انتقاد حشمت مهاجرانی از تغییر سرمربیان نماینده‌های ایران در آستانه لیگ قهرمانان


انتقاد حشمت مهاجرانی از تغییر سرمربیان نماینده‌های ایران در آستانه لیگ قهرمانان

سرمربی پیشین تیم ملی کشورمان درباره وضعیت نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا گفت: شما در کجای دنیا چنین اتفاقی را سراغ دارید که سه تیم از چهار تیم مربی‌اش را چند روز قبل از بازی‌ها عوض کند! نوشته انتقاد حشمت مهاجرانی از تغییر سرمربیان نماینده‌های ایران در آستانه لیگ قهرمانان اولین بار در پارس فوتبال | خبرگزاری فوتبال ایران | ParsFootball...

انتقاد حشمت مهاجرانی از تغییر سرمربیان نماینده‌های ایران در آستانه لیگ قهرمانان

حشمت مهاجرانی: شاید ۵۰ سال یک بار هم این اتفاق نیفتد!
نویسنده : خبرگزاری پارس فوتبال.کام
تعداد نظرات کاربران : ۰ نظر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۱
انتقاد حشمت مهاجرانی از تغییر سرمربیان نماینده‌های ایران در آستانه لیگ قهرمانان

سرمربی پیشین تیم ملی کشورمان درباره وضعیت نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا گفت: شما در کجای دنیا چنین اتفاقی را سراغ دارید که سه تیم از چهار تیم مربی‌اش را چند روز قبل از بازی‌ها عوض کند!

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

چهار نماینده فوتبال ما در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد متفاوتی داشتند اما بعد از نتایجی که تیم‌های سپاهان و شهرخودرو به دست آوردند انتقادهایی به انتخاب مربیان این تیم‌ها شد. در روزهای سخت کرونایی که لیگ هم به پایان رسیده هواداران فوتبال پی‌گیر بازی‌های این تیم‌ها و البته عملکرد لژیونرهای ما در سراسر دنیا هستند. بر همین اساس با حشمت مهاجرانی سرمربی پیشین تیم ملی کشورمان صحبت کردیم. ایشان بر این باورند که به هیچ عنوان نمی‌توان منکر فاکتور تجربه شد.

انتخاب مربیانی مثل سیدمهدی رحمتی و محرم نویدکیا قبل از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به دلیل کم‌تجربگی‌شان و البته نداشتن مدرک A آسیا (برای رحمتی) انتقادهایی را به همراه داشت.

حشمت مهاجرانی گفت:

تجربه در رشته‌های ورزشی و صنفی یک فاکتور بسیار بااهمیت است. فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست. شما نمی‌توانید از موضوع تجربه به سادگی عبور کنید. به دفعات شنیدیم که بعد از پایان یک بازی یا تورنمنت وقتی تیمی نتیجه نمی‌گیرد، گفته می‌شود که مربی‌اش تجربه لازم را نداشته است. تجربه در بحث مربی‌گری شاید به طور قطع تعیین‌کننده نباشد اما بدون شک کمک‌کننده است. ما کمتر موضوعی مثل فوتبال را می‌توانیم در جامعه پیدا کنیم که مردمش درباره آن صحبت نکنند. به همین دلیل بخشی از زندگی مربیان مورد قضاوت جامعه قرار می‌گیرد. در فوتبال دنیا خیلی کم مربیان موفقی بودند که در زمان بازیگری‌شان هم بازیکنان بزرگی بودند. حالا این‌که در فوتبال این اتفاقات می‌افتد مسأله عجیب و خارق‌العاده‌ای نیست. ما از این اتفاقات در ورزش و فوتبال‌مان زیاد داشتیم.

و درباره مربیانی مثل رحمتی و…

حشمت مهاجرانی گفت:

الان نگاه کنید ما در یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های آسیا مثل لیگ قهرمانان با چهار نماینده حاضر شدیم که سه تیم ما استقلال، سپاهان و شهرخودرو سرمربی‌شان را در آستانه مسابقات تغییر داده‌اند. شما در کجای دنیا چنین اتفاقی را سراغ دارید؟ کدام لیگی را می‌شناسید که سه تیم از چهار تیم مربی‌اش را چند روز قبل از بازی‌ها عوض کند. این مسأله واقعاً نادر است. حتی شاید ۵۰ سال دیگر این اتفاق در فوتبال ما نیفتد. پس این‌که می‌گویم چنین اتفاقاتی در فوتبال ما غیرمنتظره و عجیب نیست، بیراه نگفتم. حالا می‌توان بدون نام بردن از شخصی در این باره بحث کرد که تجربه فاکتور بسیار باارزشی در تمام رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال است.

لیگ قهرمانان این دوره را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حشمت مهاجرانی گفت:

به هر حال اتفاق کرونا باعث شد تا بازی‌ها به طور متمرکز برگزار شود. تیم‌های قطری و سعودی آمادگی بالایی دارند و توانستند بازیکنان خوبی را به خدمت بگیرند. در عوض دو تیم مدعی استقلال و پرسپولیس با مسائل حاشیه‌ای پیش آمدند. یکی از خصوصیات بازیکن ایرانی این است که هنگام مسابقه همه چیز را برای سربلندی خودش و تیمش فراموش می‌کند. در نتیجه امیدوارم با غیرت و تعصب در آسیا موفق شویم. یکی از پتانسیل‌های ما در این مسابقات هوادار بود که امسال از نعمت داشتن تماشاگران محروم هستیم. پرسپولیس دو پیروزی باارزش به دست آورد که شانس صعودش را بسیار افزایش داد.

موضوع دیگر درباره لژیونرهای فوتبال ما است. اینکه چرا بعد از دوران دایی، کریمی، مهدوی‌کیا، هاشمیان و خداداد عزیزی دیگر بازیکنانی را در سطح اول فوتبال دنیا شاهد نبودیم.

حشمت مهاجرانی گفت:

هر فصل و زمانی قهرمانان خاص خودش را دارد و باید دوره‌ای سپری شود و چهره‌های جدید خودنمایی کنند. در تیم‌های بزرگ دنیا مثل برزیل، آلمان، هلند، آرژانتین و… دیدیم که در یک مقطعی ستارگان زیادی در آن تیم‌ها جمع شده‌اند. در ایران هم نسل طلایی بوده که به عنوان مثال به تیم ۹۸ می‌توان اشاره کرد که در کنار بازیکنانی که شما اشاره کردید از همین دست ستارگان بودند اما یک موضوع را قبل از هر چیز باید بدانیم.

چه موضوعی؟

حشمت مهاجرانی گفت:

به نظر من تفاوت لژیونرهای خارجی و بازیکنان داخلی موضوع بااهمیتی است. بازیکنان داخلی ما مثل وریا غفوری، مهدی ترابی و علیپور و… هر چقدر هم خوب باشند که هستند اما تجربه میادین داخلی را دارند و تجربه بین‌المللی‌شان خیلی کم است. زمانی که شما در میادین بین‌المللی بازی کنید تجربه بازی کردن در خارج را هم به دست می‌آورید. این مسأله می‌تواند هم برای بازیکن، هم تیم باشگاهی‌اش و هم تیم ملی مثمرثمر باشد.

البته علیرضا جهانبخش و طارمی تا حدودی موفق‌تر بودند.

حشمت مهاجرانی گفت:

الان هم شما به خوبی به علیرضا جهانبخش اشاره کردید که در باشگاه برایتون بازی می‌کند و بسیار بازیکن باکیفیتی هم هست اما کجا صاحب تجربه شد که به سؤال اول شما هم برمی‌گردد. جهانبخش در میدان خارجی بازی کرد، استعداد هم دارد و صاحب تجربه هم شد. البته بازیکنانی مثل سردار آزمون و مهدی طارمی را هم داریم و نفرات دیگری مثل رامین رضاییان و… همه این‌ها لژیونرهای خوبی هستند که روی کار تیم ملی هم تأثیرگذار خواهند بود اما به هرحال مردم خاطرات بسیار خوبی از آن نسل طلایی دارند.

جهانبخش به سرنوشت مهدوی‌کیا در هامبورگ دچار شده و این‌که مربی تیم با وجود عملکرد خوبش در هر بازی خیلی کم از او استفاده می‌کند.

حشمت مهاجرانی گفت:

بله، می‌توان روی این موضوع بحث کرد که چرا از بازیکنی که هر زمان به میدان آمده و خوب کار کرده خیلی کم استفاده می‌شود اما به هرحال این سلیقه مربی است و کار مربیان خارجی مثل اکثر مربیان داخلی نیست. آن‌ها مشاورانی دارند که به حرف‌شان گوش می‌دهند و به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیستند. من واقعاً دلیلش را نمی‌دانم و شما موضوع خوبی را مطرح کردید که چرا این بازیکن عزیز ما با این ویژگی‌های فنی بالایش باید اینقدر کم در ترکیب قرار گیرد. اما در نهایت باید به تصمیم مربی احترام گذاشت.

لیگ نوزدهم را چطور دیدید؟

حشمت مهاجرانی گفت:

لیگ امسال ما پدیده نداشت. اگر بخواهیم انگشت بگذاریم که پدیده لیگ چه کسی بوده بازهم باید برویم سراغ بازیکنان قدیمی‌مان که در سال‌های قبل در لیگ برتر درخشیدند. نفراتی مثل وریا غفوری، علی علیپور، وحید امیری و یا مهدی ترابی که در فصل‌های قبل نام‌شان به عنوان پدیده بر سر زبان‌ها افتاده بود. البته باید به این نکته اشاره کنم که چند بازیکن در تیم‌هایی مثل صنعت‌نفت، سپاهان و شهرخودرو و نساجی مازندران بودند که چهره‌های بسیار جوانی محسوب می‌شدند و به اعتقاد من آینده بسیار خوبی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد