موزه فرهنگی دفاع مقدس، تابلویی برای یادبود قهرمانان ملی


موزه فرهنگی دفاع مقدس، تابلویی برای یادبود قهرمانان ملی

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مجتمع فرهنگی دفاع مقدس ترکیبی از موزه‌های دفاع مقدس، فرهنگ‌سراها و یادمان‌ها است، گفت: دلیل اصلی برای احـداث این مرکز نیاز به زنده نــگه‌داشتن یـاد شجاعت‌ها و فداکاری‌های قهرمانان ملی و شهدای ایران و ادای دین به شخصیت آن‌ها است.

سرهنگ منوچهر ذوالفقاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس جزئی از تاریخ ملت آگاه ایران است و همگی باید در راستای تثبیت ارزش‌ها و انتقال آن به نسل‌های بعدی حرکت کنیم، اظهار کرد: هرچند همه مردم ایران در دوران دفاع مقدس در خط مقدم جبهه حضور نداشتند، اما خدمات آنان در پشت جبهه‌ها برای پیشبرد اهداف رزمندگان اسلام در خطوط مقدم بسیار چشم‌گیر و غیر قابل انکار بود و در یک کلام همه مردم ایران در دستاوردهای جنگ سهیم بودند.

وی افزود: اهداف شرکت در دفاع از کشور و دلایل موفقیت ایران در هشت سال دفاع مقدس باید در بین مردم به ویژه جوانان به نحو شایسته بیان شود، از طرفی حفظ روحیه حماسی و سلحشوری در بین مردم و جوانان برای بالا بردن سطح استکبارستیزی و مقابله با متجاوزان در کشور ضروری است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با اشاره به اینکه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مکانی برای ارائه‌ دقیق زوایای گوناگون جنگ، نقش قدرت‌های خارجی، علل شروع و پایان آن، حماسه‌آفرینی‌های مردم در طول سالیان دراز جنگ تحمیلی است، بیان کرد: از کارکردهای دیگر این مجتمع فرهنگی آن است که یک راهکار علمی برای پرکردن اوقات فراغت اقشار جامعه و به ویژه نسل جوان این استــان ارائه دهد.

وی اضافه کرد: زنده بودن روحیه قهرمانی و فداکاری مفید است، چرا که نسل‌های آینده متوجه خواهند شد که این سرزمین برای قهرمانان خود و کسانی که برای ناموسشان جان خود را فدا کرده‌اند ارزش قائل هستند، از طرفی با زنده بودن یاد و خاطره جنگ، روحیه قهرمانی در جامعه جاری خواهد بود.

ذوالفقاری با بیان اینکه این مجتمع فرهنگی ترکیبی از موزه‌های دفاع مقدس، فرهنگ‌سراها و یادمان‌ها است، تصریح کرد: دلیل اصلی برای احـداث این مرکز نیاز به زنده نــگه‌داشتن یـاد شجاعت‌ها و فداکاری‌های قهرمانان ملی و شهدای ایران و ادای دین به شخصیت آن‌ها است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با اشاره به اینکه در این مجموعه سعی شده است با نگاهی تاریخی به شکل‌گیری جنگ و نقش چهار محال و بختیاری در سالیان حماسه و ایثار در قالب‌های مختلف پرداخته شود، تصریح کرد: همچنین قیاس هشت سال جنگ تحمیلی با جنگ های دو قرن اخیر و نقش استکبار جهانی در حمایت از رژیم بعث عراق از موارد قابل ارائه در این پروژه است.

ذوالفقاری ادامه داد: اسناد، فیلم، عکس‌ها، آثار به جا مانده از شهدا و منطقه عملیاتی، ایجاد فضاهای مفهومی مانند کلاس بمباران شده، سنگر اجتماعی، پست امداد جبهه، کمک‌های مردمی، اعزام‌ها، انواع لباس‌ها و البسه نظامی، تمبر، تابلو های نقاشی، نقش برجسته، نقاشی کودکان و ماکت‌های عملیاتی از جمله بخش‌های مختلف این مرکز فرهنگی عظیم است.

وی به تشریح وضعیت موزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: عملیات کلنگ‌زنی این مجموعه از سال ۱۳۹۰ آغاز و زمینی حدود ۵ هکتار در ضلع شمالی پارک تهلیجان در ۷ طبقه و ۸ تکه برای این مرکز فرهنگی در نظر گرفته شد که متشکل از گالری، مرکز اسناد، سالن آمفی تئاتر و ... بوده و محوطه این سالن آمفی‌تئاتر روباز بوده و از نظر نوع سازه و تنوع مراکز فرهنگی و گردشگری در سطح کشور بی‌نظیر است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کمبود اعتبار و سازه منحصر به فرد را برای استان از علل تاخیر تکمیل این طرح دانست و ادامه داد: از سال ۹۷ به صورت ویژه پیگیر اختصاص اعتبار برای تکمیل این طرح بوده‌ایم و فاز نخست آن امروز به بهره‌برداری می‌رسد، برنامه‌ای برای کلنگ‌زنی فاز دو در حال حاضر در دستور کار نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر