کتاب جهان‌نما علیه نقش‌جهان پرونده‌ای در دفاع از میراث فرهنگی اصفهان


کتاب  جهان‌نما علیه نقش‌جهان  پرونده‌ای در دفاع از میراث فرهنگی اصفهان

اصفهان- ایرنا- کتاب جهان‌نما علیه نقش‌جهان نوشته محمدرضا عظیمی کوششی برای پیوند علم حقوق و معماری و پرونده‌ای در دفاع از میراث فرهنگی اصفهان است.

این کتاب به بررسی حقوقی موضوع برج "جهان‌نما" در اصفهان می‌پردازد که با ورود یونسکو به آن و تاکید این نهاد بین‌المللی بر تخریب چهار طبقه از این برج، بُعد جهانی پیدا کرد.

نویسنده در این کتاب کوشیده جنبه‌های معماری و ضوابط شهرسازی برج را نیز لحاظ و در عین حال به این مساله به عنوان یک پرونده حقوقی در نظام قضایی ایران با موضوعیت حفظ میراث فرهنگی و تاریخی توجه کند.

کتاب "جهان‌نما علیه نقش جهان" در واقع گونه‌ای وقایع نگاری از رویدادهای رخ داده در این قضیه و تلاشی برای ثبت و گزارش کارشناسی و حقوقی این پرونده است که از جهات مختلف به یکی از بی‌بدیل‌ترین پرونده‌های قضایی ایران تبدیل شد.

این کتاب همچنین در پیوست‌های خود، علاوه بر شرح ماجرای برج جهان نما و سرانجام آن، اطلاعات جامعی را از جنبه های تاریخی، حقوقی، رسانه‌ای و آماری موضوع در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

طرحی پرحجم با سرمایه‌ای بسیار که قرار بود در مرکز بافت تاریخیِ اصفهان، به عنوان نماد جدید اصفهان دیده شود.

مجموعه‌ای که بدون رعایت قوانین و ضوابطِ حاکم اجرایی شد و مناقشات بسیاری پدید آورد. چالش اصلی در این میان، ارتفاع برج بود.

برج انگشت نمای بی‌تناسب، حریم مَنظرِ میدان نقش جهان را شکافته بود و این اثر جهانی را در معرض خطر حذف از فهرست میراث جهانیِ یونسکو قرار داده بود و به این ترتیب یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های نظام قضایی ایران حول محور میراث فرهنگی در اصفهان کلید خورد و ماجرا نه تنها بُعد فراگیر، ملی و رسانه‌ای یافت بلکه سرانجام به دغدغه‌ای عمومی و ملی تبدیل شد و حتی به علت مداخله یونسکو پا را از مرزهای داخلی نیز فراتر گذاشت.

کتاب "جهان نما علیه نقش‌جهان" یک پرونده حقوقی در نظام قضایی ایران را با موضوعیت حفظ میراث فرهنگی و تاریخی، مورد بازخوانی و کاوش قرار دهد.

علاوه بر شرح دقیق و موشکافانه ماجرای برج جهان‌نما و سرانجام آن، پیوست‌های مفصل و جذاب این کتاب، از جنبه‌های مثبت و قابل توجه آن است که اطلاعات جامع و دقیقی را از جنبه‌های تاریخی، حقوقی، رسانه‌ای و آماری موضوع در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

کتاب "جهان‌نما علیه نقش‌جهان" سال ۹۰ در ۲۹۳ صفحه و سال ۹۴ در چاپ دوم خود با شمارگان ۵۰۰ نسخه به چاپ رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها