهای فرهنگی، تصمیم گرفت که فیلم آثار و تولیدات سه دهه‌ گذشته خود را در قالب طرح نمایش‌نما روی پایگاه اینترنتی کانون در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

پنج روایتگر دیگر موسیقی نمایش علمدار معرفی شدند

پس از نام داریوش ارجمند به عنوان راوی؛ پرویز پرستویی، حسین پاکدل، مهدی سلطانی، فرهاد قائمیان و هادی حجازی فر به عنوان دیگر روایتگران «علمدار» معرفی شدند.

پروژه علمدار نوشته محمد رضا کوهستانی است که با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و خوانندگی پوریا اخواص به رهبری بردیا کیارس و آهنگسازی پوریا خادم و طراحی حرکت علی براتی با اهداف خیرخواهانه با تماشاگران محدود و رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت آنلاین با روایت افتخاری هنرمندان از ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا می شود و کلیه درآمدهای آن از طریق موسسه خیریه خادمین علی ابن ابیطالب (ع) صرف امور خیریه در مناطق محروم کشور به ویژه مناطق محروم روستایی و محلات کم بضاعت شهری در استان سیستان و بلوچستان می شود.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

راویان حماسه به آنتن رادیو نمایش می‌رود

برنامه زنده رادیویی راویان حماسه با موضوع جشنواره راویان حماسه از رادیو نمایش پخش می‌شود.

امین رهبر دبیر جشنواره راویان حماسه ضمن اعلام این مطلب گفت: این جشنواره را انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با همکاری رادیو نمایش در حوزه نمایش های رادیویی برگزار کرده است .

وی افزود: در این برنامه با عوامل جشنواره راویان حماسه، مدیران انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره اتقاقاتی که در این جشنواره رخ می دهد گفت و گو خواهد شد .

راویان حماسه به دبیری و اجرای امین رهبر در کنار سایر تهیه کنندگان و گویندگان پخش رادیو نمایش و میهمانان جشنواره راویان حماسه ، هر روز ساعت ۱۰ تا ۱۰:۱۵ دقیقه صبح به صورت زنده از رادیو نمایش پخش می شود.

بازدید قادر آشنا از تماشاخانه‌ها/ چهل‌سالگی دفاع مقدس در صحنه تئاتر

اولین اجرای نمایش غرب حقیقی به کادر درمان بیماران کرونایی تقدیم شد

آیین افتتاح نمایش غرب حقیقی با حضور همایون ارشادی و نمایندگان کادر درمان آی سی یو بیماران کرونایی ۳۰ شهریورماه برگزار شد.

همایون ارشادی بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون که با امضا پوستر نمایش غرب حقیقی این اجرا را افتتاح کرد در سخنانی کوتاه از تماشاگران و علاقه‌مندان تئاتر که با حضورشان چراغ سالن‌های تئاتر را در این روزهای دشوار روشن نگاه داشته و از هنرمندان حمایت می‌کنند قدردانی کرد.

ارشادی با اشاره به این که روزگاری پیش از کرونا در تهران ۱۲۰ نمایش روی صحنه بود از اجرای تئاتر ابراز خوشحالی کرده و افزود: جای خوشحالی دارد که گروه‌هایی از دیگر شهرهای ایران برای اجرا به تهران بیایند. هر شب ۱۲۰ نمایش در تهران اجرا می‌شد اما کمتر نمایشی به شهرهای دیگر می‌رفت. اتفاق خوبی است که از شهرهای دیگر برای اجرای تئاتر به تهران می‌آیند.

امید سعیدپور کارگردان نمایش غرب حقیقی در پایان اجرا، ضمن قدردانی از همایون ارشادی، اجرای اول این نمایش را به کادر درمان بیمارستان امام خمینی و پرستاران بخش ای سی یو بیماران کرونایی در این بیمارستان تقدیم کرد.

نمایش غرب حقیقی با بازی محمد چرختاب، امید سعیدپور و بیتا ازادی ، کارگردانی امیدسعیدپور و تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی همه روزه ساعت ۱۸.۳۰ در سالن تئاتر مستقل روی صحنه است و علاقه مندان می‌توانند از طریق سایت تیوال نسبت به خرید بلیت این نمایش اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید