آغاز توزیع واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر طی دو روز آینده


آغاز توزیع واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر طی دو روز آینده

شانه ساز گفت: واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر وارد کشور شده است و طی دو روز آینده تحویل معاونت بهداشتی می‌شود.

آغاز توزیع واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر طی دو روز آینده

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه نظارت و بازرسی آنلاین بر کالاهای سلامت محور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به سامانه‌ای که داروخانه‌ها به آن دسترسی دارند توزیع واکسن آنفلوانزا صورت می‌گیرد.

او درباره قیمت واکسن آنفلوانزا گفت: قیمت واکسن آنفلوانزا در کشور ما بسیار پایین‌تر از کشور‌های اطراف است چرا که ما این واکسن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنیم. بر این اساس با سامانه تی تک می‌توانیم بر عرضه واکسن نظارت و از خروج آن از کشور جلوگیری کنیم.

شانه ساز افزود: قیمت واکسن‌های آنفلوانزایی که از منابع مختلف وارد کشور می‌شوند، به هم نزدیک است، زیرا از ماه‌ها قبل فراخوان گذاشتیم و ارقام متنوع و متفاوتی مطرح شد، اما تا یک سقف عددی را یورویی پذیرفتیم و فعلا اعداد بالاتر از آن را نپذیرفتیم. به همین دلیل قیمت‌ها خیلی بالا نیست.

زدن واکسن آنفلوانزا برای همه ضرورت ندارد

شانه ساز درباره سهمیه هر داروخانه ادامه داد: بر اساس اولویت‌هایی که معاونت بهداشت و درمان برای دریافت واکسن آنفلوانزا تعریف کردند، مانند زنان باردار، بیماران پیوندی، افراد پرخطر قلبی و عروقی و افراد بالای ۶۵ سال در درجه اول باید واکسن را دریافت کنند.

او تاکید کرد: زدن واکسن آنفلوانزا برای همه ضرورت ندارد. امسال به دلیل گسترش ویروس کرونا، فاصله فیزیکی رعایت می‌شود و استفاده از ماسک، شست و شو و ضدعفونی کردن دست‌ها و ... در کاهش ابتلا به آنفلوانزا و کاهش مصرف واکسن موثر خواهد بود.

شانه ساز تصریح کرد: برای گروه‌هایی که ضرورت تزریق دارند، واکسن را تامین می‌کنیم. در عین حال واکسن آنفلوانزا بین ۳۰ تا حداکثر ۴۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند بنابراین نیاز به تزریق برای همه نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره میزان واردات واکسن آنفلوانزا و در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه گفته می‌شود بخشی از واکسن‌های سفارش داده شده وارد کشور نشده است، بیان کرد: واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر وارد کشور شده است و طی دو روز آینده تحویل معاونت بهداشتی می‌شود.

او با اشاره به چالش انتقال ارز واکسن آنفلوانزا گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و مشکل در نقل و انتقال ارز، علی رغم اینکه با زحمت ارز را تامین می‌کنیم و منابع واردات از ماه‌ها قبل دیده شده و توافقات انجام شده، شیطنت‌هایی در نقل و انتقال ارز مورد نیاز به کمپانی خارجی به دلیل تحریم‌ها اتفاق می‌افتد.

شانه ساز افزود: این در حالی است که دشمنان به دروغ می‌گویند دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما وقتی راه بانکی را می‌بندند و اجازه نمی‌دهند تا نقل و انتقال پول انجام شود، به چه معنی است. تلاش می‌کنیم تا در اسرع وقت این اقلام برسد البته واکسن مربوط به گروه‌های پرخطر وارد شده است و در اختیار معاونت بهداشت قرار می‌گیرد و بقیه هم به مرور در این ماه وارد کشور خواهد شد و در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

او درباره واردات واکسن آنفلوانزا با ارز نیمایی، گفت: فعلا واکسنی که وارد کردیم، با ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است، بعد از این اگر شاهد مطالبه مردم باشیم، احتمال دارد برای پارت‌های بعدی، روی استفاده از ارز نیمایی هم فکر کنیم.

بیشتر بخوانید

چگونه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

تخصیص سهمیه واکسن آنفلوانزا برای دندانپزشکان و پزشکان بخش خصوصی

شانه ساز درباره سهمیه واکسن آنفلوانزا برای دندانپزشکان و پزشکان بخش خصوصی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران گفت: این افراد هم جزو کادر درمان هستند. باید برای پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان به عنوان گروهی که به طور مرتب با بیماران مواجهه هستند، سهمیه واکسن آنفلوانزا را در نظر بگیریم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت دپوی دارو و اقلام کرونایی برای پاییز گفت: واقعا در حوزه کرونا کمترین نگرانی را داریم. در زمینه اقلام کرونا دپو‌های استراتژیک ما کافی است. علی رغم اینکه هر از گاهی موجی ایجاد می‌شود که فلان دارو موثر است، اما اینطور نیست. در حوزه تجهیزات هم میزانی که در ستاد کرونای وزارت بهداشت و قرارگاه دارو و تجهیزات از ماه‌ها قبل صحبت شده بود، ذخایر تامین شده است و در تامین اقلام کرونایی مشکلی نداریم.

او افزود: در زمینه تامین ماسک و سایر اقلام کرونایی به جز در هفته‌های اول شروع و هجوم کرونا به کشور، مشکلی نداشتیم. در حوزه تامین نگرانی نداریم، زیرا مردم و بسیج اصناف پای کار آمدند. در بحث قیمت هم باید بین تولیدکنندگان ساماندهی کنیم. سازمان حمایت از مصرف کنندگان، تولیداتِ یکسری از شرکت‌ها را در اختیار ما گذاشته است که اداره کل تجهیزات و داروی ما در تلاش هستند ساز و کار لازم را فراهم کرده تا تولیدات را به شرکت‌های توزیع وصل کنند و ماسک صنعتی در اختیار داروخانه‌ها قرار گیرد تا ماسک به قیمت مصوب عرضه شود.

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره تبلیغ برخی دارو‌ها در حوزه کرونا از سوی برخی پزشکان، گفت: در این زمینه دستگاه‌های ناظر باید اظهار نظر کنند. اگر این اقدام تخلف هم نباشد، قطعا اقدامی غیر اخلاقی است. اینکه ما بدون مستندات کافی تبلیغ یکسری شرکت‌ها را انجام دهیم، کار غیر اخلاقی است.

کمبود‌های دارویی به لحاظ تامین مدیریتی نیست

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت کمبود‌های دارویی، گفت: کمبود‌های دارویی به لحاظ تامین مدیریتی نیست، بلکه همه کمبود‌های دارویی به نوعی به حوزه تحریم‌ها برمی‌گردد که گاهی در بحث تامین ارز مشکل پیدا می‌کنیم که این هم ناشی از تحریم هاست.

شانه ساز درباره تامین و تولید واکسن کرونا گفت: تامین واکسن کرونا جزو مصوبات ستاد ملی کرونا بوده است. در عین حال ما جزو کشور‌های هستیم که برای پیش خرید واکسن کرونا هم اقدام و درخواست مان را اعلام کرده ایم. در کنار آن با اولویت اصلی چند مورد از شرکت‌های ما برای تولید این واکسن هم کار می‌کنند. دستورالعمل‌های لازم را هم سازمان غذا و دارو دارد انجام می‌دهد و گام به گام در مسیر حرکت می‌کنیم.

او افزود: امیدواریم جزو کشور‌ها و اولین‌هایی باشیم که می‌توانیم در حوزه تولید واکسن کرونا ادعای جدی و عملی داشته باشیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!