حوادث دفاع مقدس: عملیات فاو


حوادث دفاع مقدس: عملیات فاو

عملیات پرافتخار و غرورآفرین والفجر 8، عملیات آبی خاکی بود که در آن رزمندگان اسلام با غافلگیری نیرو‌های عراقی با عبور از اروندرود شبه جزیره فاو در جنوب عراق را تصرف کردند.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شبه جزیره فاو منطقه‌ای باتلاقی در منتهی الیه جنوب شرقی عراق است که میان بصره، آبادان و خلیج فارس واقع شده است. تنها شهر مهم در این منطقه، ام القصر است. این شبه جزیره در جنگ ایران و عراق در طی عملیات والفجر ۸ توسط نیرو‌های ایران در سال ۱۳۶۴ تسخیر شد. با توجه به اهمیت این منطقه برای عراق، صدام تمام تلاش خود را برای بازپس گیری آن انجام داد تا اینکه در ساعت ۵ بامداد یک شنبه ۲۸ فروردین ۶۷ همزمان با تک شیمیایی (سیانور) علیه خط مقدم، توپخانه و عقبه نیرو‌های اسلام، حمله خود را از سه محور جاده البحار واقع در حاشیه نخلستان‌های اروند تحت فرماندهی لشکر ۷ با گردان‌های آزادسازی فاو، محور دوم جاده استراتژیک تحت فرماندهی سپاه هفتم و محور سوم کارخانه نمک تحت فرماندهی سپاه گارد ریاست جمهوری با لشکر‌های حمورابی و لشکر ۱۴ پیاده آغاز کرد.

یاد همه شهدایی که در فاو جنگیدند و برای دفاع از خط و خاک ریز حق و ایران اسلامی به شهادت رسیدند تا ابد در قلب ما است.


عملیات پرافتخار و غرورآفرین والفجر ۸، عملیات آبی خاکی بود که در آن رزمندگان اسلام با غافلگیری نیرو‌های عراقی با عبور از اروندرود شبه جزیره فاو در جنوب عراق را تصرف کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فیلم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟